Hej alla!

Köpte gräs på rulle som jag la ut i maj. Följde alla instruktioner som säljaren lämnade och hade gjort ett ordentligt förarbete med underlaget. När vi la ut gräset la jag märke till en del larver som fanns i rullarna och tog bort de jag hittade.

Gräset såg till en början väldigt bra ut men har löpande blivit sämre och sämre. Ser ut som att gräset dör och släpper från rötterna.

Förslag på vad som kan ha hänt? Tips om hur man kan rädda gräsmattan?

Nedan finns bilder på en av larverna och från hur det varit till hur det ser ut idag.
 
  • Grön gräsmatta med lutande träd, buskar, cyklar i bakgrunden och stenlagd gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välklippt gräsmatta, ett blommande träd, staket, buskar, cyklar i bakgrunden, lugn trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand i svart handske håller en liten mask mot suddig grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråmulen dag, vintertid, nakna träd, grön gul gräsplätt, parkerade cyklar, bakgrund av byggnader och bilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgren, gräsmatta med mossa, trädgårdsslang, blad, diffust bakgrundsobjekt, dagtid, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lerig gräsplätt med fotspår och små grässtrån synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Du skriver inte var du bor men jag brukar inte ha grön gräsmatta mitt i vintern, den är helt död då. Vintern i hela Sverige har om jag minns rätt varit rekordkall.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du skriver inte var du bor men jag brukar inte ha grön gräsmatta mitt i vintern, den är helt död då. Vintern i hela Sverige har om jag minns rätt varit rekordkall.
Hej! Missade det tyvärr. Bor i Skåne. Dock har mattan haft tendenser till att se ut såhär sedan innan det blev kallt. Gräset dör, släpper från rötterna och det blir successivt mer jord och mindre gräs
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det finns tyvärr många olika anledningar till att en gräsmatta blir dålig. Jag tror du bör vänta på våren och att gräsmattan (eller gräsmattorna runt omkring dig) börjat växa igen innan det är dags att fundera på vad det är som hänt - om det är något annat än vanlig vinter.

Jag skulle gissa på att jordhögarna du ser är från daggmaskar sen i höstas.

Det verkar vara väldigt mycket träd och höga växter runtomkring. Får gräsmattan tillräckligt med solsken under säsong? Vad menar du mer exakt med ordentligt förarbete med underlaget?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, det är en del hög växtlighet runtomkring. Dock ser grannarnas gräsmattor som har liknande förutsättningar betydligt bättre ut.

Förarbetet var att jag körde genom allt med jordfräs och tog bort rötter, stenar osv. Fyllde på med matjord, plattade till allt med en vält och preparerade med gödsel som skulle stimulera rottillväxt under gräset precis innan det lades ut. Sen följde jag vattningsinstruktionerna till punkt och pricka. Har gödslat ytterligare gånger under säsongen med.

Skulle man kunna fylla på med toppdress och stödså med någon grässort som kräver mindre sol?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Bilden du visar är antingen en pingborre eller ollonborre, spelar egentligen ingen roll vilken det är för båda är riktiga skadedjur i gräsmattor, de käkar upp gräsets rötter. Dessutom brukar fåglar vara riktigt glada i dessa larver vilket innebär att fåglarna när de hackar upp larverna även bidrar till att förstöra gräsmattan. Bild nr tre ser ut att ha varit utsatt för just det.

Biologisk bekämpning med nematoder är det man brukar använda mot larverna. Du kan ta kontakt med någon av de större växtkedjorna och få
råd av dem hur du går tillväga. Lycka till!


https://ka.se/2012/09/21/gar-det-bli-kvitt-pingborrarna/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
T Tjorloff skrev:
Ja, det är en del hög växtlighet runtomkring. Dock ser grannarnas gräsmattor som har liknande förutsättningar betydligt bättre ut.

Förarbetet var att jag körde genom allt med jordfräs och tog bort rötter, stenar osv. Fyllde på med matjord, plattade till allt med en vält och preparerade med gödsel som skulle stimulera rottillväxt under gräset precis innan det lades ut. Sen följde jag vattningsinstruktionerna till punkt och pricka. Har gödslat ytterligare gånger under säsongen med.

Skulle man kunna fylla på med toppdress och stödså med någon grässort som kräver mindre sol?
Ja, det kan du göra sen när gräset börjat växa. Tror att stödsådd är nödvändigt ändå om det som ser dött ut inte tar sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om gräset lades ut i maj, och vattnades enligt rekommendationen så borde den ha rotat sig en tre-fyra veckor senare...

Hur såg bevattningen ut hela säsongen, inte bara under rotningen?
 
D
Lär ju följt med den förodlade gräsmattan tyvärr men hur ska man reklamera det.
 
Och hur gammalt var gräset när du fick det i handen?
 
JanneJanne123
Vad har du för jordmån?
 
A Abies koreana skrev:
Bilden du visar är antingen en pingborre eller ollonborre, spelar egentligen ingen roll vilken det är för båda är riktiga skadedjur i gräsmattor, de käkar upp gräsets rötter. Dessutom brukar fåglar vara riktigt glada i dessa larver vilket innebär att fåglarna när de hackar upp larverna även bidrar till att förstöra gräsmattan. Bild nr tre ser ut att ha varit utsatt för just det.

Biologisk bekämpning med nematoder är det man brukar använda mot larverna. Du kan ta kontakt med någon av de större växtkedjorna och få
råd av dem hur du går tillväga. Lycka till!


[länk]
Även smaskens för grävlingar kan jag intyga. Och de kan då gå lös på en gräsmatta i nästen nivå med vildsvin.🙄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Abies koreans har gett dig ett utmärkt förslag. Har drabbats av samma elände i min gräsplätt. Det inte larverna tar, blir hackat när fåglarna letar larver.
Nematoder är rätt väg som jag förstår.

Trist att se gräsmattan försvinna framför ögonen. Ny säsong på gång. Då ska larverna få en match här. Ingen quick fix utan blir ett maraton med långsiktigt mål.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad ör livscykeln för larverna?
 
Z z_bumbi skrev:
Vad ör livscykeln för larverna?
Här kan du läsa om skalbaggarna och deras livscykel

https://www.nrm.se/faktaomnaturenoc...chspindeldjur/skalbaggar/ollonborrar.106.html

D din granne skrev:
Lär ju följt med den förodlade gräsmattan tyvärr men hur ska man reklamera det.
Det finns olika arter av skalbaggarna i vår natur och de är väldigt vanliga. Att hävda att de följt med gräsmattan är nog ett sidospår och inte värt att spekulera i.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.