Byggahus.se
T
Om jag idag har en kronbrytare och vill byta ut den mot en vanlig brytare och en vriddimmer, vilka alternativ har jag då?

Det mest logiska vore väl kanske att borra ett nytt hål och sätta i en ny apparatdosa för att sätta en vriddimmer i det ena hålet och en vanliga brytare i andra hålet.
Dock är det i ett badrum, så det blir lite för mycket ingrepp i väggen och sen kanske inte lätt att borra in en apparatdosa genom kakel.

Det andra alternativet jag kommer på är att ersätta brytaren med en utanpåliggande brytare. Då är det inga problem att splittra dem på två olika brytare, där ena är en vriddimmer. Men vill gärna undvika det, då utanpåliggande strömbrytare inte är så estetiskt snyggt.

Finns det andra alternativ? Vill gärna ha en vriddimmer och inte en fjäderbelastad knappdimmer.

Dubbel strömbrytare monterad på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
?????
 
Finns säkert plats bakom brytaren och då kan en tryckknappsdimmer sättas bakom och sätta en fjäder bakom en vippa. Blir att använda samma brytare som du har

EDIT Såg nu att du vill ha en vriddimmer varför. Det finns dimmers och brytare i ett stycke, fanns en tidigare, men den var av knapptyp, tror det var Eljo me hittar inte nu, annars en sådan
https://cdon.se/bygg-verktyg/ehmann...skPYrb1DGN-r521lldTMEl_o5SeckiVoaAs25EALw_wcB
 
Redigerat:
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
J
Eller en krondimmer kanske? Eller Plejds krondimmer?
 
B
Plejds vriddimmer har dubbeltryck för att tex stänga av/på en annan lampa, är det vad du letar efter?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.