1 156 läst · 13 svar
1k läst
13 svar
Vilket värmesystem passar oss?
De rusande energipriserna gör att vi behöver se över vår uppvärmning men är väldigt brydd över vad som är bäst.
Förutsättningarna är en 1 1/2 plan äldre villa på cirka 120 kvadrat samt hel, men oinredd källare.
Huset saknar vattenburet system och värms i huvudsak med en luftvärmepump i trappen. Cirkulationen är bra men vi toppar lite med direktel i främst badrum och toa, samt direktel i källaren där vi håller cirka 15 grader men kan sänka.
Funderar på olika alternativ.
Största funderingen är om det är ekonomiskt försvarbart att nyinstallera vattenburet då det handlar om 10 utrymmen i bostadsplanen och fem i källaren.
Alternativen vid vattenburet är solceller eller fjärrvärme (har ledning in i huset men ej inkopplat.)
Alternativ utan vattenburna radiatorer?
Fjärrvärme med ”luftblås”? Har sett att det finns sådana aggregat, typ luftvärmepump.
Är det någon vits med solceller utan att ha vattenburet?
Fortsätta som idag men kanske luftvärmepump även i källaren?
Andra alternativ som jag inte tänkt på?
Tacksam för råd och synpunkter.
Förutsättningarna är en 1 1/2 plan äldre villa på cirka 120 kvadrat samt hel, men oinredd källare.
Huset saknar vattenburet system och värms i huvudsak med en luftvärmepump i trappen. Cirkulationen är bra men vi toppar lite med direktel i främst badrum och toa, samt direktel i källaren där vi håller cirka 15 grader men kan sänka.
Funderar på olika alternativ.
Största funderingen är om det är ekonomiskt försvarbart att nyinstallera vattenburet då det handlar om 10 utrymmen i bostadsplanen och fem i källaren.
Alternativen vid vattenburet är solceller eller fjärrvärme (har ledning in i huset men ej inkopplat.)
Alternativ utan vattenburna radiatorer?
Fjärrvärme med ”luftblås”? Har sett att det finns sådana aggregat, typ luftvärmepump.
Är det någon vits med solceller utan att ha vattenburet?
Fortsätta som idag men kanske luftvärmepump även i källaren?
Andra alternativ som jag inte tänkt på?
Tacksam för råd och synpunkter.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 755 inlägg
Vad är er nuvarande årsförbrukning av el?
Är det ett måste att värma upp källaren? Skippa det annars!
Ett vattenburet system kostar en bra slant att installera, men ger flest möjligheter för uppvärmning, och höjer troligen värdet på huset i dessa bistra tider.
Är det ett måste att värma upp källaren? Skippa det annars!
Ett vattenburet system kostar en bra slant att installera, men ger flest möjligheter för uppvärmning, och höjer troligen värdet på huset i dessa bistra tider.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 755 inlägg
En fråga till när vi ändå håller på, menar du solceller som i "producerar el" eller solfångare som i "producerar värme"?
Fjärrvärme med "luftutblås" kan inte vara vanligt. Du har ju samma nackdelar som med din luftvärmepump, att värmen inte når de rum där du inte har fläktkonvektor. Alternativt om du sätter en i varje rum så kostar det lika mycket som att sätta in vanliga vattenradiatorer, då du måste dra vattenrör från fjärrvärmen till varje rum. Då skulle jag föredra vanliga vattenradiatorer, om inte annat pga att de är ljudlösa.
Rent ekonomiskt tror jag att en till luftvärmepump till i källaren är svårslaget, eftersom investeringen är så liten. Med viss reservation för att vi inte riktigt vet hur mycket el som går till direktelen i badrum etc.
Rent ekonomiskt tror jag att en till luftvärmepump till i källaren är svårslaget, eftersom investeringen är så liten. Med viss reservation för att vi inte riktigt vet hur mycket el som går till direktelen i badrum etc.
Tror vi ligger på 25000 kwh per år, men då har vi haft rejält varmt. I källaren kan vi sänka mycket, men knappast till noll då vi har tvättstuga och ett badrum där.SågspånPappspikEternit skrev:
Jo, vattenburet är förstås bäst. Får kika på vad det kan kosta. Vet du ungefär var man hamnar per radiotar och rör till en hel kåk med mera?
Jo, enstaka fläktkonverter (heter det så?) ger förstås samma nackdelar som luft/luftpump.Men hur blir uppvärmningskostnaden jämfört med el? Är det bara att jämföra kwh-priset rakt av? Och ska man dra till många rum är det förstås som du skriver, att vanligt vattenburetK Kallens skrev:Fjärrvärme med "luftutblås" kan inte vara vanligt. Du har ju samma nackdelar som med din luftvärmepump, att värmen inte når de rum där du inte har fläktkonvektor. Alternativt om du sätter en i varje rum så kostar det lika mycket som att sätta in vanliga vattenradiatorer, då du måste dra vattenrör från fjärrvärmen till varje rum. Då skulle jag föredra vanliga vattenradiatorer, om inte annat pga att de är ljudlösa.
att vanligt vattenburet är att föredraP Pagjo skrev:
Du måste ta hänsyn till värmepumpuns COP, som kanske kan vara runt 3 för en l/l pump? Så 1kWh köpt el blir 3kWh värme i huset. T.ex. om fjärrvärme kostar 70öre /kWh så motsvarar det 2,10kr/kWh för el (inkl. skatter etc.). Men sen kan det ju vara skillnader i fasta avgifter mellan fjv/el också. Kanske får du lägre säkring/effektavgift om du inte behöver värma med el?P Pagjo skrev:
Men jag tänker att det kommer kosta en del i installation och inkoppling av fjärrvärme, även om du bara installerar 1-2st fläktkonvektorer. Den skillnaden kommer du nog knappast räkna hem jämfört med att fortsätta köra med din l/l värmepump, och evt. lägga till en ytterligare.
Fast jag har fjärrvärmeledning in till huset, nappade på ett mycket förmånligt erbjudande då de grävde ner fjärrvärme i gatan för några år sedan. ”Ifall att”.K Kallens skrev:Du måste ta hänsyn till värmepumpuns COP, som kanske kan vara runt 3 för en l/l pump? Så 1kWh köpt el blir 3kWh värme i huset. T.ex. om fjärrvärme kostar 70öre /kWh så motsvarar det 2,10kr/kWh för el (inkl. skatter etc.). Men sen kan det ju vara skillnader i fasta avgifter mellan fjv/el också. Kanske får du lägre säkring/effektavgift om du inte behöver värma med el?
Men jag tänker att det kommer kosta en del i installation och inkoppling av fjärrvärme, även om du bara installerar 1-2st fläktkonvektorer. Den skillnaden kommer du nog knappast räkna hem jämfört med att fortsätta köra med din l/l värmepump, och evt. lägga till en ytterligare.
Ok, ja kan du få fjärrvärmen billigt kan det ju vara en annan sak. Men tror fortfarande att installationen kommer kosta mer än att bara byta/lägga till en extra l/l värmepump. Dvs. du måste med stor sannolikhet ha märkbart lägre driftkostnader. Det är ju en spekulation i både framtida el och fjärrvärmepriser, men man vill ju ha lite marginal att inte göra en dålig investering iaf.P Pagjo skrev:
Klicka här för att svara