Byggahus.se

Vattbräda istället för plåt ovanför fönster

1. B
    Medlem Nivå 6
    Hur gör man för att få det så bra som möjligt?

Vi håller på och byter fasad och fönster, falu rödfärg på panel och linoljefärg på foder etc, och nu har vi blivit lite osäkra på hur man löser det med vattbrädan på bästa sätt.
    Ska den in under panelen och ska det i så fall vara ett luftgap mellan panel och vattbräda/överstycke fönster?
    Kan man kanske modernisera lite utan att föstöra den lamla stilen och få dit en plåt på ett bra sätt?

Tacksam för snabba svar då vi är mitt uppe i jobbet. :)
    Fönster och överstycken.PNG

2. G
    Medlem Nivå 5
    Vattbrädan måste såklart in under panel annars gör den ju ingen nytta då rinner ju vattnet under den(dock har jag pga att jag missat tänka på detta på ett ställe, och därför inte haft nåt att spika vattbrädan i under panelen, tvingats ha den utanpå och då täta med silicon mellan panel o vattbräda)
    Varför plåt? Jag är lite allergisk mot plåtar ovanpå trä då samlas fukt under och trät torkar inte upp lika bra och ruttnar då fortare.
    Vad gäller luftgap är jag lite kluven. Har man inget och målar tätt då kommer ju aldrig ändträt suga upp nåt vatten utan det rinner ju av. Har man luftgap så sugs hela tiden lite vatten upp av ändträt men det torkar också ur lätt. Jag har själv luftgap på kanske 5-10mm.
    Har haft mina vattbrädor i 13 år nu och dom är målade med slamfärg bara. Visar inga tendenser på att ruttna än. Dessutom om dom ruttnar är det ju bara att byta ut dom inte så mycket jobb.

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 6
    Har du spikat fast vattbrädan från ovansidan och sedan bara målat över spikskallen?

4. G
    Medlem Nivå 5
    Ja precis. spikat så jag kommer åt att dra ur spiken om det skulle behövas. Har snedsågat en regel i den vinkel jag ville ha på vattbrädan och fäst under vattbrädan. Sen spikat vattbrädan i den regeln och det är även den regeln som fodret sitter mot sen.