Badtunna på strandskyddat område obetydligt lagbrott

Nyhet: Uppdaterad 14 juni 2012 12:00 · Publicerad 14 juni 2012 11:59 · postad i Ekonomi & Juridik · taggad med Badtunna, Strandskydd

Efter två år med olika myndigheter inblandade och olika domstolar skriver nu Sydsvenskan att bråket om badtunnan på strandskyddat område är löst, det blev inget straff för familjen som äger badtunnan.

annons

Det var kommunen som från början hittade tunnan i Böste och åklagarmyndigheten väckte åtal för brott mot områdesskyddet. Familjen försvarade sig med att placeringen av tunnan var tillällig på grund av ombyggnad. Efter många turer kom både tingsrätten och hovrätten fram till att placeringen av tunnan var otillåten men lagbrottet obetydligt eftersom människor ändå kunde utnyttja området.

Visar 6 kommentarer
Petet North  14 juni 2012 13:15
anmäl  svara

Människor med småbarn ska alltså betitta äckliga nakna exhibitionister på det strandskyddade området.

Lövenhjellm  16 juni 2012 15:30
anmäl  svara

Så du vet alltså VEM det är som badar där eftersom du kan precisera så vad slags folk det är som ligger i tunnan.
Själv tycker jag alla tunnor är sådana att man nog måste gå ända fram och titta ner för att eventuellt se någonting.
Och småbarn, vad det angår, ser ännu mindre.
Det hela måste nog vara fel i ditt huvud.

Å strandskyddat område kan inte helt heller freda sig mot nakenbad, till exempel.
Eller dumt folk över huvud taget.

Boende i området.  17 juni 2012 02:10
anmäl  svara

Nu råkar jag bo i området och har joggat förbi den berörda tomten åtskilliga gånger. Den där tunnan störde inte mig för fem öre. Det enda kommunens "inventering av strandskyddet" har resulterat i, är att nu har samtliga som har tomtmark med strandskydd, slutat hålla efter den delen av tomterna. Naturligtvis har vresrosor och brännässlor, tagit över på nolltid och många delar av stigarna är inte längre framkomliga såvida man inte har heltäckande och skyddande klädsel. Tack för det kommunen!

Bertil Johansson  24 juni 2012 01:50
anmäl  svara

Det är fel att allemansrätten kör över äganderätten totalt för oss markägare. Det skulle vara mer rättvist om man kunde få bygga en stuga på högst 35 kvm och ett dass.
Tycker att man kunde få bygga en sommarstuga 50 m från vattnet och sedan göra en liten tomt runt stugan ca 5 meter i omkrets runt om stugan bara. Det räcker för den som har marken.
Då får markägaren sin stuga och allemansrätten får disponera resten av marken som är mycket mer än den som själva stugan står på. Visst ska man få ha en liten brygga, men det ska tillkomma en lag som säger att allemansrätten får fritt beträda bryggan och marken utanför stugan. Glöm privatskyltar!

Där har markägaren ingenting att säga till om. Skulle det stå stolar och bord vid strandkanten eller på bryggan så får allmänheten och så nyttja dessa.
Man ska också få röja lite vid stranden så folk kan gå i land och bada där. De flesta stränder kan man knappt gå i land på för, att det är mängder med vass och helt igenvuxet med sly.
Sänk gränsen för strandskyddet till 50 m annars tar allemansrätten över och det är inte heller rättvist.
Det skulle innebära om man ska bygga en stuga på en ö med dagens lag. Då skulle det vara 100 m åt varje håll av ön. Strandskyddet skulle göra att ön måste vara minst 225 m bred och 225 m lång. Och det är ett gränsfall, De där 25 metrarna är till för att själva stugan ska komma utanför strandskyddet.

Bertil Johansson  24 juni 2012 01:52
anmäl  svara

I hela avlånga Sverige är det ca 10% bebyggelse vid våra stränder. Resten av kusterna är obebyggd skogs mark. Det innebär 90 % Stränderna är det strandskydd som är till för allemansrätten, det är ju överdrivet mycket skydd vid våra stränder, det är synd om markägarna som inte kan använda sin mark.

Jag tycker naturligtvis att man ska ha allemansrätten kvar. Men man ska också få bygga sommarstugor 50 m från vattnet. Så det bästa vore om Strandskyddet , allemansrätten vore 50% och äganderätten av våra marker också är 50 %. Då skulle lagen om strandskydd vara rättvis. Det är den inte i dag och har inte varit så på 20 år.

Det finns inget avlopp att släppa ut i sjön och absolut inga kemikalier hushållen och ingen septitank heller. Och ingen elektricitet heller. Jag håller verkligen med att det inte är bra för miljön överhuvudtaget.
Man använder torrdass då behövs inget avlopp. Huset ska inte stå i strandkanten det är lagom med 50 meter i från stranden så att allmänheten ska få vara där. Jag vill ha sällskap av annat folk än mig själv. Bort med allt vad privat skyltar heter.

Jag och flera markägare som vill bygga vid sjö och kust och inte får för att strandskyddsdispenserna är så omöjligt svåra att få, så räcker det ju med en friggebod på 15 kvm utan avlopp och elström bara man får bygga något enkelt. Det är ju på sommaren man ska vara där vad ska man då med ström till när det är så ljust ute. Vi som är markägare får ju inte sätta upp en enkel friggebod ens

Bertil Johansson  24 juni 2012 02:15
anmäl  svara

I hela avlånga Sverige är det ca 10% bebyggelse vid våra stränder. Resten av kusterna är obebyggd skogs mark. Det innebär 90 % Stränderna är det strandskydd som är till för allemansrätten, det är ju överdrivet mycket skydd vid våra stränder, det är synd om markägarna som inte kan använda sin mark.

Jag tycker naturligtvis att man ska ha allemansrätten kvar. Men man ska också få bygga sommarstugor 50 m från vattnet. Så det bästa vore om Strandskyddet , allemansrätten vore 50% och äganderätten av våra marker också är 50 %. Då skulle lagen om strandskydd vara rättvis. Det är den inte i dag och har inte varit så på 20 år.

Det finns inget avlopp att släppa ut i sjön och absolut inga kemikalier hushållen och ingen septitank heller. Och ingen elektricitet heller. Jag håller verkligen med att det inte är bra för miljön överhuvudtaget.
Man använder torrdass då behövs inget avlopp. Huset ska inte stå i strandkanten det är lagom med 50 meter i från stranden så att allmänheten ska få vara där. Jag vill ha sällskap av annat folk än mig själv. Bort med allt vad privat skyltar heter.

Jag och flera markägare som vill bygga vid sjö och kust och inte får för att strandskyddsdispenserna är så omöjligt svåra att få, så räcker det ju med en friggebod på 15 kvm utan avlopp och elström bara man får bygga något enkelt. Det är ju på sommaren man ska vara där vad ska man då med ström till när det är så ljust ute. Vi som är markägare får ju inte sätta upp en enkel friggebod ens

Kommentarstext

  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Tillåtna HTML-taggar: <a> <br> <p>

Plain text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Tillåtna HTML-taggar: <p> <br>
Type the characters you see in this picture. (verify using audio)
Type the characters you see in the picture above; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.