Det är nu dags att köpa första bilen som familj. Vi är i dagsläget utan bil och har levt efter devisen ”vi klarar oss absolut utan”. Vi _klarar oss_ men har nu insett att livet skulle bli mer bekvämt med en bil...

Bor i en förort till Stockholm. Två vuxna och två barn (4 år och 5 mån), inga stora vagnar och inga långa körsträckor. Bilen kommer främst användas till utflykt då och då i Stockholm, samt mer under sommaren.

vi har varit inne på laddhybrid. Kia Niro eller Ceed, 2020 då vi vill ha så underhållsfritt och billigt i drift som möjligt, Jag har nu börjat tveka angående om det är värt att köpa en laddhybrid för oss samt om kupén är för liten för två bilbarnsstolar. Har dock hört att framförallt Niro är oerhört populär bland just barnfamiljer.

Budget är väl Max 350k, men jag skulle gärna landa runt 150k (och det får man ingen laddhybrid för...)

tips, råd och annat mottages tacksamt!
 
Mats-S
S Stekpanna skrev:
Bilen kommer främst användas till utflykt då och då i Stockholm, samt mer under sommaren.
S Stekpanna skrev:
skulle gärna landa runt 150k
Då skulle jag absolut välja en 3-årsbil istället för en ny bil. Dom första 3 åren är dom absolut dyraste åren pga värdeminskningen, och eftersom ni inte ska köra så många mil blir milkostnaden katastrofal om du köper en bil för 350K. Den bilen kommer att ligga på typ 150K om 3 år, så låt någon annan ta den smällen istället.

Dom flesta bilar som är 3 år är i utmärkt skick, nästintill nyskick. Personligen har jag haft förmånen att ha tjänstebil i typ 20 år, och dom har då gått vidare efter mina 3 år. Nyskick på alla dom bilarna efter 3 år, sålde dom oftast till arbetskamrater för inbytesvärderingen. Alla dom har varit supernöjda med mina 3-årsbilar.

Vilken bil du väljer handlar helt och hållet om dina behov, tycke och smak.
Alla här kommer att prata sig varma om just den bil man själv har. vilket ju är roligt för dem, men kanske inte till så stor nytta för dig :thinking:
Jag har en stark personlig favorit som jag köpte loss från mitt företag när jag gick i pension. Kostade 360K som ny, jag tog loss den för 160K efter 12.000 mil, den kommer att få gå många mil i min ägo nu.

Men åk ut på turne hos bilhandlarna innan du slår till, och titta på flera fabrikat, Ta med familjen så att ni kan tycka tillsammans :) Det är det bästa råd jag kan ge dig (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
salahunreal och 12 till
  • Laddar…
Jag har en Niro Plug in hybrid. Har haft den i 2 år och är väldigt nöjd.
Har nyligen skaffat barn, och ett barn är max om ni vill kunna få in nån packning i den.
Vi har en Britax Go och den går in på millimetern i bak.
Men utan packning funkar det för transport från A till B.
 
maah maah skrev:
Jag har en Niro Plug in hybrid. Har haft den i 2 år och är väldigt nöjd.
Har nyligen skaffat barn, och ett barn är max om ni vill kunna få in nån packning i den.
Vi har en Britax Go och den går in på millimetern i bak.
Men utan packning funkar det för transport från A till B.
upplever du att kupén är för trång för två bilstolar? Bagageutrymmet är jag egentligen inte så oroad över då vi extremt sällan har barnvagn (bär alltid minstingen i sele).
 
Mats-S Mats-S skrev:
Då skulle jag absolut välja en 3-årsbil istället för en ny bil. Dom första 3 åren är dom absolut dyraste åren pga värdeminskningen, och eftersom ni inte ska köra så många mil blir milkostnaden katastrofal om du köper en bil för 350K. Den bilen kommer att ligga på typ 150K om 3 år, så låt någon annan ta den smällen istället.

Dom flesta bilar som är 3 år är i utmärkt skick, nästintill nyskick. Personligen har jag haft förmånen att ha tjänstebil i typ 20 år, och dom har då gått vidare efter mina 3 år. Nyskick på alla dom bilarna efter 3 år, sålde dom oftast till arbetskamrater för inbytesvärderingen. Alla dom har varit supernöjda med mina 3-årsbilar.

Vilken bil du väljer handlar helt och hållet om dina behov, tycke och smak.
Alla här kommer att prata sig varma om just den bil man själv har. vilket ju är roligt för dem, men kanske inte till så stor nytta för dig :thinking:
Jag har en stark personlig favorit som jag köpte loss från mitt företag när jag gick i pension. Kostade 360K som ny, jag tog loss den för 160K efter 12.000 mil, den kommer att få gå många mil i min ägo nu.

Men åk ut på turne hos bilhandlarna innan du slår till, och titta på flera fabrikat, Ta med familjen så att ni kan tycka tillsammans :) Det är det bästa råd jag kan ge dig (y)
tack för tips! Vi har funderat på en 3-årsbil men nojar över att välja en sort där många fel börjar dyka upp just efter 3 år, och eftersom vi inte är så kunniga i bilar så vet vi inte vad vi ska hålla utkik efter. Har förstått att kamkedja är att föredra över kamrem, men that’s about it

min man är också extremt skeptiskt till bilhandlare och verkar utgå att allt de vill är att lura en. Jag är mer av uppfattningen att man kan få hyfsade svar om man frågar tex ”vad är en rimlig familjebil” men att man absolut får vara vaksam på att deras jobb är att få saker sålda... vi ska eventuellt åka och provköra lite i morgon!
 
Har beställt en Seat Leon kombi laddhybrid som privatleasing. Det är helt fel råd att köpa en treårsbil just nu. Vi är precis inne i en omställning från fossilbil till laddbara bilar. Ska man köpa en begagnad bil nu ska man köpa en riktigt gammal bil inte en hyfsat ny. De är inte prisvärda pga coronan mm. Min Tiguan har tappat ca 80 tkr på 3 år. Begagnatpriserna är skyhöga på nyare bilar just nu.

Mn kommande laddhybrid ska kunna köras upp till 6 mil på enbart el. Det är 95% av alla mina resor. Besparing på ca 1 tkr per månad för bränslet.

Seat Leon Fördelar jämfört med Kia Ceed kombi laddhybrid:
Parkeringsvärmare med el som värmer eller kyler kupen innan avfärd
Förbränningsmotorn startar inte om batteriet är laddat och du kör lugnt
Mycket rymlig i baksätet och större bagageutrymme än Ceed.

Ungefär samma pris men längre räckvidd och en del viktig utrustning som Ceed saknar.

Med det sagt är även Kia Ceed kombi laddhybrid en mycket bra bil.
 
  • Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
Casaloco
Skulle vilja påstå att det mest ekonomiska valet för dig är att köpa en ny Dacia. Köp till lite extra garanti, det får du in under 150tkr. Äger ingen själv så kan inte komma med någon recension i övrigt men vet att du kan få in två bilstolar (om än lite tight) i en Sandero.
 
Jag avråder från laddhybrider, trots att jag själv är inne på min andra. Man betalar för en hel bensinbil plus en halv sämre elbil med dålig räckvidd. Det enda ekonomiskt bra argumentet för laddhybrider har varit de subventioner man fått för dem som förmånsbilsförare, en skatteförmån som för övrigt är på väg att fasas ut.

Men missförstå mig rätt, jag tror absolut på laddbara bilar, men då riktiga elbilar som inte dras med att man också får en bensinbil och växellåda med alla de servicekostnader som kommer med det.

Dock behöver man i dagsläget köra rätt mycket för att kunna räkna hem en elbil ekonomiskt. Driftkostnaderna är låga, men till priset av högre inköpspris. Det finns förstås andra argument, som de miljömässiga, men de är svårare att generellt värdera, det får vara upp till var och en.
 
  • Gilla
MaiFleuri och 4 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Har beställt en Seat Leon kombi laddhybrid som privatleasing. Det är helt fel råd att köpa en treårsbil just nu. Vi är precis inne i en omställning från fossilbil till laddbara bilar. Ska man köpa en begagnad bil nu ska man köpa en riktigt gammal bil inte en hyfsat ny. De är inte prisvärda pga coronan mm. Min Tiguan har tappat ca 80 tkr på 3 år. Begagnatpriserna är skyhöga på nyare bilar just nu.

Mn kommande laddhybrid ska kunna köras upp till 6 mil på enbart el. Det är 95% av alla mina resor. Besparing på ca 1 tkr per månad för bränslet.

Seat Leon Fördelar jämfört med Kia Ceed kombi laddhybrid:
Parkeringsvärmare med el som värmer eller kyler kupen innan avfärd
Förbränningsmotorn startar inte om batteriet är laddat och du kör lugnt
Mycket rymlig i baksätet och större bagageutrymme än Ceed.

Ungefär samma pris men längre räckvidd och en del viktig utrustning som Ceed saknar.

Med det sagt är även Kia Ceed kombi laddhybrid en mycket bra bil.
Tusen tack för svar! Jag har kikat på en Seat Leon då några vänner har en, dock ligger Seat i botten när bilägare listar märken de är nöjdast med, så har avfärdat det lita pga det
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag avråder från laddhybrider, trots att jag själv är inne på min andra. Man betalar för en hel bensinbil plus en halv sämre elbil med dålig räckvidd. Det enda ekonomiskt bra argumentet för laddhybrider har varit de subventioner man fått för dem som förmånsbilsförare, en skatteförmån som för övrigt är på väg att fasas ut.

Men missförstå mig rätt, jag tror absolut på laddbara bilar, men då riktiga elbilar som inte dras med att man också får en bensinbil och växellåda med alla de servicekostnader som kommer med det.

Dock behöver man i dagsläget köra rätt mycket för att kunna räkna hem en elbil ekonomiskt. Driftkostnaderna är låga, men till priset av högre inköpspris. Det finns förstås andra argument, som de miljömässiga, men de är svårare att generellt värdera, det får vara upp till var och en.
Precis de tankarna har vi gått i: är en laddhybrid det sämsta av två världar? Samtidigt känner vi att en ren elbil är på tok för dyrt för oss just nu. Miljöaspekten av el lockar dock... Vi svajar extremt mycket fram och tillbaka. Ena dagen är det hybrid, nästa bensin och tredje avvakta i väntan på mer prisvärda elbilar fortsätter vi så här kommer det aldrig bli något bilköp...
 
Med dom preferenserna köper du endera en bil med bensinmotor eller en elbil.
Kolla om familjen ryms i en Hyundai Ioniq Electric. Fem års nybilsgaranti och klarar alla era resor.
Troligen den mest förnuftiga och billiga elbilen i dag.
 
  • Gilla
Magnus Nilsson Jatko och 3 till
  • Laddar…
Köp en tre år gammal KIA, då har du fyra års garanti kvar.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
S Stekpanna skrev:
fortsätter vi så här kommer det aldrig bli något bilköp...
Den bästa bilaffär man kan göra! ;)

Skämt åsido, det är svårt att klara sig utan bil när man vant sig – det ger en frihetsdimension som är mycket värd. Jag kör själv en Niro laddhybrid och det är en trevlig bil på många sätt och jag tror säkert att man får in två barnstolar utan problem, särskilt om den ena är framåtvänd.

Men som sagt, utan förmånsskattereglerna hade jag inte valt den och nästa bil blir en privatägd elbil, men då pratar vi en bil som rullar 2.500–3.000 mil per år. Hade jag kört hälften så mycket hade jag motvilligt väntat med elbilsköp, eller valt en bil med kort räckvidd – men då kanske den blir för liten givet behoven.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
S Stekpanna skrev:
tack för tips! Vi har funderat på en 3-årsbil men nojar över att välja en sort där många fel börjar dyka upp just efter 3 år, och eftersom vi inte är så kunniga i bilar så vet vi inte vad vi ska hålla utkik efter. Har förstått att kamkedja är att föredra över kamrem, men that’s about it

min man är också extremt skeptiskt till bilhandlare och verkar utgå att allt de vill är att lura en. Jag är mer av uppfattningen att man kan få hyfsade svar om man frågar tex ”vad är en rimlig familjebil” men att man absolut får vara vaksam på att deras jobb är att få saker sålda... vi ska eventuellt åka och provköra lite i morgon!
S Stekpanna skrev:
tack för tips! Vi har funderat på en 3-årsbil men nojar över att välja en sort där många fel börjar dyka upp just efter 3 år, och eftersom vi inte är så kunniga i bilar så vet vi inte vad vi ska hålla utkik efter. Har förstått att kamkedja är att föredra över kamrem, men that’s about it
En bra och klok bilhandlare vill att kunden kommer pt
min man är också extremt skeptiskt till bilhandlare och verkar utgå att allt de vill är att lura en. Jag är mer av uppfattningen att man kan få hyfsade svar om man frågar tex ”vad är en rimlig familjebil” men att man absolut får vara vaksam på att deras jobb är att få saker sålda... vi ska eventuellt åka och provköra lite i morgon!
S Stekpanna skrev:
tack för tips! Vi har funderat på en 3-årsbil men nojar över att välja en sort där många fel börjar dyka upp just efter 3 år, och eftersom vi inte är så kunniga i bilar så vet vi inte vad vi ska hålla utkik efter. Har förstått att kamkedja är att föredra över kamrem, men that’s about it en bra

min man är också extremt skeptiskt till bilhandlare och verkar utgå att allt de vill är att lura en. Jag är mer av uppfattningen att man kan få hyfsade svar om man frågar tex ”vad är en rimlig familjebil” men att man absolut får vara vaksam på att deras jobb är att få saker sålda... vi ska eventuellt åka och provköra lite i morgon!
en klok och framgångsrik bilhandlare vill att kunden kommer åter och för vidare att hen är nöjd och på det sättet få fler kunder, priser kan du enkelt jämföra på nätet. Så ta en som säljer mycket så kan dom säkert hjälpa er med en bil för ert behov.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stekpanna
  • Laddar…
Jag uppdaterar mitt råd.
Privatleasa en elbil eller laddhybrid, eller köp en kombi med minsta billigaste bensinmotor.
Utveckling på elektrifierade bilar får så fort nu så det kan bli en dyr affär att köpa en laddhybrid eller elbil som är totalt omodern om tre år. En bensinbil kommer fortfarande vara eftertraktad och så mycket billigare.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.