Har en 4-ledad kabel som är skärmad. Till skärmningen sitter även en bunt ståltrådar.

Då denna kabel ansluts i en spiskontakt, skall dessa trådar jordas där eller klipper man bara av dom?
 
Hejsan Strobe

Kan du beskriva kabeln mer typ ledar-area samt färgerna på ledarna

(bunt ståltrådar) konsentrisk ledare eller bi ledare

/ EL Installatörs Studerande
 
det enda jag vill veta är om själva skärmningen i kabeln skall jordas eller ej ?
 
låt en elektriker sköta inkopplingen så blir det förhoppningsvis rätt!
det låter som en gammal kabel om den har ståltrådar, jag har då aldrig sett en sådan iaf..
 
Hej,
Normalt så skall sådana trådar jordas. MEN det är lite udda att du talar om ståltrådar, då kan det vara något annat, så det vore bra om du kunde ge en lite mer utöm,mande beskrivning av kabeln.

Du nämner också att du skall koppla in den i en spiskontakt. Då antar jag att du talar om en PERIFLEX kontakt. Som ju har plats för 3 faser, noll och jord. Då behöver du 5 ledare i din kabel, det är inte tillåtet att delbestycka en sådan kontakt, alla 5 trådarna måste vara med.
 
Precis som hempularen säger, du får leta reda på en annan kabel! Troligen är det en EKLK/EKRK du fått tag på men 4 ledare i ett 5-poligt uttag är inte godkännt och det räcker heller inte med bara biledaren som skyddsledare.
 
Fram till vägguttaget från proppskåpet är det förstås 5-ledare så att man kan koppla in en spis i uttaget oavsett om den behöver en, två eller tre faser.
Men min kabel går ju från vägguttaget till spisen, som kopplas in med jord, nolla och därtill bara en eller två faser (alternativ enligt spisens beskrivning). Alltså räcker det med fyrledare till min spis. Den tredje fasen används inte. Varför skulle det då krävas en kabel för en tredje fas som bara klipps av - väl framme vid spisen? Det låter dumt i mina öron.

Men frågan kvarstår om skärmningen. Antingen jordar man alltid skärmningen eller ej? Möjligen jordar man fast monterade kablar men ej lösa. Min kabel från spisen kanske kan räknas som lös iom att den kan dras ur vägguttaget bakom spisen. Att jag lagt delvis den i ett rör under golvet av försiktighet gör den kanske inte till fast installation.

Att jorda skärmningen känns som en extra säkerhetsåtgärd, men att jorda i stickproppen känns lite tveksamt eftersom man då måste isolera "ståltrådarna" fram till jordningspunkten så att de inte riskerar att komma mot något stift i stickproppen och orsaka kortslutning. Det talar för att inte jorda. Att isolera med tejp går väl bra, men det känns inte proffsigt.
 
Det låter lika dumt i mina ögon att du har en skärmad kabel till spisen! Vad är det för kabel?

Beträffande jordning av skärmen så ska den jordas i de allra flesta fall men i det här fallet frågar jag mig vad det är för kabel du fått tag på och om den är godkänd som anslutningskabel?

/Elinstallatör
 
jag funderade på om det var på apparatsidan du menade. För mig låter det som att det är en kabeltyp som inte lämpar sig för "lös installation". Anslutningssladdar brukar inte ha en skärmstrumpa. Men det verkar som sagt som ne mycket speciell kabel. Låter inte riktigt som det vore en normal hemma spis, mer som någon sorts storköksutrustning. Jag vågar inte råda dig. mer än att det troligen är fel sorts kabel för kontakt överhuvudtaget.

Du nämner att du dragit den i rör under golvet. Det får man så vitt jag vet bara göra med fast installation.

Om du kan fixa upp en bild på kabeln så kan troligen någon av elektrikerna som brukar svara här komma med ett korrekt svar.
 
Spis/häll brukar kräva anslutningskabel H05VV-F eller likvärdig.
Kolla i inkopplingsanvisningen för spisen, där ska det stå vilken kabeltyp som krävs.
Ligger den i rör så är det en annan femma. Då är det ju inte fråga om anslutningskabel och då ska den anslutas fast i dosan samt att du då måste ha ett uttag eller dosa i slutet på röret, och DÄR ansluta med anslutningskabel av ovanstående typ (i dosa eller med spisuttag).
//T
 
det finns kabel med (tror det är) rostfri flätad skärmstrumpa runt omkring. den brukar användas till FROer (frekvensomriktare). anledningen till skärmen är emc-skydd. kanske spisen har hastighetsreglerat grillspett?;)
 
Det finns väl en Oilflex skärmad kabel med stålfläta.
kan det vara en sådan du har??

Skärmen skall alltid jordas så säkringen löser ut om det blir överslag mot skärmen.
Det låter som en klart olämplig kabel att ansluta en spis med. Använd en oskärmad åldersbeständig anslutningskabel i stället.
 
Låter som en Ölflex av nån sort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.