Hej! Jag bygger bastu i källare och förbereder för ventilationen. Kommer ta tilluft under dörren men pga låg takhöjd tänker jag dra en 125 mm spiro-kanal genom väggen uppe vid taket och genom angränsande rum (uppvärmt) och tillbaka till badrummet. Jättesmart lösning tycker jag utan att kunna ett jota om hur man monterar spiro :)

Jag har en skiss på en lösning jag tänker mig borde funka men jag är osäker på om detta är bästa sättet och om jag borde lösa det på annat sätt?

Luftens väg från bastun till badrummet ser ut så här.

1. 20 cm vägg i leca = håltagning med spirorör kapat i väggens tjocklek* och fastskummat med brandklassat fogskum (* kan röret vara kapat i väggtjocklek eller bör röret ha utstick några cm i angränsade rum för att kunna skruvas/nitas? Eller muffar jag här? Men ändå problem med skruva/nita antar jag)
2. Rörböj kopplad direkt på genomförningensrör alt muff?
3. spirorör
4. nippel
5. 25 cm betonghålsten = håltagning med spirorör kapat i väggens tjocklek fastskummat.
6. Badrummsväggen ska putsas, hur gör jag här? Putsar fast något slags slutstycke/ventil?

Jag känner mig grymt osäker på detta och skulle uppskatta all hjälp jag kan få!

Tack på förhand.

Diagram över planerad ventilation i bastu med rörledningar genom väggar och angränsande badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte mitt område så har inget kontoret att komma med men några frågor.
Vad är det för övrig ventilation i huset?
Är det torr eller ångbastu? Är det en ångbastu säger min känsla att luften kondenserar även i ett uppvärmt "rumstempererat" utrymme om bastuluften är mättad med vatten.
Var tar den luftiga fukten vägen inte i badrummet?
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Inte mitt område så har inget kontoret att komma med men några frågor.
Vad är det för övrig ventilation i huset?
Är det torr eller ångbastu? Är det en ångbastu säger min känsla att luften kondenserar även i ett uppvärmt "rumstempererat" utrymme om bastuluften är mättad med vatten.
Var tar den luftiga fukten vägen inte i badrummet?
Husets vent: Det är självdrag i huset fast med mekanisk frånlufft á fresh i badrummet.

Bastu: torrbastu med vattenkastning

Ang kondens: tänkt att jag ska isolera med rörisolering på ”kalla” sidan.
 
Vete tusan om jag verkligen behöver isolera röret eller om det är att överjobba. Ta gärna input även på detta.
 
Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
Vete tusan om jag verkligen behöver isolera röret eller om det är att överjobba. Ta gärna input även på detta.
Bara prova utan isolering, det är värmeöverkskottt och ventilation i bastun som ska vara och brukar vara självdrag då röret anslut vid taket på bastun.. Det ska vara hål under aggregatet så luft kan komma in. Vad värmer du med EL- eller Ved.
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara prova utan isolering, det är värmeöverkskottt och ventilation i bastun som ska vara och brukar vara självdrag då röret anslut vid taket på bastun.. Det ska vara hål under aggregatet så luft kan komma in. Vad värmer du med EL- eller Ved.
ja spontant tänker jag att bastun är ett varmt och generellt ganska torrt rum med en hel del överskottsvärme som sedan vädras ur och borde torka ut röret.

Tilluften tänker jag ta under dörren med ca 5-7 cm glipa och aggregatet (el) i direkt anslutning.

ang spirot antar jag att jag måste lämna några cm överskjutande ut ur väggen för att kunna få plats att skruva eller nita rörbäjen. Eg detta som är mitt egentliga problem pga det påverkar hur mycket hela shabraket bygger ut från väggen och med det påverkar var jag ska göra håltagningen i betongväggen mot badrummet…
 
OK då blir det att mäta, böjen kommer att gå in i väggen. Du får sätta rakbiten på böjen först och trä in den i bastun. vad jag förstår så blir det ingen lång rakbit. Men som det är, det finns ingen genväg och inga längre böjar.
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
Det finns olika längder på böjarna, om man vill bygga så lite utåt som möjligt. https://ventilation.se/sv/products/ventilationsboj-b9kx-125

Skruvar/nitar har jag tolkat är för att säkerställa att delarna inte glider isär. Här kanske det inte gör så mycket om det gled isär, eller så kanske det går att lösa låsningen på annat sätt? Rördelarna sitter skapligt hårt ihop bara på tätningen.
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
O oleufven skrev:
Det finns olika längder på böjarna, om man vill bygga så lite utåt som möjligt. [länk]

Skruvar/nitar har jag tolkat är för att säkerställa att delarna inte glider isär. Här kanske det inte gör så mycket om det gled isär, eller så kanske det går att lösa låsningen på annat sätt? Rördelarna sitter skapligt hårt ihop bara på tätningen.
Kom att tänka på. En skarvmuff bygger en del, den kanske räcker igenom.
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK då blir det att mäta, böjen kommer att gå in i väggen. Du får sätta rakbiten på böjen först och trä in den i bastun. vad jag förstår så blir det ingen lång rakbit. Men som det är, det finns ingen genväg och inga längre böjar.
Nej det blir ingen lång rakbit. Bara väggens tjocklek och det som bygger ut från lecan (överväger pir sauna satu som bygger 3 cm + läkt + panel ≈ ca 7 cm. För det är väl samma här, jag drar väl fram spirot i liv med panelen i bastun eller?

Det finns kortböjar, men när jag snackade med en kille på fresh sa han att den nog blir svår att isolera om jag vill göra det i efterhand (blir för tight).
 
Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
Nej det blir ingen lång rakbit. Bara väggens tjocklek och det som bygger ut från lecan (överväger pir sauna satu som bygger 3 cm + läkt + panel ≈ ca 7 cm. För det är väl samma här, jag drar väl fram spirot i liv med panelen i bastun eller?

Det finns kortböjar, men när jag snackade med en kille på fresh sa han att den nog blir svår att isolera om jag vill göra det i efterhand (blir för tight).
Klart kommer röret för tätt mot väggen så är det kört med isolering. Det gäller att mäta.
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
O oleufven skrev:
Det finns olika längder på böjarna, om man vill bygga så lite utåt som möjligt. [länk]

Skruvar/nitar har jag tolkat är för att säkerställa att delarna inte glider isär. Här kanske det inte gör så mycket om det gled isär, eller så kanske det går att lösa låsningen på annat sätt? Rördelarna sitter skapligt hårt ihop bara på tätningen.
Ja det ska inte byggas in utan sitta synligt i ett område som idag är tvättstuga men som ska bli förråd.
Helst vill jag ju att det ska bygga ut så lite som möjligt så klart men vill ju att grejena ska hålla ihop.

Såg att planja eller om det var Lindab som har ett clicksystem för sina rör (behövs ej skruvas/nitas?). Verkar ju enkelt men får man isär delarna vid behov tro?
 
l
J jonaserik skrev:
Kom att tänka på. En skarvmuff bygger en del, den kanske räcker igenom.
Innervägg i leca 15 cm. En skarvmuff är väl typ 8 så det är ju för kort.
 
Jag tänker att om du bara låser det raka 2m röret efter att allt tryckts ihop, så har jag svårt att se vad som ska röra sig?
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.