Hej,
Jag bytte i somras cirkulationspum i vprt åretruntfritidshus.
Under hösten har jag försökt ställa in den flr lagom temperatur men det har inte varit enkelt.
Den har varit lite snålt ställd och när jag kom upp till hyset var det -5 i kåken.
Värmesystemet är glykolfyllt och klarar sig men tappvattnet är problematiskt.
I pannrummet där pumpen står har det varit plusgrader så där har det klarat sig.
Genom vöggen till köket är det ca 4m till köksblandaren plus förgrening till diskmaskinen.kopparrör med ett antal klämringsskarvar.
Åt andra hållet så är det ca 5 meter till handfatet och innan dess grenar det av till tvättmaskin, duschblandare och toastol.

PUmpen är bortkopplad så det kommer inte att stå tryck när det rinar i natt men vad skall jag tänka på imorgon när ispluggarna släppt?

Jag har inte dragit i något blandarhandtag då de sitter fast, inte rört toastolen heller.

Vad har troligen gått åt helvete?

Tvättmaskin
Diskmaskin
Duschblandare (ventilpaket har tryckts ut)
Köksblabdare?
Tvättställsblandare?
KOpparrör?
Kopplingar?

Rörsystemet är trots allt ganska kort och ingenting har läckt ut eftersom det uppenbarligen inte varit mildgrader sedan det frös.

Något att tänka på när vattnet skall igång igen

Var vaksam och syna allt medan det tinar.

Är du av den försiktiga eller pessimistiska sorten så kan du provtrycka systemet efter det tinat, för att se så det inte finns några läckage.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.