Jonatan och hans familj ritade det vita lyxiga trähuset på Björnberget själva. De gjorde det helt i sin egen stil i vitvaxad furu med inslag av glas och marmor, och de verkar ha tänkt på precis allt.

Du kan läsa artikeln här: Vitt i trä på Björnberget med omsorg om detaljerna
 
Gäller verkligen att man gillar vitvaxad furu... jäkla jobbigt om man tröttnar på’t!
 
  • Gilla
andthe och 1 till
  • Laddar…
Så tråkig insida, kunde lika bra haft bilderna i svart vitt.
Undrar hur många gånger man går upp på altanen på taket.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Så fint, enkelt och fräscht!
 
  • Gilla
CeciliaL och 2 till
  • Laddar…
usch,hemsk invändigt,liknar grundmålad fur,blir som ovan sagt massor av jobb om man tröttnar på det,varför inte lite variation
 
ja det stod det ju i artikeln....
 
Lite märkligt man bygger ett hus och sedan skall sälja,man kan ju bara spekulera om orsakerna ,kan dock inte förstå varför folk skall bygga såna jättehus,det skall ju dock städas,underhållas,värmas upp mm
 
C carl fabian skrev:
Lite märkligt man bygger ett hus och sedan skall sälja,man kan ju bara spekulera om orsakerna ,kan dock inte förstå varför folk skall bygga såna jättehus,det skall ju dock städas,underhållas,värmas upp mm
Om tomt kostar 6-8 miljoner så utnyttjar man byggrätten
 
C carl fabian skrev:
Lite märkligt man bygger ett hus och sedan skall sälja,man kan ju bara spekulera om orsakerna ,kan dock inte förstå varför folk skall bygga såna jättehus,det skall ju dock städas,underhållas,värmas upp mm
För att tjäna pengar så klart. Det verkar varit planen redan från början.
 
Jag var faktiskt där vid detta hus förra sommaren, och skulle räkna plåtjobb på detta objekt .
Inget ont om ägaren men, efter ett möte med honom så avböjde vi ens att lämna offert ,
Men vad roligt att det vart så fint för honom.
 
34 600 kWh Med värmepump måste väl vara fel? Det blir ju typ 100 000 kWh per år i nettoenergi? Så dåligt är det väl inte ens tillåtet att bygga?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Om man bortser från en del oklarheter som förbrukning och att de lämnar en halvfärdig pool så är det ett hus jag gärna skulle bo i.
Utsikten, snyggt hus, det finns träd kvar och interiören allmänt gillar jag.
Synd bara att så många hus har glas överallt, som i detta fall "staketet" på taket. Och marmor och tre meter entrédörr i glas... Inte min grej.

Jag noterar att kommunikationerna till Centralen är nästan som jag har det nu till jobbet. Först gå 1200 meter och totalt en timmes resa med två byten.
 
Hej!
Det är jag som har ritat och varit med och byggt detta hus. Tack alla som gillar huset, jättekul!

@twoody Genom att hålla oss till få olika sorters material försökte vi få rummen att bli harmoniska. Att använda samma trägolv som går i linje med varandra på golv, väggar och tak ville vi skapa en känsla av dimensionslöshet i rummen. Vita väggar gör det enklare att hänga upp konst även om jag hade tyckte det var kul med ett grönt, blått eller orange rum. I och med att takaltens trappa är i anslutning till husets övriga trappa är det enkelt att komma upp. Självklart är man inte uppe varje dag men lediga dagar är det en härlig plats att vara på högst upp på berget.

@EvaR Tack Eva! Det var tanken.

@carl fabian @crazytok Ja på sätt och vis liknar det grundmålad furu men ännu mer liknar det vitbetsad furu med hårdvaxolja. Det är lika enkelt att måla över som vilken annan vägg. Här slipper du dock dra av gamla tapeter. Om du vill ha en helt slät vägg kan du enkelt skruva upp renoveringsgips. Golvet går enkelt att lägga parkett över om man vill det.

@lunarayo Vi har byggt och ritat huset för oss sedan är ingen plan bättre att den kan ändras. Vi njuter av huset nu så länge.

@pelle plåttak Jag har faktiskt inget minne av att du har varit här men väldigt kul att du gillade slutresultatet.

@useless Huset har 40cm tjocka väggar och 75cm tjockt tak och har FTX (Flexit Uni4) samt en Nibe 1255-16 bergvärmepump med golvvärme i alla golv så borde vara rätt så energisnålt även om de stora glaspartierna försämrar totala u-värdet. I vår energiberäkning står det att beräknad total energianvändning kommer bli 40 590 kWh/år. Förhoppningen är dock att vi kommer göra av med mindre energi.

@Fario Tack för kommentaren. Vi hann inte klart med poolen innan det blev för kallt för att göra klart den. Om vi bor kvar ett tag så kommer den bli färdig tills säsongen börjar. Jag håller med dig om att det är mycket glas i detta hus men det är en smak fråga. I det här huset ansåg vi att det passade bäst med glasstaket då vi ville utnyttja utsikten maximalt och skapa en känsla av närhet till skogsdungen utanför. Närmsta busshållplatser är 900/1250 meter bort. Man kan också ta bilen 4 min och ställa på infartsparkeringen och ta bussen 25 min in till stan.
 
  • Gilla
simonnilsson och 3 till
  • Laddar…
J JonatanKummelnäs skrev:
I vår energiberäkning står det att beräknad total energianvändning kommer bli 40 590 kWh/år. Förhoppningen är dock att vi kommer göra av med mindre energi.
Ok. Om ~7-8 000 av dom är 'hushållsel' så borde totala mängden köpt energi hamna nånstans runt 15-17 000 kWh. Dumt att skriva dubbelt så mycket i annonsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.