Hallå.
Nu är det snart klart för fyllning!

Undrar lite bara om jag kan göra såhär med min luftning? För avluftaren får inte plats mellan tak och tak.
Annars blir det ett rakt rör och kulventil som luftare

autorq4.png
 
Bör inte fungera då det blir vatten liggandes mellan högsta punkten och ner till avluftaren som inte har någonstans att at vägen.

 
gådeberg skrev:
Har tittat lite på  [länk]

Räknar man som, han säger han ju att "Dvs vi ligger långt ifrån säkerhetsventilens öppningstryck på 1,5 bar, den är tät. Vattnet kan bli så varmt som ca 79ºC innan säkerhetsventilen öppnar"
Men man vill ju upp bra mer än 79ºC innan den öppnar.
Ska man räkna på nåt annat sätt eller stämmer detta?
Det stämmer, men han har bara 20/300 = 6,7%, du har väl minst 10 %?

Angående avluftning: glöm autoavluftare, kör kulventil eller hellre avtappningskran så får du ett litet lock att skruva på. Inte så kul att öppna kulventilen av misstag och duscha i 90+...
 
Ska jag gå till väga på något speciellt sätt när jag fyller upp systemet?
Ska man vänta med att tända tills man vet att hela systemet är fullt?

Hur ska kranar, shunt och element vara?
Fyller på genom laddomaten

 
när du fyller ett tomt system måste väl det vara öppet till alla delar, så gjorde jag iaf men jag har inga acktankar men borde vara samma ändå
 
Vill bara säga ett STORT TACK för alla hjälp jag fått. Än sålänge, det är nog inte klart på länge ;)

Uppstarten gick lyckat inget läckte.

Enda som jag upplevde som ett problem var rökgastempen, jätte svår att få upp.
Jag har stålrör i skorstenen, DEn är nog 10-11m lång så draget kanske är lite väl bra?
Har plockat bort alla tubulatorer och har en ständing draglucka men ändå svårt.
Eller ska jag stänga hålet. Är barar en tillfällig lösning, ska bli sotlucka, och kanske att jag sätter dragluckan där
Sen ville pannan inte upp i mycket mer än 80[sup]o[/sup]. Fast det kanske inte är så konstigt med ett nerkylt hus och en svinkall tank kanske? Eller beror det på att man har 72[sup]o[/sup] termostaten i Laddomaten

pa280082li9.jpg
 
Varför vill du ha upp rökgastempen?? Vad var den?

Mer drag ger högre rökgastemp, inte lägre.

Använd alla turbulatorer! Du vill ju värma vattnet, inte skorstenen. Enda anledningen att ta bort nån är om du efter ett par timmars eldning har så låg rökgastemp att du får kondens i skorstenen. Tror inte så är fallet.

Täta sotluckan.
 
Ligger på ungefär 220[sub]o[/sub] med inga i. Testade att stoppa i en nu så får vi se.
 
Min ligger på 150-200, förutom när jag eldar virke och det tar sig i nästan hela eldstaden direkt, då kan den komma upp i 250.. i en Nibe Alpha Combi panna.

Jag vet dock inte om det är högt eller lågt :), men jag tyckte 150-200 verkade rätt "lagom" :)

/Daniel
 
Klart har välö att göra med vad man har för temp i toppen av skorsstenen.
Man vill väl ligga på så låg som möjligt utan att riskera kondens i toppen?
Kan tempen pendla mycket? Om tex veden har fastnat så det inte trillar ner
 
Får bara upp panntempen i maximalt 80[sup]o[/sup].

Någon som vet vad detta kan bero på?
 
80 grader låter fullt normalt med 72 graders termostat. Har du alla turbulatorer i??
 
Jajjamen. Satte i en efter en och det har rättat till sig nu. Får väl upp på taket och kolla lite temp i skorsstenen.
Ska man köra med 72[sup]o[/sup] termostaten tills man vet att all luft är borta eller när kan man byta?
 
Hejhej!

Har lite funderingar kring mitt tryck kärl. När det har kallnat i tanken, runt 50[sup]0[/sup] i toppen, då har min bar mätare nere på 0.
Gör detta något eller ska den alltid stå lite över noll?
Har för mig att jag satte 0,7 i förtryck i kärlet, ska mätaren visa 0,7 då eller den kanske ionte är så känslig?
Har bara den mätaren som sitter på pannan.
Skulle jag fylla på med vatten så mätaren visar 0,5 så går det ju för fort upp till 1,5.
 
Det problemet med trycket i expansionskärlet hade vi också. I vårt fall var det för högt förtryck i kärlet. Nu har vi va 0,5 bar och det funkar för oss.

Saken är den att när trycket i systemet understiger förtrycket så kommer trycket att kollapsa. Vet inte om det är farligt, men vi inbillar oss att det inte är önskvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.