Hej!

Jag har precis köpt en liten 1,5 plans villa på 108kvdm.
Krypgrund och direktverkande el i hela huset.
Huset är byggt 1925 och har helteglad fasad.

Min tanke till värmesystem är följande: Braskamin, luftvärmepump (el) elektrisk golvvärme nere (80kvdm) samt solfångare på taket, samt en liten braskamin på ovanvåningen.

Vad tror vi om detta?
 
Åsa Lund
Absolut vattenburen värme!
Solfångare, luftvärmepump och vattenmantlad braskamin, allt kan hjälpas åt
 
Åsa Lund skrev:
Absolut vattenburen värme!
Solfångare, luftvärmepump och vattenmantlad braskamin, allt kan hjälpas åt
Absolut vattenburet är nog den ekonomiska lösning när den är på plats. Tyvärr kostar det ca 200000:- att dra in. Frågan är om det verkligen blir billigare. Alternativ är att köra vattenmantlad kamin kopplad till vattentanken.
 
Åsa Lund
Varför solfångare då?
Ska du ändå göra om golven och lägga golvvärme, vad är merkostnaden att få den vattenburen? Vi har golvvärme från LK som inte bygger mer än typ 2 cm, har du kollat det?
 
Nej med en vattenmantlad kamin skippas solfångare. Inte räknat själv eller kikat närmre på några särskilda fabrikat. Men läst en del inlägg. De flesta kommer fram till att totala kostnaden hamnar på ca 200k när man går från direktel till helt vattenburet.
 
Åsa Lund
Möjligt om du sätter radiatore, men elgolvvärme som du antydde förutsätter att du river upp och gör om alla golv. Att då lägga vattenburet istället för el kan omöjligt kosta 200 lock extra?
 
Element är inget alternativ. Inte 200k extra sammanlagda kostnaden. Alla golv ska upp.
 
Åsa Lund
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig :$
200' är vad man brukar säga att det kostar att dra in vattenburen värme med element i ett hus.
Du har bestämt sig för att du vill riva upp alla golv på bottenvåningen och lägga golvvärme. Ok.
Kolla då merkostnaden i installation mellan vattenburen respektive eldriven golvvärme.
 
Vet inte vem som gett dig pris på att lägga gv rör i samband med golvbyte, men tycker inte du ska lyssna mer på den gubben... eller så räknar du med 150 kkr för en komplett bergvärmepump med borra innan rot i dessa 200.....

Min konvertering av ca 140 m2 från direktverkande till vattenburet med radiatorer och golvvärme kostade under 20 kkr i material....arbetskostnad ca 14 dagar (0 kr då jag gjorde det själv).

Sätt in en luft/luft och låt den sitta 4-5 år, tröttna på surret och ta besparingen du gjort under dessa år och lägg in vattenburet.
 
R
luftvärmepump är nog givet. Liten investering men sparar mycket.
 
Blir lite konstigt att lägga massa tid och pengar på att lägga golvvärme överallt men sedan resonera att det är för dyrt med vattenburet. Alternativen borde snarare vara det billiga att bara köra luftluftvärmepump med något extra element eller lägga vattenburen golvvärme.

Sedan tycker jag skicket på huset i övrigt borde spela in. Att riva alla golv är en rätt omfattande affär som jag bara skulle göra om de är väldigt trista eller i dåligt skick.
 
Braskaminer är trevliga men dyra, och ska de sänka köpt energimängd så det märks kräver det en motivation utöver det vanliga med eldningen. Vad är ni för personligheter? luftvärmepumpar är billigast, elvärmegolv i ett hus från 1924 kommer bli dyrare än ni tror att hålla varma. solpaneler kanske lönar sig om man har elektrisk varmvattenberedare, men det förutsätter att man gillar idén med solvärme mer än snabba pay-offtider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.