larsbj larsbj skrev:
Luftspalten i väggen byggs alltid ihop med takets luftspalt så att luften från väggen kan komma ut. ( om man gör rätt)
Det fungerar i gamla hus utan eller med dålig luftspalt men det beror på att temperaturen hålls upp av läckande värme inifrån.
Man bygger ju utan luftspalt i nya hus nu för tiden.
 
Jag håller på med samma jobb, fast med västkustskivan, du får luftspalt med diatanshylsorna eftersom du har spikläkt. Ingen övrig vindpapp i alla fall när det gäller västkustskivan, men kan inte tänka mig att Isover gjort ett system där man ska behöva krångla med vindpapp heller.

Skulle du montera längre distanser så kommer läkten sitta rangligt skulle jag tro, så krångla inte till det i onödan!
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Man bygger ju utan luftspalt i nya hus nu för tiden.
Tveksamt ge gärna några exempel på hus utan luftspalt i väggarna, tror dom flesta lärt sig av problemen med enstegstätade fasader.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
L
Enligt den bild ovan , det verkar väldigt konstigt med en ångspärr nästan mitt i väggen
det gör att enligt gammalt byggsätt som funkat i alla tider inte är bra , ångtrycket på vintern går in och stannar där ,, kan inte komma ut , husen ska nu vara så täta ( som en termos ) enligt expertis och boverket , och mekanisk ventilation är ett måste ,och ska finnas , kan tänka mig att det resoneras om fläkten går 24/7 så ska ett undertryck bli och ångtrycket inte bli som övertryck , sätter nog en peng på att om några år så säger någon att det var inte fel , kanske kommer det fram att det inte var riktigt bra , så sitter det rätt många med svarte petter , lika som dom plastfärger som kom på 70:talet , var för täta , fukten blev kvar i panelen och den ruttnade , för min egen del skulle jag aldrig bygga utan luftspalt bakom panelen
 
Ångspärren sitter ju bara en 45 mm från insidan som installationsskikt. Allt det här bygger ju på att husen är väldigt täta invändigt och mekanisk ventilation framförallt frånluft men tycker själv att även styrd tillluft är att föredra. larsbj jag skrev lite otydligt självklart luft som på bilden på väggarna, men inte luftad takfot och då står ju luften iallafall still bakom panelen då det inte finns någon luftning i överkant. Därför finns inget behov av dubbla spikläkt.
 
Och så här skall det vara om man inte använder Isovers fasadskiva/Västkustskiva. Vi pratar ju om olika byggsystem.Men installationsskiktet är ju alltid med fördel där.
Vagg03.jpg
 
L
Kan köpa det
Det med plasten 45 in är nog för att som du säger installationerna av el , då blir det inte en massa hål i den , som ska tejpas , likadant i taket med tejpning ( takdosor och annat ) men inte att vara utan luftspalt
 
R RoBo skrev:
Och så här skall det vara om man inte använder Isovers fasadskiva/Västkustskiva. Vi pratar ju om olika byggsystem.Men installationsskiktet är ju alltid med fördel där.
[bild]
Här blir det uppenbarligen fritt fram för luften att cirkulera nrtifrån o upp (eller möjligtvis tvärtom) eftersom de horisontella spikläkten sitter en bit ut från isolering/vindduk. Borde man inte vilja uppnå det även med fasadskiva/västhusskiva? I A-hus bild blir det tilltäppta utrymmen mellan spikläkten eftersom panel och skiva sluter ganska tätt mot läkten - eller kan man nöja sig med de små springorna som antagligen blir där panelbrädorna möts?

Eftersom det rör sig om tilläggsisolering vill jag maximera isoleringstjockleken men minimera "onödigt" djup på konstruktionen så att ha 28 mm luft känns surt om det inte är absolut nödvändigt...
 
Jag kan inte tänka mig att det är några problem alls att endast ha liggande spikläkt utanpå västkustskivan. Kör 22 mm och max 600 mm mellan distanserna bygger ju mindre då. En panel blir ju inte helt tät heller. Men jag hade nog satt vindpapp innanför skivan.
 
Det är ju en luft spalt så inte fuktigt virke ska ligga direkt mot isoleringen det är ingen luft kanal det handlar om där stora mängder luft ska passera och det blir glipor så det räcker bakom panelen och antar att den är spårfräst.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Såhär blir det med västkustskiva, hinner inte läsa vad ni skrivit, tänkte mest visa.

Västkustskivan har ju ett glasfiberskikt som ska fungera som vindpapp typ.
 
  • Västkustskiva monterad mot träregel och stenvägg, glasfiberskiktet synligt som vindskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Rumpnissen och 1 till
  • Laddar…
L
Att det är glasfiberskikt köper jag i alla fall som vindtät , men med liggande spikregler så
kommer inte luften att dra uppåt , det är ju stopp mellan dessa , men kanske jag tillhör den äldre stammen och inte kan ta åt mig nya rön , utan bygger med de gamla beprövade
sätten som jag vet har fungerat i nästan 100 år
 
En panel är ju inte riktigt tät, det luftar garanterat mellan facken med.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Att det är glasfiberskikt köper jag i alla fall som vindtät , men med liggande spikregler så
kommer inte luften att dra uppåt , det är ju stopp mellan dessa , men kanske jag tillhör den äldre stammen och inte kan ta åt mig nya rön , utan bygger med de gamla beprövade
sätten som jag vet har fungerat i nästan 100 år
100 år är det timmer då eller spånfyllda väggar ? Hur som helst är det mycket svårt att uppfylla bygg kraven i dag nästan 100 år gammalt bygg sätt.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Kollade på några panelbrädor (dubbelfasspont) som jag har liggande och det är två frästa spår på baksidan ca 10 mm breda var och lika djupa, så det är kanske inte så tätt mellan rummen mellan spikläkten som jag trodde.

Frågan är, ska man nöja sig med det och alltså bara köra horisontella spikläkt (stående panel)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.