Inflation och räntehöjningar under 2023 har gjort att marginalerna krympt. Särskilt för barnfamiljer som nyligen köpt hus är läget ofta kärvt, många går back varje månad. Här är 10 tips till villaägare som vill återta kontrollen och få pengar över till nöjen och sparande.

Du kan läsa artikeln här: 10 steg till en bättre privatekonomi - stor guide
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bra artikel och råd men tyvärr tror jag att de som gillar den och är redo att följa råden egentligen inte är de som behöver dem. Dessa personer har redan implementerat en del eller flera av dessa råd och gillar att pilla med budget och identifiera onödiga kostnader och undvika kredit-fällor.

De som verkligen skulle behöva detta inser nog rätt snabbt att det är något av ett berg att bestiga att följa dessa råd och risken är att ribban är för hög och därmed lägger man av relativt omgående, tyvärr.

Enligt mig är det mer av en personlighetstyp som beskrivs här än råd som alla kan bli motiverade att göra.
 
  • Gilla
Magnolium och 9 till
  • Laddar…
För många av oss på just det här forumet finns det nog utrymme att minska kostnaderna för renovering och bygge 😉 Återbruka och fräscha upp istället för att köpa nytt, välja billigare material (men ändå bra kvalitet!), göra mer själv istället för att anlita hantverkare, eller helt enkelt skjuta upp köksrenoveringen så att man får ut mer värde av det gamla köket 🙂 Många gör redan allt detta, men inte alla.

Det kostar tiotusentals kronor om året att underhålla ett hus om man tar in hantverkare för allt och följer någon form av standard för hur ofta allt ”borde” renoveras.
 
  • Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
Excel
Fördelen med tex ett kreditkort är att man får bonus. Själv får jag ett antal bränslecheckar per månad som används till drivmedel.

Likaså se över sparande och avgift som tas ut, det finns fonder med 0% avgift.

Återbruk är bra, likaså att hyra ut maskinerna via hygglo eller motsvarande.

Genomför renoveringar när de behövs och inte efter en viss tidsperiod tex 40år. Exempelvis många tak kan utan problem ligga 20 år till.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Genomför renoveringar när de behövs och inte efter en viss tidsperiod tex 40år. Exempelvis många tak kan utan problem ligga 20 år till.
Den största bluffen som lurar framförallt förstagångsköpare att renovera mer än nödvändigt är det här med livslängder och ”åldersmässigt avskrivet” i besiktningsprotokollen. Det kan få en att tro att ett femton år gammalt badrum är en tickande bomb och måste renoveras omedelbums. Det finns badrum från 70-talet med slitna plastmattor och spruckna kakel som fortfarande används utan att husen ruttnar bort.
 
  • Gilla
Landbogården och 11 till
  • Laddar…
Redaktionen kanske ska lägga till lite info då den kan misstolkas lite

Ett trevligare alternativ är att istället höja intäkterna de ger, genom att via Uber eller Bolt köra taxi på kvällarna,
Har du inte för det första ett taxileg så får du inte köra. Och har du inte en redan registrerad firma med godkända bilar så måste du hitta en åkare som tar emot dig.
Så innan du får köra "taxi" så måste du ta ett taxileg.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Redaktionen kanske ska lägga till lite info då den kan misstolkas lite


Har du inte för det första ett taxileg så får du inte köra. Och har du inte en redan registrerad firma med godkända bilar så måste du hitta en åkare som tar emot dig.
Så innan du får köra "taxi" så måste du ta ett taxileg.
behövs det vid Uber Connect ?
 
M maria01 skrev:
behövs det vid Uber Connect ?
Ett trafiktillstånd behövs om man inte hittar ett åkeri som är villiga att skriva in dig i sin verksamhet.
 
  • Gilla
JonasJN och 1 till
  • Laddar…
Jag har bott större delen av mitt vuxna liv i USA, och jag tycker det är en märkbar kontrast på hur nära marginalerna det "rekommenderas" att man bör leva i Sverige och där. Nu är ju samhällsstrukturen väldigt annorlunda och risken för katastrofala utgifter för tex sjukvård mycket större där, men det rekommenderade där är att ha ett års utgifter på banken som buffert. Det finns naturligtvis massor med lågavlönade som aldrig lyckas med det, men driften att spara om du tjänar hyfsat verkar större där, inte desto mindre av att pensionssparandet är i princip upp till dig. När du närmar dig pensionsålder måste du ha lagt undan runt tjugo års konsumtion om du inte ska tvingas till en rejäl minskning i levnadsstandard alternativt fortsätta jobba långt upp i åren.

Jag skulle också aldrig våga riskera att ta ett bostadslån med rörlig ränta där jag skulle börja gå back varje månad om räntan steg till dagens nivå som trots allt inte alls är historiskt väldigt hög. Man kan ju inte njuta av sitt hem, hur fint det än är, om man går och är orolig över att kunna behålla det.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
behövs det vid Uber Connect ?
Jag har sämre koll på reglerna att köra saker än människor. Men har för mig att du måste har trafiktillstånd likväl.

Men till 100% om du utför persontransport mot betalning i Sverige så är det i personbilar taxilegitimation. Det räcker inte med trafiktillstånd för det kan man ta utan taxilegg.

Uber försökte med det för en del år sen att alla ska kunna köra. Men som tur är har vi lite regler på persontransporter annars hade det varit värre än vi har det trots reglerna.

Så det tipset var rätt dåligt om man vill ha snabba pengar.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
lutorm lutorm skrev:
Jag har bott större delen av mitt vuxna liv i USA, och jag tycker det är en märkbar kontrast på hur nära marginalerna det "rekommenderas" att man bör leva i Sverige och där. Nu är ju samhällsstrukturen väldigt annorlunda och risken för katastrofala utgifter för tex sjukvård mycket större där, men det rekommenderade där är att ha ett års utgifter på banken som buffert. Det finns naturligtvis massor med lågavlönade som aldrig lyckas med det, men driften att spara om du tjänar hyfsat verkar större där, inte desto mindre av att pensionssparandet är i princip upp till dig. När du närmar dig pensionsålder måste du ha lagt undan runt tjugo års konsumtion om du inte ska tvingas till en rejäl minskning i levnadsstandard alternativt fortsätta jobba långt upp i åren.

Jag skulle också aldrig våga riskera att ta ett bostadslån med rörlig ränta där jag skulle börja gå back varje månad om räntan steg till dagens nivå som trots allt inte alls är historiskt väldigt hög. Man kan ju inte njuta av sitt hem, hur fint det än är, om man går och är orolig över att kunna behålla det.
Vadå nära marginalen?

Anne Wibble sa ju på 90-talet att en årslön ska man ha liggande.
Genomsnittlig årslön för en arbetstagare då och avkastning till idag är det i sämsta fall 2 miljoner om man följde ministerns råd då om man satt årslönen i jobb. Troligen ska du ha mer än så.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
A
lutorm lutorm skrev:
Jag har bott större delen av mitt vuxna liv i USA, och jag tycker det är en märkbar kontrast på hur nära marginalerna det "rekommenderas" att man bör leva i Sverige och där. Nu är ju samhällsstrukturen väldigt annorlunda och risken för katastrofala utgifter för tex sjukvård mycket större där, men det rekommenderade där är att ha ett års utgifter på banken som buffert. Det finns naturligtvis massor med lågavlönade som aldrig lyckas med det, men driften att spara om du tjänar hyfsat verkar större där, inte desto mindre av att pensionssparandet är i princip upp till dig. När du närmar dig pensionsålder måste du ha lagt undan runt tjugo års konsumtion om du inte ska tvingas till en rejäl minskning i levnadsstandard alternativt fortsätta jobba långt upp i åren.

Jag skulle också aldrig våga riskera att ta ett bostadslån med rörlig ränta där jag skulle börja gå back varje månad om räntan steg till dagens nivå som trots allt inte alls är historiskt väldigt hög. Man kan ju inte njuta av sitt hem, hur fint det än är, om man går och är orolig över att kunna behålla det.
Du pratar om samma land där man behöver 3-4 msek redo för varje barn som vill kunna gå på ett bra college. Där man måste lägga 20-30k i månaden på förskola, 10 ggr mer på barns aktiviteter (tex fotboll).

Ett land där man tappar hela familjens dental care etc om man förlorar jobbet.

Jag kan hålla på i evigheter.

Det är löjligt att ens jämföra. Jag känner mig betydligt mer komfortabel med 200k på banken i Sverige än 2 msek på banken i USA allt annat lika.
 
  • Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Du pratar om samma land där man behöver 3-4 msek redo för varje barn som vill kunna gå på ett bra college. Där man måste lägga 20-30k i månaden på förskola, 10 ggr mer på barns aktiviteter (tex fotboll).

Ett land där man tappar hela familjens dental care etc om man förlorar jobbet.

Jag kan hålla på i evigheter.

Det är löjligt att ens jämföra. Jag känner mig betydligt mer komfortabel med 200k på banken i Sverige än 2 msek på banken i USA allt annat lika.
Håller definitivt med om det, men det jag anmärkte på är att sparande verkar anses så låg prioritet. Med allt pratande om hur skuldsatta svenskar är så tycker jag det är anmärkningsvärt att "expertråden" är så pass tama. Läste i tidningen i veckan vad medelsvenskens sparkapital är och det var en bra bit under 200k.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
A
lutorm lutorm skrev:
Håller definitivt med om det, men det jag anmärkte på är att sparande verkar anses så låg prioritet. Med allt pratande om hur skuldsatta svenskar är så tycker jag det är anmärkningsvärt att "expertråden" är så pass tama. Läste i tidningen i veckan vad medelsvenskens sparkapital är och det var en bra bit under 200k.
Så länge man inte satt sig i ett orimligt dyrt boende i förhållande till inkomst ser jag inte riktigt problemet.

Det finns definitivt en problematik i Sverige och det är att bankerna har varit för givmilda med lånelöftena och hade behövt mer regleringar.

Vi borde dessutom ha haft kvar en hög fastighetsskatt som finns i nästan hela väst (ink USA) och kvitta det med slopad reavinstskatt, slopade lagfarter och mycket lägre skatt på arbete.

Ovan hade motverkat att bostadspriserna skenade
 
  • Gilla
Magnolium och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Fördelen med tex ett kreditkort är att man får bonus. Själv får jag ett antal bränslecheckar per månad som används till drivmedel.

Likaså se över sparande och avgift som tas ut, det finns fonder med 0% avgift.

Återbruk är bra, likaså att hyra ut maskinerna via hygglo eller motsvarande.

Genomför renoveringar när de behövs och inte efter en viss tidsperiod tex 40år. Exempelvis många tak kan utan problem ligga 20 år till.
Nu har jag dålig koll på kreditkort i allmänhet, och det finns säkert något jag bortser från men jag studsar till lite reflexmässigt när jag läser att man "får" bränslecheckar.
Vem är det som betalar för dessa bränslecheckar tro?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.