B
Hej,

Har en vattbräda i trä ovanför ett fönster som verkar ta rätt mycket stryk pga regn (se bifogad bild). Har sett att man på många andra hus fäst ett plåtbleck på ovansidan av vattbrädan som skydd (se bild nedan). Begriper mig dock inte på hur man fäster blecket?

Kan tillägga att jag tänkt byta lockläkten men själva panelen vill jag helst inte behöva lossa. Träfönster med vattbräda ovanför och vita krukväxter på fönsterbrädan, mot träpanelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överbleket fästs bakom bottenbrädorna så dom behöver du lossa om d ska bli bra.

Blecket skall vara infäst på spikläkten bakom bottenbrädorna, sedan skall bottenbräda och läkt "hållas upp" från blecket så att dessa inte suger upp vatten i ändträet. Vet inte minimum men säg åtminstone 20 millimeter mellan plåt<>ändträ. Plåten även bör ha en gavel så att allt vatten förs rakt ut och ej smiter ut på plåtens kortsidor.

B
P Pumabjörnen skrev:
Blecket skall vara infäst på spikläkten bakom bottenbrädorna, sedan skall bottenbräda och läkt "hållas upp" från blecket så att dessa inte suger upp vatten i ändträet. Vet inte minimum men säg åtminstone 20 millimeter mellan plåt<>ändträ. Plåten även bör ha en gavel så att allt vatten förs rakt ut och ej smiter ut på plåtens kortsidor.
P Pumabjörnen skrev:
Ok. Då kanske man lossa läkten och delvis bända upp bottenbrädorna och pilla in plåten bakom bottenbrädorna. Sedan kanske man kan spika genom bottenbrädan och plåten. Ska jag behålla vattbrädan i trä eller ska man ta bort den?

B Oscar Olsson skrev:
Ok. Då kanske man lossa läkten och delvis bända upp bottenbrädorna och pilla in plåten bakom bottenbrädorna. Sedan kanske man kan spika genom bottenbrädan och plåten. Ska jag behålla vattbrädan i trä eller ska man ta bort den?
Prova med det, men förborra med borr lite mindre än skruvdimensionen du tänkt använda och skruva fast blecket genom bottenbrädan, spikar tenderar vandra ut såvida du inte träffar trä även bakom plåten.
Beträffande offerbrädan gör du som du tycker passar,behåller du den kommer den förvisso att skapa ett bättre stöd för plåten men ej nödvändigt. Plåten skall sticka ut min. 4 cm från fasaden enligt norm vill jag minnas så ha detta i åtanke. Dvs du behöver ju mäta 4cm + 4.4cm (22mm för lock och + 22mm till för att hamna med plåtens uppvik bakom bottenbrädan). Plåten skall vinklas lätt nedåt och om du väljer att ta bort offerbrädan så kan du ju placera blecket i brädans underkant då bör ju panelen sluta 22mm ovanför blecket såvida offerbrädan varit instucken i panelen förstås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.