Skydda bygget från oväder

Artikel: Uppdaterad 9 oktober 2012 16:02 · postad i Bygga · taggad med Fukt, Väderskydd, Uttorkning, Prefabricerat hus, Monteringsfärdigt

Idag byggs det hus i alla väder, trots risken för att få in fukt i konstruktionen. Därför ska du kräva väderskydd redan när du handlar upp husbygget.

Skydda bygget från oväder

Det är lätt att säga att ett hus ska byggas när det är vackert väder för att undvika att få in fukt i konstruktionen. I verkliga livet bygger man i alla väder.

– Med vårt klimat hade man inte kunnat bygga annars, säger Olle Åberg som är fuktexpert vid Boverket.

annons

Därför är det mycket viktigt att skydda bygget mot regn under byggtiden.


Olle Åberg, Boverket

– Det är särskilt viktigt när man bygger trähus. Trä tål uteluftens fuktighet, men inte regnvatten.

Monteringsfärdiga hus har fördelen att de till största delen byggs inomhus. Men de är desto känsligare under själva monteringsskedet.

Man bör inte att montera ett prefabricerat hus en dag när det regnar, slår Olle Åberg fast. Ska man montera ändå vid regn måste väggelementen skyddas och egentligen är det väldigt svårt att göra. Hur får du in elementen under ett tält eller presenning med en lyftkran utan att de kommer i kontakt med vatten?

– Det behövs teknikutveckling av väderskydd för fabrikstillverkade småhus, säger Olle Åberg.

Som byggherre ska du formulera ett krav när du handlar upp bygget. Du ska kräva att huset monteras under torra väderförhållanden.

– Det är väldigt viktigt att man som byggherre formulerar sådant i beställarkrav när man handlar upp ett bygge så att man har det som stöd om det blir nederbörd när huset ska monteras, säger Olle Åberg.

Ponera att olyckan ändå är framme. Det regnar eller snöar den dagen det monteringsfärdiga huset ska resas. Vad gör man då?

– Får man en enstaka uppfuktning kan man i vissa fall bli av med fukten genom att frilägga konstruktionen och torka ut den. Då gäller det att direkt samma dag plocka bort gipsskivor och isolering och torka ordentligt alternativt lägga dit ny isolering. Man måste vara snabb och ta det omgående, samma dag eller dagen efter, säger Olle Åberg.

Om friläggning och uttorkning är aktuellt beror också på omfattningen av skadan. Har man otur kan allt behöva bytas ut.

– Här är det bra om byggherren har en egen sakkunnig på plats som kan ställa krav åt en under byggets gång, säger Olle.

Trots att problemet med risk för regn under monteringen är väl känt, händer det ändå att prefabricerade trähus monteras vid regn.

– Generellt har företagen väl utvecklade metoder för att skydda huset mot fukt under produktion, förvaring och transport, men vid monteringen brister det i många fall. Man har problem med logistiken och så vill man spara pengar. Väderskydd kostar, liksom att ha anställda som väntar passiva på att det ska bli uppehållsväder, säger Olle Åberg.

Lösvirkeshus ska alltid byggas under väderskydd.

– Att bygga lösvirke tar så lång tid att det lär regna någon gång under byggtiden. Det går inte utan att montera ett väderskydd, slår Olle Åberg fast.
Det gör inget om det regnar vid gjutningen, men så snart syllar ställs på grunden finns det risk för fuktskador om det börjar regna och vatten samlas på plattan. Det är stommen som kan ta skada.

Så fort plattan är gjuten och härdad behöver väderskyddet komma upp. Sedan behövs skyddet ända fram tills att huset har fått ett tätt tak med pappen på plats.

Även murverkshus, speciellt de som är byggda av lättbetong, är känsliga för fukt under byggtiden. Här gäller det att skydda murkrönen mot regn.

– Det är viktigt att skydda alla material från onödig uppfuktning, eftersom det förlänger torktiden och man normalt har korta byggtider, vilket inte passar ihop, säger Olle.

Det finns risk för mögel bakom golvsocklarna om du har för mycket byggfukt som står i väggarna. Lägre än 75 % relativ fuktighet ska det vara i väggarna innan du kan börja inreda hus med lättbetongväggar.

Andreas Malmberg på Haki som hyr ut och säljer väderskydd har känt av ett ökande intresse för att väderskydda husbyggen.

Har du ändå monterat en byggnadsställning blir det billgare att väderskydda

– Vi träffade en hustillverkare häromdagen och gick igenom olika produkter vi har för att skydda husbygget, säger Andreas.

Det finns flera olika produkter för att skydda husbygget och att det är svårt att säga vad ett väderskydd kostar. Priset på väderskyddet beror på husets storlek och typen av hus. Det blir naturligtvis dyrare ju längre du behöver väderskyddet, varför ett väderskydd för ett lösvirkesbygge blir dyrare än för ett monteringsfärdigt hus. Du kan antingen välja att bygga upp en ren upplagsställning runt huset och montera väderskyddstak på den, eller så bygger du upp ett helt inklätt tält som du bygger huset under. För det monteringsfärdiga huset kan man vid behov öppna upp eller lyfta av taket när väggelementen ska sänkas ner.

Andreas räknar i grova drag på ett exempelhus som får ett riktigt ”tält” som väderskydd. Han kommer då fram till att väderskyddet för 1,5-planshuset med måtten 16x8,5 meter behöver ett väderskydd med måtten 18,3x9,15 meter. Ett lösvirkeshus kan kanske klara sig med ett väderskydd i 2-3 månader och priset kan variera från allt mellan 60 000 - 85 000 kr för att hyra väderskydd, exklusive montage. Det monteringsfärdiga huset kan behöva väderskydd under kortare tid, omkring 2-3 veckor beroende på byggprocessen. Då kostar samma ställning mellan 30 000 - 40 000 kr, exklusive montage. Varje typ av ställning ritas upp och beräknas av HAKI’s tekniker och eftersom det ena bygget inte är det andra likt blir det väldigt svårt att uppskatta ett belopp på väderskyddet.

– Vi monterar inga ställningar, det gör bara auktoriserade företag. Endast personer med rätt utbildning får montera ställningarna, säger Andreas.

Väderskydd hyrs ofta ut och monteras ofta av samma företag som hyr ut byggnadsställningar. Har du ändå monterat upp byggnadsställningar kan du montera väderskyddet på dem och då kostar det 70 kr per kvm och månad hos Haki i Malmö.

Marléne Eskilsson
marlene@byggahus.se
Visar 13 kommentarer
hemmapularn  12 oktober 2009 18:48
anmäl  svara

det finns väll ingen normal person som betalar 80 tusen för ett väderskydd, och ändo värre är väderskyddet på ställningen för 70 kr kvm månad,
vad kostar en presening på biltema el harald nyborg , typ 100 m2 presänning på harald nyborg kostar 200 kr
8*12 m

om man skulle hyra den skulle det ju kosta 7000 spänn snacka om ocker.

Den kommentaren kommer ju verkligen från en person med VÄLDIGT stor kunskapsnivå!
Om man bygger en ny villa som privatperson så kommer den (beroende på var i landet man bor) säkert att kosta allt mellan 2,5 - 4,0 miljoner. Om då inte ett väderskydd för mellan 60 - 80 000 anses som väl investerade pengar för ett torrt bygge, då vet inte jag vad man har för värderingar.

hemmapularn  13 oktober 2009 17:21
anmäl  svara

jag håller med om det är viktigt att skydda bygget, men det handlar ju bara om tiden efter plattan är gjuten och till att taket med papp är på ska man betala 80 tusen för en månad, det finns nog billigare alternativ på väderskydd tror jag, man kan ex täcka stolpverket efter som man bygger vid risk för regn,
ja om man resonerar så att huset kostar ändo 2,5 - 4 milj att bygga så kostar nog ditt 4 milj och mitt 2,5 milj att bygga(för samma hus)

När jag renoverade eller rättare sagt, bytte ut hela taket och höjde det och tilläggsisolerade vinden, så byggde jag ett väderskydd över hela stugan. Det var kanonbra eftersom vi kunde jobba i vilket väder som helst och det var hela tiden torrt där uppe. När vi bygger vårt nya hus, så kommer jag givetvis att resa ett väderskydd över hela bygget och det är definitivt värt pengarna.

Kan inte Boverket i samarbete med Hustillverkarnas Organisation (Träindustrierna ?) och t.ex. Konsumentverket se till att ett sådant krav kommer in i de formulär som används vid upphandling av ett trähusbygge ? Jag tycker konsumentskyddet är så svagt för en privatperson så att det är skamligt att byggindustrin får fortsätta och slarva som det gör. Vad kostar inte allt detta samhället och skattebetalarna, speciellt långa trätor och förhandlingar i rättssalar mm ???

Det är ju helt klart att det finns lycksökare i byggbranschen.Sedan måste ju en novis ha den självinsikten att det man inte kan ,det kan man inte.Köp kompetens för att hålla i bygget om Du inte kan själv,egentligen,men tror det.Fixa också en projekterad handling med ritningar (Ark,
Statik(byggkonstr),VVS,El,Mark) och programhandlingar för resp.fack(tekniska beskrivningar)med AF-del(inkl anbudsunderlag) och ingående materialdelar.Det är värt varenda krona.Projekteringen kostar ca 10% av färdig byggnad.Många byggfel som måste processas om efteråt kostar mer än projekteringen!!!!!Byggledning under bygget tillkommer naturligtvis.Med bygget avses inte bara Bygg utan också VVS ,El osv.En byggare är inte sakkunnig VVS eller El.Detta är saker som jag saknat hos privatpersoner som avser att bygga någonting som de tror sig ha råd med.Jag har varit teknisk konsult sedan 1970 och är ganska luttrad.Uppdrag skall vara skriftliga och tydligt avgränsade i sin omfattning av entreprenad-juridiska skäl.Det skulle inte förekomma lika mycket elände för privatpersoner om det pratades inledningsvis med rätt typ av kompetens (entreprenörer gör oftast bara vad andra har tänkt och knappt det)och tänkt igenom allt innan man påbörjat för mycket kostsamma historier.

Jacob jonsson  15 september 2012 21:14
anmäl  svara

Väderskydd är förvisso bra och gör vissa moment betydligt enklare. - men det går bygga utmärkt utan väderskydd och det är tack och lov fortfarande tillåtit att göra så - hoppas aldrig att stoliga så kallade sakkunniga får lobba igenom någon lag. Har för mig att samma Olle också tyckte att tak med låg lutning var en riskkonstruktion och att sk lösvirkeshus var negativt - att konsumenter borde välja prefabricerade hus. Va ensporigt och trångsynt. Tyvärr lider Sveriges byggindustri kraftigt under konstruktörarnas starka lobby och en svag arkitektkår. Låt arkitekterne återfå ansvarsbiten och låt konstruktören vara konsult skulle nog göra att medelsvensk standardbygge blev lite mindre skratretande.

Jacob Jonsson  15 september 2012 21:25
anmäl  svara

Jag glömde att svensk träindustri i sin vägledning skriver att det går utmärkt att ha en öppen regelkonstruktion i regnväder - den är så öppen och ventilerat att fukten från regnen fläktas bort omedelbart ( fukten drar initialt bara någon milimeter in i virket) . När skivmaterialet kommer på måste dock takstolar, råspont och underpapp på relativt snabbt. Och sedan väntar man med att isolera till det är ordentligt uttorkat. Detta för lösvirke. Hur det går med prefab vet jag ej.
Ps. Borde nämna att jag är arkitekt och står på andra sidan i frågan...

Finns det någon fakta över skador på hus byggda mellan -50-talet till nu som visar att det är regnvatten under byggtiden som är den stor boven?

Robert Kooijman  10 oktober 2012 12:00
anmäl  svara

"det går utmärkt att ha en öppen regelkonstruktion i regnväder - den är så öppen och ventilerat att fukten från regnen fläktas bort omedelbart"
Håller med Jacob Jonsson. Har själv byggt i lösvirke och 'målat' trästomme med Boracol: inga problem.

Jag förstår verkligen inte hur en "sakkunnig" kan lura folk på detta sätt att betala dyra pengar för något så onödigt som väderskydd. Vi började bygga vårt lösvirkeshus förra sommaren, och det regnade så gott som varje dag. Visst, virket var rejält blött, men det betyder ju inte att man får fukt_skador_. När taket är på plats ventileras ju all fukt bort. Se bara till att torra upp allt virke innan man plastar igen. Vi kopplade på golvvärmen provisoriskt under några få torra, kalla dagar och kom ner till 14% fuktighet i virket (virket var på 28% på vissa stället innan det blev tätt).

Ja jösses, vad är det för en stolle som förespråkar ett väderskydd under flera månaders tid vid lösvirkesbyggen? Som det redan nämnts så får man sitt väderskydd automatiskt när taket är lagt och pappat. Det regn som stommen fått på sig innan dess är inga problem att bli av med och inte leder det till några framtida risker heller.

Entreprenör  12 oktober 2012 09:31
anmäl  svara

Ja vad ska man säga? Varför slänga ut såna stora pengar på nåt som ev. inte behövs överhuvudtaget, på ett prefabhus har man tak på inom en vecka i normalfall, om det är omständiga hus tex. tvåvåningar o mycket balkar o brytningar hit o dit så har man iallafall tak på inom två veckor, man monterar inte i ösregn och huvudsaken är att hammarbandet täcks så att inte vatten tränger ner i väggarna om de är isolerade o i vissa fall skivade på insidan. Tror inte stollen som gjort artikeln har varit ut ens när proffs bygger hus!!
Fråga mig jag VET!!

Kommentarstext

  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Tillåtna HTML-taggar: <a> <br> <p>

Plain text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Tillåtna HTML-taggar: <p> <br>
Type the characters you see in this picture. (verify using audio)
Type the characters you see in the picture above; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.