T ToRy skrev:
Intressant! Har aldrig lagt märke till något sådant, vet du om det finns någon i Majorna? Hur ser den där skylten ut?
Det är skyltat detta från "Gårda-Johan" (Tuve) ned mot Vågmästareplatsen numera (Hisingen), viss ombyggnad och ommålning har även gjorts. Man lär skall ha gjort detta på fler ställen också, men detta är den enda jag sett. Enligt planen skall man bygga sådana stråk in mot centrala staden från många olika håll i Göteborg. Men att bara skylta om kommer inte att hjälpa så mycket. Det minskar inte faran för cyklisterna då det är de som bryter mot reglerna som är farliga.

Det finns en fördel med denna skyltningen dock och det är att man måste ha fartdämpande åtgärder för bilarna för att få skylta på detta vis (max 30km/h).

På bilden från @harry73 så verkar det tveksamt att man fartdämpat tillräckligt, om nu inte vägen är så smal att det godkänns som fartdämning förstås.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Föredömligt tydliga skyltar. Hur ser anslutande cykelvägar ut? Går de parallellt med bilvägen kan jag förstå om de trots allt blir svåra att följa.
 
pacman42 pacman42 skrev:
På bilden från @harry73 så verkar det tveksamt att man fartdämpat tillräckligt, om nu inte vägen är så smal att det godkänns som fartdämning förstås.
Cykelöverfarten ser upphöjd ut tycker jag, menar du att det inte räcker?
 
pacman42 pacman42 skrev:
I Göteborg har man börjat bygga prioriterade cykelvägar (alla bilar har väjningsplikt), men tyvärr så hjälper detta föga då man som cyklist inte kan anta att bilen väjer ändå. Och eftersom det inte är vägupphöjning på alla ställen och det många gånger är dålig sikt så får ju bara cyklisten en falsk säkerhet när de har en prioriterad bana som inte designats för att vara trafiksäker. Jag såg så sent som häromdagen en bil och en cyklist som hade en "encounter" (som gick bra) där bilisten skällde ut cyklisten, men där det var den nya cykelöverfartsskylten som använts. Vad jag ser så förstår många bilister inte denna.
"6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara."
https://lagen.nu/1998:1276#K6
 
Skylten ser ju ut som en variant på Herr Gårman, en Herr Cyklarman helt enkelt. Fine, det funkar. Får hålla utkik runt stan...

Useless:s länk/test är föredömligt luddigt skriven, precis så oklar att man inte har en aning om vem som faktiskt har väjningsplikt. Både bilist och cyklist skulle jag säga, men vem får köra först...? Men är "cykelpassage" samma som bilden ovan visar?
 
harry73
useless useless skrev:
"6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara."
[länk]
Nu handlar det om cykelöverfart som inte är samma sak som cykelpassage
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu handlar det om cykelöverfart som inte är samma sak som cykelpassage
Men suck... Hur ska någon kunna hålla isär alla dessa termer. Jag gick till facit:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cykeloverfart/

Och fattar ändå inte vad som skiljer "cykelöverfart" från "cykelpassage".

Det är ju rätt komiskt att inte ens Transportstyrelsen kan ha aktuell information då de själva skriver på sidan jag länkar till "OBSERVERA! Definitionen av cykelpassage har ändrats sedan filmen gjordes. I filmen uppges den äldre definitionen att cykelpassage ”kan” anges med vägmarkering. Enligt den nya definitionen (2018-10-15) anges cykelpassage med vägmarkering."
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Att då säga att en 3m bred cykelbana är lika dyr som en 3m bred bilväg är så fel det kan bli.
Ja, du har såklart letat fram siffror för vad det kostar att bygga vägar? (Det gjorde jag nämligen för ett par veckor sen, i samband med att nån inte förstod varför man bygger 1+2-vägar istället för motorväg.)
 
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Men hur vet jag som cyklist om det är cykelöverfart eller cykelpassage, är det skyltat på cykelbanorna? Jag har inte lagt märke till något och ser inget på bilden. Jag borde ju bete mig på lite olika sätt beroende på vem som ska lämna företräde.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den har ju till och med "staket" i mitten.
[länk]
Det här är ju en jättekonstig historia. Alla tillfartsvägar har väjningsplikt men den runda "vägen" i mitten är ju inte enkelriktad så det ser ut att vara tillåtet att köra både höger- och vänstervarv..
 
useless useless skrev:
"6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara."
[länk]
Nu handlar detta om cykelöverfart
 
P Pin skrev:
Men hur vet jag som cyklist om det är cykelöverfart eller cykelpassage, är det skyltat på cykelbanorna? Jag har inte lagt märke till något och ser inget på bilden. Jag borde ju bete mig på lite olika sätt beroende på vem som ska lämna företräde.
Hajtänder för bilarna om det är en cykelöverfart. Sedan skall det dessutom vara hastighetsbegränsat så att det inte går att köra snabbare än 30km/h för bilarna.

Notera dock att en cykelbana som går längs med en annan väg och korsar en väg upphöjt räknas som tillhörande den väg som den går längs med. Detta gör att en sådan cykelbana ofta inte skall falla under reglerna för en cykelpassage utan hamnar under en tredje kategori där bilarna oftast har väjningsplikt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det här är ju en jättekonstig historia. Alla tillfartsvägar har väjningsplikt men den runda "vägen" i mitten är ju inte enkelriktad så det ser ut att vara tillåtet att köra både höger- och vänstervarv..
Hur borde den vara skyltad då? Alla tillfarter har en väjningspliktskylt samt en påbudsskylt att man ska köra moturs.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hajtänder för bilarna om det är en cykelöverfart. Sedan skall det dessutom vara hastighetsbegränsat så att det inte går att köra snabbare än 30km/h för bilarna.

Notera dock att en cykelbana som går längs med en annan väg och korsar en väg upphöjt räknas som tillhörande den väg som den går längs med. Detta gör att en sådan cykelbana ofta inte skall falla under reglerna för en cykelpassage utan hamnar under en tredje kategori där bilarna oftast har väjningsplikt.
Jo det är jag med på men både 30 och hajtänderna är ju för bilisterna, som cyklist har jag inte full koll på hastighetsgränsen på vägen jag ska korsa (eller som korsar min cykelbana beroende på perspektiv), kanske inte skylten ens är synlig från cykelbanan. Hajtänderna kan jag se, men lite för sent, och de är för bilisterna och inte för mig.
Det är ju inte så det fungerar i en korsning mellan två bilvägar, att jag ska ha koll på hur den andra vägen är skyltad. Då är det högerregeln, huvudled eller lämna företräde /stopp.
 
P Pin skrev:
Jo det är jag med på men både 30 och hajtänderna är ju för bilisterna, som cyklist har jag inte full koll på hastighetsgränsen på vägen jag ska korsa (eller som korsar min cykelbana beroende på perspektiv), kanske inte skylten ens är synlig från cykelbanan. Hajtänderna kan jag se, men lite för sent, och de är för bilisterna och inte för mig.
Det är ju inte så det fungerar i en korsning mellan två bilvägar, att jag ska ha koll på hur den andra vägen är skyltad. Då är det högerregeln, huvudled eller lämna företräde /stopp.
Det spelar ändå ingen roll då jag när jag cyklar ändå inte kan lita på att bilarna väjer när de har skyldighet till detta. Jag skulle hamna i olyckor runt var 15:e till 20:e gång jag är ute och cyklar om jag skulle tänka så...

Edit: ja, jag är medveten om att jag skriver att jag är "ute och cyklar". Jag bjuder på den! :rofl:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.