C claes von schinkel skrev:
Varning. Stefan Burman Bygg är underentrepenör till Fiskarhedenvillan. SBB följer inte bygglovsritningarna vilket resulterade i att dom byggde en 200kvm villa på fel fastighet ( min ). Givetvis en katastrof. Varken SBB eller Fiskarhedenvillan bryr sig. Välj en annan byggare och husleverantör.
Ursäkta, men den som anlitat Burman bygg är väl själv ansvarig, till viss del, att ngt så självklart, att ritningarna följs? Man är väl där och inspekterar? Det är många runtomkring oss som anlitat Burman och de är extremt nöjda. Bygget följs upp med regelbundna inspektioner också. Vår dotter har ett hus byggt av dom och de är mycket nöjda. Följer man inte upp vad som sker? Det är väl A och O? Då får man nog skylla sig själv lite
 
  • Gilla
kimse944 och 1 till
  • Laddar…
N NCT skrev:
100 hektar är inte särskilt mycket att hålla reda på om man inte bor utomlands...
Beror väl helt och hållet på hur dedär 100hektaren ligger och hur ofta man har något ärende i aktuell del.
 
  • Gilla
Kardan79 och 5 till
  • Laddar…
T Teresa von Seth skrev:
Ursäkta, men den som anlitat Burman bygg är väl själv ansvarig, till viss del, att ngt så självklart, att ritningarna följs? Man är väl där och inspekterar? Det är många runtomkring oss som anlitat Burman och de är extremt nöjda. Bygget följs upp med regelbundna inspektioner också. Vår dotter har ett hus byggt av dom och de är mycket nöjda. Följer man inte upp vad som sker? Det är väl A och O? Då får man nog skylla sig själv lite
Ja och nej. Vad jag förstår av en entreprenad till privatperson är att näringsidkaren har ett stort ansvar att kontrollera med kunden att det som kommer att utföras stämmer med vad han beställt. Och det är näringsidkaren som har yrkeskunskapen att mäta upp exakt var på tomten bygglovet anger att den ska vara. Detta bör dokumenteras i bygghandlingar. Men i vilket fall har TS inget med den delen att göra, och har ingen anledning att peka ut entreprenören som klandervärd, det är något för grannen att avgöra.
 
C cpalm skrev:
Ett sådant påstående faller på sin egen orimlighet.

Hela syftet med lagparagrafen är att stadga följden av att bygga på grannens mark.
Om det i sig alltid skulle vara grov vårdslöshet att bygga på grannens mark kan huvudregeln aldrig vara tillämplig och hela paragrafen skulle bli meningslös.
Regeln är väl tillämplig varje gång någon bygger på annans mark?
 
L Liljeros skrev:
Det är ingen som sagt att man kan uppföra ett hus var som helst på någon annans tomt och komma undan med det, däremot finns lagstöd för att om det av misstag skjuter över på annans mark så kan man få det godkänt så. Man äger fortfarande inte marken. Hur att ett hus skjuter in några meter på en större fastighet skulle påverka i praktiken kan jag inte se.

Du blandar in ditt eget tyckande, i vilken annan situation får man en större ersättning än vad man lidit i skada? Man kan tycka att man borde få mer i ersättning men då behöver man också kunna argumentera för det juridiskt. TS har ju vad vi tror fått ett hus på just skogsmark.

Om du får din bil påkörd så kommer du ju få ersättning för vad bilen är värd inte vad den kunde vara värd om du hade gjort den i ordning till utställningskick…

Jag skulle dock säga att det mest troliga scenariot är att man som husbyggare i detta läge försöker köpa loss marken som huset hamnat på och några meter runt ikring då huset annars blir väldigt svårsålt.
I denna situation är det ju upp till parterna att komma överens, här kan ju den drabbade passa på att ta lite extra betalt då köparen inte har någon annan mark att köpa istället, huset står ju där det står. Man kan förmoda att man kanske då får betala lite överpris för den skogsmarken.
Skulle jag bygga ett hus som avviker från bygglovet så skulle det betraktas som ett svartbygge, och jag skulle åläggas att riva bygget och/eller tvingas betala böter.
 
Det mest fascinerande i den här tråden är att det finns så många som verkar ha total okunskaps när det gäller källkritik.

Byggahus medlemmar direkt medverkar till med att sprida illvilliga rykten mot ett som jag ser det ett litet familjeföretag.

TS har redan lämnat den här tråden men inte spridningen av vad som skrivs här och vad som kan vara falsk information som ligger öppet och sökbart på nätet.

Och ni som skriver här är så duktiga att medverka till förtal och kanske att det utpekade bolaget får problem.


.
 
  • Gilla
SnyggPer och 10 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Skulle jag bygga ett hus som avviker från bygglovet så skulle det betraktas som ett svartbygge, och jag skulle åläggas att riva bygget och/eller tvingas betala böter.
Jag har aldrig sagt att bygga huset på fel plats inte är förenat med kostnader. Däremot att det i laglig mening KAN bli godkänt, framförallt på landet där detaljplan ofta saknas. Är huset planstridigt kommer man få det tufft att få godkännande.
 
D Danne824 skrev:
Det mest fascinerande i den här tråden är att det finns så många som verkar ha total okunskaps när det gäller källkritik.

Byggahus medlemmar direkt medverkar till med att sprida illvilliga rykten mot ett som jag ser det ett litet familjeföretag.

TS har redan lämnat den här tråden men inte spridningen av vad som skrivs här och vad som kan vara falsk information som ligger öppet och sökbart på nätet.

Och ni som skriver här är så duktiga att medverka till förtal och kanske att det utpekade bolaget får problem.


.
Vi vet allt för lite för att veta att bolaget bär skuld för detta. Det jag personligen kan läsa ut är att jag är glad att jag inte köpt en avstyckad fastighet från TS (men hen verkar ändå ha viss empati för grannen så det kanske inte är så farligt som jag får känslan av, men jag tror att TS kommer strida på denna kulle).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Det mest fascinerande i den här tråden är att det finns så många som verkar ha total okunskaps när det gäller källkritik.

Byggahus medlemmar direkt medverkar till med att sprida illvilliga rykten mot ett som jag ser det ett litet familjeföretag.

TS har redan lämnat den här tråden men inte spridningen av vad som skrivs här och vad som kan vara falsk information som ligger öppet och sökbart på nätet.

Och ni som skriver här är så duktiga att medverka till förtal och kanske att det utpekade bolaget får problem.


.
XXX är extremt duktiga och snabba. Ligger aldrig på latsidan och involverar alltid kunden i bygget( om den vill). Om det nu är så att TS hoppat av tråden är hen kanske själv en konkurent till Burman och vill skapa dåligt rykte. I vårt bygge kom t o m kommun och länsstyrelsen (nära till fornminnen) ut för att se att byggnationen låg på rätt ställe. Ta bort denna tråd.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
C
P perarne123 skrev:
Regeln är väl tillämplig varje gång någon bygger på annans mark?
Jo, med undantaget om det föreligger uppsåt eller grov oaktsamhet.
Om man då påstår att det samtidigt alltid är grov oaktsamhet att bygga på annans mark så blir ju aldrig regeln tillämplig. Följdaktligen kan inte ett sådant påstående vara sant.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T Teresa von Seth skrev:
XXX är extremt duktiga och snabba. Ligger aldrig på latsidan och involverar alltid kunden i bygget( om den vill). Om det nu är så att TS hoppat av tråden är hen kanske själv en konkurent till XXX och vill skapa dåligt rykte. I vårt bygge kom t o m kommun och länsstyrelsen (nära till fornminnen) ut för att se att byggnationen låg på rätt ställe. Ta bort denna tråd.
Sedan kan man ju fundera på vad du är för en. Du kanske har intressen i detta också. Det är inte så trovärdigt med alla dessa inlägg från helt pinfärska konton…

Som helt ny medlem begär du dessutom att man skall ta bort tråden… jobbar du på XXX?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
sir_daniel och 10 till
  • Laddar…
T Teresa von Seth skrev:
Ursäkta, men den som anlitat underentreprenören är väl själv ansvarig, till viss del, att ngt så självklart, att ritningarna följs? Man är väl där och inspekterar?
Men om och hur grannen följer upp sitt bygge har väl TS inget med att göra, problemet är ju att någon byggt olovandes på TS mark.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
A Aser skrev:
Vi vet allt för lite för att veta att bolaget bär skuld för detta. Det jag personligen kan läsa ut är att jag är glad att jag inte köpt en avstyckad fastighet från TS (men hen verkar ändå ha viss empati för grannen så det kanske inte är så farligt som jag får känslan av, men jag tror att TS kommer strida på denna kulle).
Vilken skuld? Var är faktan? Sök på TS andra inlägg på andra plattformar.

Verkar som den individen (TS) har väldigt lite att göra än att solka ner både det ena och det andra.

Börja skriva på Flashback istället.
 
Redigerat:
Nissens
D Danne824 skrev:
Vilken skuld? Var är faktan? Sök på TS andra inlägg på andra plattformar.

Verkar som den individen (TS) har väldigt lite att göra än att solka ner både det ena och det andra.

Idioter är vad ni är, börja skriva på Flashback istället.
Jag tillhör de som är kritiska till ts inlägg, men det finns ingen anledning till att kalla medlemmar för idioter. Det får dig själv att komma i dålig dager…
 
  • Gilla
Fahna70 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.