Hej! Jag har en köksfläkt från Ikea som inte har någon jord i kabeln. Kabeln är lite för kort för att nå fram till eluttaget i skåpet så min 'snabba' lösning har varit att ha en förlängningskabel i skåpet, men nu tänkte jag lösa detta lite bättre men vill kolla lite innan jag börjar.
Tanken är att använda en bit kabel och sätta en kontakt i ena änden och sedan koppla ihop kablarna i en Wago koppling. Frågan är bara, hur ska jag göra med jord? Ska jag ta med den i Wago kopplingen och således i kontakten, trots att kabeln från fläkten inte har någon jord?

Mvh
 
Du ska inte använda Wago för att skarva kablar. De används för att förbinda trådar inuti ett kopplingsutrymme.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Kan du få tag i likadan kabel som befintlig? Och sen antingen skarva i en skarvdosa med dragavlastning eller byta hela kabeln?
 
BirgitS
G gabrielgroda skrev:
Tanken är att använda en bit kabel och sätta en kontakt i ena änden och sedan koppla ihop kablarna i en Wago koppling. Frågan är bara, hur ska jag göra med jord? Ska jag ta med den i Wago kopplingen och således i kontakten, trots att kabeln från fläkten inte har någon jord?
Förstår jag det här rätt?
Du tänker byta ut en färdig förlängningskabel med godkända och ordentligt monterade kontakter mot en hemgjord förlängningskabel där ena paret kontakter byts ut mot någon sorts hempulad lösning med Wago-kopplingar.
I så fall blir det inte bättre utan sämre.
 
S Skopan skrev:
Kan du få tag i likadan kabel som befintlig? Och sen antingen skarva i en skarvdosa med dragavlastning eller byta hela kabeln?
Kabeln går inte att byta ut då den sitter bakom kakel nuförtiden.
Jag har uppenbarligen missuppfattat funktionen med Wago men jag har också kopplingsdosa att tillgå men jag kanske överlåter detta till en elektriker då jag blir osäker på vad jag ska göra med jorden.
Tack för svar!
 
Düsseldorff
G gabrielgroda skrev:
Kabeln går inte att byta ut då den sitter bakom kakel nuförtiden.
Jag har uppenbarligen missuppfattat funktionen med Wago men jag har också kopplingsdosa att tillgå men jag kanske överlåter detta till en elektriker då jag blir osäker på vad jag ska göra med jorden.
Tack för svar!
Det är inget fel på wago, tvärtom, det är en gudagåva till oss som pillar runt med el! Men de måste användas korrekt. Som nån sa tidigare i tråden så blir det inte automatiskt bättre för att det är en fast installation, om den inte utförs korrekt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Förstår jag det här rätt?
Du tänker byta ut en färdig förlängningskabel med godkända och ordentligt monterade kontakter mot en hemgjord förlängningskabel där ena paret kontakter byts ut mot någon sorts hempulad lösning med Wago-kopplingar.
I så fall blir det inte bättre utan sämre.
Ja, jag vet inte om du tolkar det rätt men jag kan skicka en bild. Tidigare satt det alltså ett eluttag på svarta kabeln och ifrån det förlängningssladd till eluttaget som sitter till höger i bild. Det är alltså den svarta kabeln som saknar jord.
 
  • En avskalad kabel, osäker installation, vit stickkontakt, hörn, vit yta, oavslutat elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Varför sitter eluttaget och fläkten så långt från varandra?

Sen kommer det där inte att fungera, wagon kopplar ihop alla hål så det där är en rejäl kortslutning!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
G gabrielgroda skrev:
Ja, jag vet inte om du tolkar det rätt men jag kan skicka en bild. Tidigare satt det alltså ett eluttag på svarta kabeln och ifrån det förlängningssladd till eluttaget som sitter till höger i bild. Det är alltså den svarta kabeln som saknar jord.
Ok, jag förstod nog inte vilken nivå av elkunskap vi diskuterade här. Skaffa dit en elektriker.
 
  • Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
G gabrielgroda skrev:
Tidigare satt det alltså ett eluttag på svarta kabeln och ifrån det förlängningssladd till eluttaget som sitter till höger i bild. Det är alltså den svarta kabeln som saknar jord.
Det är okej att fläktens kabel saknar jord om fläkten är dubbelisolerad. Men om du "förlänger" fläktens kabel så ska kontakten vara ojordad.

Förutom att du inte har förstått hur en Wago fungerar, som Fotografen skrev, så får aldrig de olikfärgade ledarna innanför de svarta resp. vita kablarna vara åtkomliga utan måste finnas inuti en kopplingsbox med korrekta draganslutningar.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Varför sitter eluttaget och fläkten så långt från varandra?

Sen kommer det där inte att fungera, wagon kopplar ihop alla hål så det där är en rejäl kortslutning!
Förut satt eluttaget på väggen bredvid fläkten men i samband med en renovering tog vi bort det och satte istället eluttaget i skåpet och drog in kabeln för fläkten bakom kaklet.
Det är bara 1,5 m men kabeln till fläkten var väldigt kort och eluttaget satt redan på plats, så ja.. :)
Men som du förstår har jag inte använt Wago någonstans i köket och det var ju för väl. Får byta till kopplingsdosa.
 
G gabrielgroda skrev:
Ja, jag vet inte om du tolkar det rätt men jag kan skicka en bild. Tidigare satt det alltså ett eluttag på svarta kabeln och ifrån det förlängningssladd till eluttaget som sitter till höger i bild. Det är alltså den svarta kabeln som saknar jord.
Koppla inte in den där kontakten, förhoppningsvis smäller säkringen direkt och om den mot förmodan inte gör det så är risken för brand överhängande.

Om jag ser rätt på bilden så är det ingenting som är korrekt med den där inkopplingen.
 
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Koppla inte in den där kontakten, förhoppningsvis smäller säkringen direkt och om den mot förmodan inte gör det så är risken för brand överhängande.

Om jag ser rätt på bilden så är det ingenting som är korrekt med den där inkopplingen.
Va säger du. Skall man inte förbinda jord, nolla och fas 😅

Till TS: ring en elektriker istället. Du kan inte det där....
 
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Koppla inte in den där kontakten, förhoppningsvis smäller säkringen direkt och om den mot förmodan inte gör det så är risken för brand överhängande.

Om jag ser rätt på bilden så är det ingenting som är korrekt med den där inkopplingen.
Som sagt, missuppfattat funktionen med Wago men hade självklart inte tänkt koppla in något innan jag är säker på min sak.
Ska kontakta elektriker istället 👍
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Hur ser fläkten ut?
Det jag inte förstår är varför anslutningssladden ligger bakom kaklet, lite o-ortodoxt. Det brukar finnas plats för uttag dolt bakom-ovanför fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.