Har takfirman rätt att kräva pengar för "konsultation"?

Besvarad 12 feb 2024 av Claes Blåe
Jag har varit i kontakt med ett företag ett par gånger som jag funderade på att anlita för att lägga om taket. De kom till vårt hus 2-3 gånger för att titta på det och gav förslag på hur det skulle kunna göras och gav mig ett offert. Vi bestämde oss dock för att gå med ett annat företag eftersom de hade ett bättre erbjudande. Efter att vi berättat för det andra företaget att vi inte skulle fortsätta med dem skickade de oss en räkning för "konsultation". Är denna räkning legitim med tanke på att de aldrig berättade för oss om dessa kostnader i förväg?
 

Svar

Er fråga gäller eventuell ersättning i samband med anbudsinhämtande.

Jag förutsätter utifrån frågan att anbudsgivaren är en näringsidkare och att frågeställaren är konsument.

För att betalningsskyldighet skall uppkomma för konsumenten krävs någon form av avtal mellan parterna. Det kan vara muntligt eller skriftligt. Det framgår inte i frågan vilken typ av avtal som förelåg mellan parterna, eller om ni har haft kontakt med bolaget tidigare. Det verkar röra sig om ett rent anbudsinhämtande och att inget avtal om ersättning för konsultationer fanns före det att fakturan sänts ut.

Om det inte föreligger något avtal om kommande kostnader, så behöver ni inte betala, utan ni bör bestrida fakturan, genom att dra ett streck över fakturan och tydligt skriva "Bestrids. Grundlös", eller liknande och sända tillbaka den till bolaget. Det kan också finnas skäl för att ni ska mejla bolaget och förklara närmare varför ni bestrider fakturan.

Skulle information om kostnaderna anlänt först i samband med att ni erhöll huvudanbudet gäller det som ett anbud i den delen, som ni skulle ha accepterat till bolaget för att bli betalningsskyldiga. Jag uppfattar läget som om ni inte kontaktat bolaget via en annons eller liknade där betalningsvillkoren framgått. Eftersom som inget avtal angående kommande ersättning för "Konsultationer" framgår i den fråga ni ställt kan jag inte se att ni är betalningsskyldiga.

Med vänlig hälsning

Claes Blåe
 

Kommentarer

LoTiX ·
Säkert segt för takfirman att behöva åka ut 2-3 gånger och sedan inte få affären. Därför viktigt med kompetent personal som på ett förstamöte kan göra gott nog intryck, förekomma sådant som annars kommer på tal i efterhand, skicka en tydlig och bra offert osv.
 
C
cpalm ·
Huvudet på spiken från Claes. Skall man kunna ta betalt för anbudsarbetet får man först avtala om en förstudie eller vad man skall kalla det.
 
Kissapan ·
Tänk dig ta ut en firma 3 gånger för att be om offert om tak och sedan säga nej 😂 Ove från Solsidan ?
 
Ingvar 58 ·
Precis. Förstår att firman surnade till. Eftersom folk heller aldrig berättar riktigt som det är, så kan man ana sig till att det har varit en lång rad frågor och konsulterande, för att sen välja en annan firma. Där man förmodligen använt sig av allt det man fått veta av den första för att pressa ner priset hos den andra.
 
hablam ·
Tycker det är mycket konstigt att dom vill ha betalt för detta.
Vill man ha betalt för att lämna offert så får man komma överrens med detta med kunden, dom flesta kunder kommer självklart backa då men det får man leva med ifall man ska ha betalt 100% av arbetstiden.

Att takfirman kommer ut 2-3 tycker jag inte ligger på beställaren i detta läget utan takfirman. Jag har själv bett om offerter ibland och vissa gånger kommer dom en eller 2 ggr, inget jag krävt utan det är dom själva som beslutar det och därför ska inte jag drabbas om deras offert inte är lika intressant som en konkurrent till dom.

Förstår inte byggbranschen roligt längre, det känns som om varenda sekund måste tas betalt, för missar man någon timme per dag så är det katastrof och firman måste läggas ner. Dom flesta branscher har stunder varje vecka, eller iallafall varje månad där man har luckor i planeringen, och byggbranschen måste acceptera att allting är inte betalt arbete.
 
Fairlane
Fairlane ·
Firman (eller kanske snarare personer på firman) kan surna hur mycket de vill. Vill de ha betalt så måste de lära sig att vara tydliga med det innan.

Man får lära sig dels att man inte får alla affärer och dels att man måste säga till "Vi kan bara ge allmänna svar om ni inte anlitar oss för konsultation.

Det er likadan ut i hela samhället. Folk går till en affär och ställer en massa frågor och köper sen varan på nätet lite billigare. Folk provkör ett antal bilar, kanske flera gånger och köper sen från någon annan. Man provar en massa kläder utan att köpa. Man begär en extravisning på huset man vill se utan att mäklaren skickar en faktura om man inte köper.

Det finns massor med tillfällen där folk tar upp en annan persons tid utan att köpa något. Vill man ha betalt för den tiden får man säga till innan.
 
g.kraft ·
Förstår att de vill kunna debitera men då får man ju avtala om det och riskera att förlora affären. Att man väljer att skicka ut personal är ju för att man vill vinna affären och det är ju en risk för alla företag.

Blir ju sugen på att söka jobb på takfirman och sen skicka en faktura för tiden jag spenderade på intervju när de tackar nej.
 
Farstatjej90 ·
Hade det skadat att säga "vi får ta betalt för detta" innan man åkte dit tredje gången?
 
Ingvar 58 ·
Det här med att *det ser likadant ut i hela samhället, folk går till en butik och provar och köper sen billigare på nätet', är ju precis det som leder till att butikerna får slå igen.

Och nej, vi tar heller inte betalt för offerter och konsultationer, även om vi varit hos kunden och mätt och donat. Men visst har man haft god lust ibland.

Det är därför jag anar att det är mer bakom den här historien än vi fått veta.
 
Fairlane
Fairlane ·
Ja, det är en av anledningarna att butiker slår igen, men det ger inte butiken rätt att ta betalt om de inte nämnt något innan. Man kan säga "Vi hjälper gärna till med att hitta lösningar, men vi tar betalt för det. Om ni lägger en beställning senare så drar vi av för det".

Varenda företag som arbetar med sälj vet att man inte får betalt för allt. Man får göra en avvägning hur mycket man vill bjuda på innan man tar betalt. Blir man så sur över missade affärer så man har god lust att ta betalt så kanske man ska jobba med annat eller ändra sin modell, eventuellt enligt ovan.
 
pelle plåttak ·
Driver plåtslageri, känns uppenbart att frågeställaren bara fiskat efter information för att i ett senare skede kunna ta in nån annan .
Finns inget takföretag som åker ut 3 ggr och tittar om man inte fått något slags löfte att man skall få jobbet.
 
C
cpalm ·
Så är det ju med anbud - inget är klart förrän anbudet är accepterat. Kan ju vara så att allting kändes helrätt med entreprenören tills man fick se prislappen...

De takfirmor jag har haft här har definitivt varit mer här och tittat än vad de varit här och jobbat. Vilket i mitt fall beror på att de är snabba på att titta på jobben, men sedan aldrig får a-slet ur vagnen att påbörja jobbet eller presentera en offert. Sen när man påminner har de glömt bort hur det ser ut och vill komma och titta igen... 🙄
 
Fairlane
Fairlane ·
Det är som vanligt spekulationer om ifall inte all fakta är på bordet, men det är väl som vanligt också så att det är bättre att besvara den fråga som ställs. Stämmer frågeställningen inte med verkligheten så får man såklart inse att svaret inte stämmer med verkligheten heller.
 

De senast besvarade frågorna

Vad förstås med fullvärdesförsäkring

6 jul 2024
Hej Det är så att vi nyligen har sålt vårt hus med Fastighetsbyråns mäklare, och enligt köpekontraktet så står det: "Säljaren garanterar att fastigheten fram till tillträdesdagen är...

Huset har högre radonvärden än visat på mätning

10 apr 2024
Hej, Vi har köpt ett hus som på en mätning visade 250 bq/m3. Efter vi flyttade in har vi mätt i flera rum och värdet visar betydligt högre. Nära 600 bq/m3 i ett rum. Ingen fasad, fönster eller...

Sover advokater gott när de försvarar förbrytare?

26 mar 2024
Hur tänker man som advokat? Är det bara pengar som gäller eller tänker man på hur människor i allmänhet uppfattar vad som är rätt eller fel. Jag förstår att man som advokat ska ”försvara ” den...

Fråga experten

Claes Blåe

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.