Byggahus.se
wildeside
H heimlaga skrev:
En telefon som inte tål att vara med på byggen och i skogsarbete är ju totalt meningslös. Jämförbar med ett hus som är kompakt rätt igenom eller en cykel med fastsvetsade hjul som inte snurrar.
Telefonens absolut viktigaste uppgift är ju att ringa till och från arbetet med eller ringa efter bogserhjälp eller ambulans eller vad som nu behövs när det hat gått åt helsike när man arbetar. Alla andra funktioner är bonus.
Idag vet väl folk knappt vad ringa är och det är nog så svårt att hitta en telefon som tål att tas med när man ska göra något.

H heimlaga skrev:
En telefon som inte tål att vara med på byggen och i skogsarbete är ju totalt meningslös. Jämförbar med ett hus som är kompakt rätt igenom eller en cykel med fastsvetsade hjul som inte snurrar.
Telefonens absolut viktigaste uppgift är ju att ringa till och från arbetet med eller ringa efter bogserhjälp eller ambulans eller vad som nu behövs när det hat gått åt helsike när man arbetar. Alla andra funktioner är bonus.
Hmm, så du hade tidigare med dig din fasta telefon i skogen ( du vet den där som var så bra till allt innan du måste upp på berget flera kilometer för att få täckning på din mobil)?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
wildeside
Kommer ihåg en tid när man sprang som en bergsget ute på öarna i skärgården för att eventuellt kunna få kontakt med mobiltelefon så man kunde ringa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Kommer ihåg en tid när man sprang som en bergsget ute på öarna i skärgården för att eventuellt kunna få kontakt med mobiltelefon så man kunde ringa.
Tänk då när det inte ens fanns fast telefon på ön, än mindre mobil.
Då var det VHF-radio som gällde.😃

• Haha
wildeside
  • Laddar…
wildeside
D Dilato skrev:
Tänk då när det inte ens fanns fast telefon på ön, än mindre mobil.
Då var det VHF-radio som gällde.😃
Ännu längre tillbaks va det vårdkase eller röksignaler som gällde men det har jag inte upplevt, är inte riktigt så gammal😂
Har fortfarande en VHF i båten men den har jag aldrig sprungit omkring med, finns iof bärbara idag men någon sån har jag inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hmm, så du hade tidigare med dig din fasta telefon i skogen ( du vet den där som var så bra till allt innan du måste upp på berget flera kilometer för att få täckning på din mobil)?
Nej
Men jag anser att man skall dra nytta av tekniska framsteg när de kommer. Att kunna ha telefon med på byggen och i skogen var ett sådant framsteg. Jag tänker inte backa utvecklingen när den har gett mig säkerhet och effektivitet och en backning bara ger en massa trams utan nytta.

Här i trakten handlar det vanligen om mindre än 100 meter som man måste gå för att få mottagning. Chansen är större att man lyckas krypa 100 meter med brutet ben och ringa än att man lyckas krypa flera kilometer och hämta hjälp. Olycksstatistiken är entydig på den punkten.
Det är i Sverige som jag har träffat på de verkliga vansinnigheterna med kilometertals att gå för mottagning.

MultiMan
D Dilato skrev:
Svart, gammaldags telefon med vridskiva och sladd på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.