Hej!

Tänkte jag skulle ta hjälp av alla er duktiga Byggahus läsare.

Jag är i processen att köpa upp en solcells anläggning och känner att det är så otroligt mycket att ha koll på. Därför tänkte jag fråga er vad jag ska tänka på och om ni har några rekommendationer kring dom förslag som jag fått.

Förutsättningarna är:
Jag har ett garage på min fastighet i norra vätten som ligger i rakt västligt läge med ca +70 m2 falsad plåt och ingen skuggning.

Har fått 3 olika budget offerter med lite olika upplägg och vill höra vad ni tycker samt vad jag behöver tänka på.
Offert 1 - 36st paneler JAM54S31 (405W) med Growatt växelriktare 12KTK3-X. (Mindre lokal entreprenör)
Offert 2 - 27st paneler Essential 435W med Goodwe Växelriktare (Storlek/modell bestäms i projekteringen?) (Stor aktör i Sverige)
Offert 3 - 24st Longi Essential 530W Sungrow Växelriktare (Storlek/modell bestäms i projekteringen?) (Stor aktör i Sverige)

Jag har planerat att gå för en lösning inkl batteri (Checkwatt) och där har jag ännu bara fått offerter från offertör 2 och 3. Det är samma fabrikat på Batterier och växelriktare.

Frågor/funderingar:
* Finns det för och nackdelar med de olika fabrikaten
* Behöver jag fundera på om det ingår smart meter eller inte.
* Jag kör 100% elbil och har en Chage amp laddare redan, finns det något där som behöver kompletteras io med solcellerna?
* En leverantör erbjuder räntefritt lån på 200.000kr med avbetalning på fem år, bu eller bä?
* Vad tänker ni om glas/glas eller glas/plexi paneler?
* Offertör 3 kallar sina paneler för "Lantbruks panel", vad innebär det mer än högre watt? Är dom större? annan teknik?
* Hur ska jag tänka kring batteri, modell litet eller större (ca 6 eller 12 KWh?)
* Tanken är att placera växelriktaren och batteriet inne i garaget som är 12-14 grader, men vad finns det att tänka på då?

Tacksam för all input som kan hjälpa mig i mitt beslut :)

MVH
Lasse
 
  • Gilla
stigp
  • Laddar…
Här finns checkwatt växelriktare lista https://checkwatt.se/pdf/KP_checkwatt_CM10_kompatibilitet.pdf

Jag skulle valt så stort batteri om du ska köra balanseringstjänste (förutsatt att ni har grönt avdrag).

Glass/glass är ju bättre, men inte tillräcklig bättre att motivera det högre priset.

sisst så är priset helt avgörande om solcellerna avbetalas eller inte inom 8-10år.
 
Tack!
Är själv inne på samma linje med större batteri.
Det är inga större prisskillnad mellan leverantörerna utan jag vill ha bästa lösningen.
Känns inte ok att inte veta vilken växelriktar modell innan godkännande av offert och projektering. Är rädd att dom väljer en mindre modell för att spara pengar. Borde det inte vara enkelt att spela relativt tidig i offert processen?
 
F Frasse_Man skrev:
Tack!
Är själv inne på samma linje med större batteri.
Det är inga större prisskillnad mellan leverantörerna utan jag vill ha bästa lösningen.
Känns inte ok att inte veta vilken växelriktar modell innan godkännande av offert och projektering. Är rädd att dom väljer en mindre modell för att spara pengar. Borde det inte vara enkelt att spela relativt tidig i offert processen?
Större batteri tjänar man mer på, så lika bra att ta det.

Vet ej hur offerterna ser ut nu, men läste att många vill inte skriva exakt model då de vill leverera vad som finns tillgängligt och inte vänta.

Om du ska köra checkwatt så ska det också vara med i offerten (sköt av installatören). Så får antigen skriva vad den ska motsvara i checkwatts lista eller pressa tillbaka och fråga efter specifik model.
 
B buffyin skrev:
Större batteri tjänar man mer på, så lika bra att ta det.

Vet ej hur offerterna ser ut nu, men läste att många vill inte skriva exakt model då de vill leverera vad som finns tillgängligt och inte vänta.

Om du ska köra checkwatt så ska det också vara med i offerten (sköt av installatören). Så får antigen skriva vad den ska motsvara i checkwatts lista eller pressa tillbaka och fråga efter specifik model.
Här skulle jag rekomendera tvärt om. Se till att få en faktura utan checkwatt och ta den senare på en separat faktura. Skatteverket har uttyckt att grönt avdrag ej gäller för anläggningar som är avsedda för balansering (CW). Så jag skulle nog ta det säkra före det osäkra även om det kostar några kronor extra.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Här skulle jag rekomendera tvärt om. Se till att få en faktura utan checkwatt och ta den senare på en separat faktura. Skatteverket har uttyckt att grönt avdrag ej gäller för anläggningar som är avsedda för balansering (CW). Så jag skulle nog ta det säkra före det osäkra även om det kostar några kronor extra.
Det låter vettigt!
 
Tack, det var en viktig detalj jag inte hade koll på. Checkwatt är med i offerterna och priserna är ganska jämförbara, strax över 200.000kr. men det gröna avdraget är ju extremt viktigt... så det måste jag kolla upp. Ni har inga preferenser kring fabrikaten?
 
Vi har precis fått en anläggning från Otovo installerad.
- 39 st 410W paneler
- 15kW växelriktare från Growatt
- 10 kWh batteri från Growatt
Kostar 172000:- efter grönt avdrag

Sunkraft installerade allt på en dag någon vecka efter att jag beställde. Elektrikern höll på till ca 21. Systemet är inte påslaget ännu men allt verkar positivt än så länge.
 
A Ap Beo skrev:
Vi har precis fått en anläggning från Otovo installerad.
- 39 st 410W paneler
- 15kW växelriktare från Growatt
- 10 kWh batteri från Growatt
Kostar 172000:- efter grönt avdrag

Sunkraft installerade allt på en dag någon vecka efter att jag beställde. Elektrikern höll på till ca 21. Systemet är inte påslaget ännu men allt verkar positivt än så länge.
Har du vågat köra effektbalanseringstjänst? Jag är orolig för att skatteverket hyggligt enkelt kan begära ut någon form av kundlista hos aggregatorn och sen är man.. körd?
 
Kuulan Kuulan skrev:
Har du vågat köra effektbalanseringstjänst? Jag är orolig för att skatteverket hyggligt enkelt kan begära ut någon form av kundlista hos aggregatorn och sen är man.. körd?
Avvaktar med det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.