Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
Nej det blir ingen lång rakbit. Bara väggens tjocklek och det som bygger ut från lecan (överväger pir sauna satu som bygger 3 cm + läkt + panel ≈ ca 7 cm. För det är väl samma här, jag drar väl fram spirot i liv med panelen i bastun eller?

Det finns kortböjar, men när jag snackade med en kille på fresh sa han att den nog blir svår att isolera om jag vill göra det i efterhand (blir för tight).
Jag menar donen fästes väl i rören eller? Och då vill man väl få ut dem så långt det går i liv med panel eller räcker det i liv med isoleringen? Jag har tänkt bygga med folierat tätt system och vill gärna täta så gott jag kan mot röret, sen kan man ju sätta en tallriksventil på bastusidan och den ska väl fästas i röret på något sätt och då ska den väl inte sitta för långt in i väggen?

https://img.bygghemma.se/pimages/45...auto=format,compress&w=1500&h=1500&dpr=2&q=30
 
Jag fäste min don med skruv från insidan. Donet stoppas/trycks in i spirot, skruvas fast, och sen gängas den synliga delen av donet i den icke synliga delen (som är fäst med skruv i spirot). Spirot kapades lite ovanför underdelen på innertaket i mitt fall.

https://ventilation.se/sv/products/tilluftsdon-125
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
O oleufven skrev:
Jag fäste min don med skruv från insidan. Donet stoppas/trycks in i spirot, skruvas fast, och sen gängas den synliga delen av donet i den icke synliga delen (som är fäst med skruv i spirot). Spirot kapades lite ovanför underdelen på innertaket i mitt fall.

[länk]
Hur kom du åt att skruva från insidan? Låter tight?
 
Karrock
Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
Antar jag behöver nån slags ventilram som avslutning på röret annars?

[länk]
Köpte nyligen såna på ventilation.se i tron att de behövdes till donen. Det gjorde de inte. Det följer ungefär en sån med donen. Spiroända eller muff passar bra.

Skruva invändigt kan göras med kort skruvmejsel (!) eller en skruvdragare med vinkelhuvud.
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
Hur mycket anser ni då att röret ska bygga ut på bastusidan? Strax under panelen?
På badrumssidan ska det vara putsad vägg, där drar jag fram spirot så det typ livar med putsen eller strax innanför? Där vill jag ju också sätta nån snygg ventil eller galler och antar jag behöver ventilram att skruva galler i?
 
Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
Hur kom du åt att skruva från insidan? Låter tight?
Jag har 125mm som minst, och upplevde det inte så svårt att skruva med självborrande skruv och skruvdragare. Minns det som att jag använde hylsa, och att det därmed gick att vinkla lite i spelet mellan hylsa och skruv. Jag behövde alltså aldrig ha någon hel maskin inne i röret.

Donets fästram är ju också gängad, så då satte jag skruvarna så långt in som möjligt (så att inte donets "plåtbleck" sen skulle krocka med ett skrivhuvud), på en del av gängan där det gick lättare att få skruven att börja greppa.

Jag kapade rören bara några mm från att liva. Men det beror rimligen på hur fästramen till donet ser ut.
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
O oleufven skrev:
Jag har 125mm som minst, och upplevde det inte så svårt att skruva med självborrande skruv och skruvdragare. Minns det som att jag använde hylsa, och att det därmed gick att vinkla lite i spelet mellan hylsa och skruv. Jag behövde alltså aldrig ha någon hel maskin inne i röret.

Donets fästram är ju också gängad, så då satte jag skruvarna så långt in som möjligt (så att inte donets "plåtbleck" sen skulle krocka med ett skrivhuvud), på en del av gängan där det gick lättare att få skruven att börja greppa.

Jag kapade rören bara några mm från att liva. Men det beror rimligen på hur fästramen till donet ser ut.
Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
Nej det blir ingen lång rakbit. Bara väggens tjocklek och det som bygger ut från lecan (överväger pir sauna satu som bygger 3 cm + läkt + panel ≈ ca 7 cm. För det är väl samma här, jag drar väl fram spirot i liv med panelen i bastun eller?

Det finns kortböjar, men när jag snackade med en kille på fresh sa han att den nog blir svår att isolera om jag vill göra det i efterhand (blir för tight).
@drsakke jag har ju följt ditt bastuprojekt när du byggt med sauna satu och är inspirerad av det. på bastusidan; hur långt drog du in ventröret? I liv med sauna satu-isoleringen eller med panelen?
 
För att kunna fästa kragen till ventilerna så är det bäst att ha röret helt fram i nivå med panel
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
D drsakke skrev:
För att kunna fästa kragen till ventilerna så är det bäst att ha röret helt fram i nivå med panel
Mvh
Sakke
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.