N
wildeside wildeside skrev:
Suck! Hjälpte inte med APPen
Om vi nu ska gå till förskole stadiet så har vi
snart en bildbarnbok för vuxna.😂
.[bild]
Måste ändå kännas härligt att alltid vara så positiv till förändringar och hjälpmedel åtminstone andra kan ha nytta av.
Det är fina egenskaper!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
A
Clarken37 skrev:
Du pratar om samma land där man behöver 3-4 msek redo för varje barn som vill kunna gå på ett bra college. Där man måste lägga 20-30k i månaden på förskola, 10 ggr mer på barns aktiviteter (tex fotboll).

Ett land där man tappar hela familjens dental care etc om man förlorar jobbet.

Jag kan hålla på i evigheter.

Det är löjligt att ens jämföra. Jag känner mig betydligt mer komfortabel med 200k på banken i Sverige än 2 msek på banken i USA allt annat lika.
Läste nu att enkom tuition fee på Yale nu är 1 msek per år. Mao räcker 3-4 msek bara halvbägs 7-8 msek per barn krävs för ett bra universitet :(
 
Jag tjänar på att använda kreditkort istället för debitkort, speciellt nu när man har barn. Förutom en del andra förmåner ingår det avbokningskydd när man bokar resa, evenemang etc och med våra barn så vet man aldrig när dom blir förkylda.
Sedan är det skönt att slippa hålla koll på kontot hur mycket pengar det finns, gäller bara att betala allt i tid. Brukar flytta över det mesta när allt är betalt till ISK även om det bara handlar om några hundralappar. Tjänar mer på det än låta pengarna stå på ett konto även om jag måste sälja igen efter några veckor
 
Clarken37 skrev:
Har aldrig hadt problem med receptbelagt. Och allt finns dessutom online så att åka runt känns ju otroligt korkat. Det är inte statens som restar (eller tillverkar) läkemedel om du nu trodde det.

I Stockholm var besiktning en katastrof med evighetslånga köer förr.

Personligen har jag precis tagit ut barnen ur en katastrofal kommunal FS och satt dem i en privat. Otrolig skillnad i kvalitet.
Jag har, sonen har och mor har, far fick en "ersättning" som han blev förgiftad av. Häftigt eller inte.

Om jag behöver medicinen samma dag men den inte finns så hjälper inte nätet.

Vi hade ingen kö på besiktningen vid monopolet. Men vi har fått dekra och carspect vilka är ren rövhattar och inte direkt billigt. De hittar på fel som inte finns =) carspect här förbjuder oss att följa med och se vad felen är.
Tycker det är bättre att man får felen visade för sig så man slipper bli lurad.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Suck! Hjälpte inte med APPen
Om vi nu ska gå till förskole stadiet så har vi
snart en bildbarnbok för vuxna.😂
.[bild]
Kan min pappa kolla lagerstatus med sin telefon???

;)

Enkel mobiltelefon av märket Doro med stora knappar och display som visar tid och datum.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
N
R Rkarlsson skrev:
Kan min pappa kolla lagerstatus med sin telefon???

;)

[bild]
Om pappa har en dator/platta med internetuppkoppling kan han komma åt precis samma saker i datorn som i appen.

https://www.fass.se/m/start/public
 
N Nalleman64 skrev:
Om pappa har en dator/platta med internetuppkoppling kan han komma åt precis samma saker i datorn som i appen.

[länk]
Han är 74 år och noll intresse för dator. Annars hade han väl inte haft en doro :p Skall han skaffa en dator för att få tag i medicin?

Man ser ofta bara till sig själv. Men inte till de äldre.
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
wildeside
R Rkarlsson skrev:
Kan min pappa kolla lagerstatus med sin telefon???

;)

[bild]
😂 Tänkte precis rekomendera dej kontakta Nalleman64.
Han är självutnämnd guru på medicin/recept.🙏
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu överdriver du igen, de blir bara löjligt när du häver ur dig "gå fem kilometer upp på ett berg för att få mottagning".
Hur många svenskar bor så?
Var i landet är det du pratar om?

Merparten av sveriges befolkning har god eller mycket god mobiltäckning där dom bor, och att ha samma telefonnummer i fickan överallt där du befinner dig i hela världen kunde aldrig hända med koppartelefoni.
Jag vet stora områden och byar som har det så som jag beskriver. Västerbotten, Norrbotten. Ångermanland och Lappland. En del av byarna är inte ens avsides på något vis.
Genom bekanta har jag hört om företagare i trakten kring Åsele som måste köra 20 km för att kunna uträtta företagets ärenden på internet.

Här I Finland bor jag på ett ställe där det vanligen går att ringa men något fungerande mobilt internet finns inte. Vid vissa väderförhållanden måste jag klättra upp på taket för att ringa men det går i alla fall. En granne går det vanligen varken att ringa till eller ifrån. Elisa drog in hans fasta telefon. Internet har han tillgång till genom TV-kabeln.
Drar de in TV-kabelnätet som vi får internet igenom då är vi isolerade. Mitt i en relativt stor by bara 20 km från staden Vasa.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Jag har, sonen har och mor har, far fick en "ersättning" som han blev förgiftad av. Häftigt eller inte.

Om jag behöver medicinen samma dag men den inte finns så hjälper inte nätet.

Vi hade ingen kö på besiktningen vid monopolet. Men vi har fått dekra och carspect vilka är ren rövhattar och inte direkt billigt. De hittar på fel som inte finns =) carspect här förbjuder oss att följa med och se vad felen är.
Tycker det är bättre att man får felen visade för sig så man slipper bli lurad.
Det var evighetslånga köer till besikntingen förr i tiden som sagt i storstäderna.

Jag har säkert gjort 10 besiktningar och aldrig haft problem. Har heller aldrig hört om någon annan som haft det.

Om du får en dålig ”ersättning” i ditt apotek har det absolut ingenting med privatiseringen att göra. Det är staten som styr vilka ersättningar som ska finnas tillgängliga och, som sagt, vad som restar styr inte apoteken över, det är tillverkarnas ansvar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Jag tjänar på att använda kreditkort istället för debitkort, speciellt nu när man har barn. Förutom en del andra förmåner ingår det avbokningskydd när man bokar resa, evenemang etc och med våra barn så vet man aldrig när dom blir förkylda.
Sedan är det skönt att slippa hålla koll på kontot hur mycket pengar det finns, gäller bara att betala allt i tid. Brukar flytta över det mesta när allt är betalt till ISK även om det bara handlar om några hundralappar. Tjänar mer på det än låta pengarna stå på ett konto även om jag måste sälja igen efter några veckor
Har man svag ekonomi och behov av att stabilisera den så som trådstarten handlar om då reser man ytterst sällan och deltar så gott som aldrig i förhandsbokade dyra evenemang. Det är färjan till Umeå en gång i året ungefär och en tågbiljett till Helsingfors vart 20de år. Då skulle det vara bra med avbokningsskydd så det finns faktiskt folk som har kreditkort endast för att betala färjebiljetter och tågbiljetter med och till ingenting annat

Att inte behöva hålla reda på vad som är på kontot är steget före personlig konkurs. det går så lätt att göra av med mer än man kan betala.
Den som har svag ekonomi och vill förbättra den måste hela tiden ha ordning på inkomster och utgifter. Därför brukar jag föredra att betala kontant. Då ser man vad man har i plånboken utan att behöva bära med sig en hel bokföringspärm.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Har man svag ekonomi och behov av att stabilisera den så som trådstarten handlar om då reser man ytterst sällan och deltar så gott som aldrig i förhandsbokade dyra evenemang. Det är färjan till Umeå en gång i året ungefär och en tågbiljett till Helsingfors vart 20de år. Då skulle det vara bra med avbokningsskydd så det finns faktiskt folk som har kreditkort endast för att betala färjebiljetter och tågbiljetter med och till ingenting annat

Att inte behöva hålla reda på vad som är på kontot är steget före personlig konkurs. det går så lätt att göra av med mer än man kan betala.
Den som har svag ekonomi och vill förbättra den måste hela tiden ha ordning på inkomster och utgifter. Därför brukar jag föredra att betala kontant. Då ser man vad man har i plånboken utan att behöva bära med sig en hel bokföringspärm.
Det är därför man ser till att ha en kreditgräns som motsvarar ungefär två månadsutgifter. Då finns det aldrig mer pengar att göra av med än om man haft ett konto med en månadsutgift eller motsvarande sedelbunt.


Sen kräver det att man har koll och självdiciplin i större grad men kan man hantera det är det vettigt.


Hur mycket pengar man har kvar och har handlat för ser man på några sekunder om man har en bank med vettig app eller internetbank.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:
Har telefonin blivit bättre. När stora delar av sverige helt har förlorat både telefon och internät för att nätet lades ned som "olönsamt". Är det verkligen bättre att behöva ta den bärbara datorn i handen och gå fem kilometer upp på ett berg för att få mottagning i stället för att ha telefonnät och modem hemma inomhus?
Men köp en Starlink då om du nu måste ha internet i obygden. Har du ens ström där?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M
Krilleman Krilleman skrev:
En normal besiktning idag kostar väldigt långt över 500:-
Statliga bilprovningen tar ca 640:- för en normal tid nästa vecka.
Besikta tar 699:- för en tid nästa vecka.
Carspect ca 600:- för tid nästa vecka.
Varför boka nästa vecka när du har 14 månader på dig att boka ny tid?
Jag har bokat för 399:- till 2/5 på Bilprovningen. Nu är jag så snål så jag alltid bokar i ny besiktning på morgonen första dagen bilen har körförbud, på det viset tjänar jag en extra månad och man får alltid köra en bil till besiktningen även med körförbud...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
N
R Rkarlsson skrev:
Han är 74 år och noll intresse för dator. Annars hade han väl inte haft en doro :p Skall han skaffa en dator för att få tag i medicin?

Man ser ofta bara till sig själv. Men inte till de äldre.
Du kanske inte såg att jag skrev att min mor som är 84 år klarar såväl smartphone, platta och dator. Bara för att man är äldre behöver man inte vara sämre än andra på att hantera teknik. Handlar snarare om att anpassa sig till det som kallas utveckling istället för att vara negativ och gnällig.

Sedan passar tekniken givetvis inte alla men det finns tack och lov lösningar i de lägena också.
Lite positivt tänkande är en bra början! Testa det!
 
  • Gilla
Bengt Henrik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.