Jag skulle vilja köpa ett hus. Jag mätte radon där av ren nyfikenhet. Mätinstrumentet låg i sanden under terrassen framför huset. Värdet är strax under 200 Bq / kubikmeter. Jag tycker att värdet är ganska högt.

Huset byggdes 1987 och är byggt av trä. Grunden är av betong och ser grå ut, inte blå ... men kan det vara blå betong?

Vad kan det bero på?

Tack 🙂
 
Område med markradon. Vanligt på många håll i Sverige. Gäller att ha en tät grund så att radonet inte kommer in i huset.
 
surris
M math55 skrev:
Jag skulle vilja köpa ett hus. Jag mätte radon där av ren nyfikenhet. Mätinstrumentet låg i sanden under terrassen framför huset. Värdet är strax under 200 Bq / kubikmeter. Jag tycker att värdet är ganska högt.

Huset byggdes 1987 och är byggt av trä. Grunden är av betong och ser grå ut, inte blå ... men kan det vara blå betong?

Vad kan det bero på?

Tack 🙂
Blåbetong behöver inte per definition vara blå, den kan även vara grå. Men 1987 använde man inte blåbetong.
Troligen är det markradon.
 
Fairlane
Jag tolkar det som att mätningen skedde utomhus och de är byggmaterial nog rätt ointressant. Det finns radon i naturen, inget konstigt med det.
 
  • Gilla
OLSSON16 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom du mäter på utsidan, så är det nog markradon. Gå till kommunhuset och hämta en radonkarta, så ser vad som finns i området.
 
Exakt hur gick mätningen till? har aldrig hört talas om att man mäter utomhus. Och är dessutom rätt undrande över mätvärdet. Men placeringen utomhus borde radonet ventileras bort, även om man mäter en bit ned i sanden.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
coconut
Man kan såklart mäta radon i marken. Men den processen är inget man gör med ett mätinstrument som är tänkt att mäta inomhus med. Låter som en märklig process.

Antigen har t.ex en MARKUS eller så köper man en spårfilmsdetekor som placeras i botten av ett 75mm avloppsrör ca 0,7-1m under markytan. Sen väntar man 5-7 dagar och skickar på analys.
 
H hempularen skrev:
Exakt hur gick mätningen till? har aldrig hört talas om att man mäter utomhus. Och är dessutom rätt undrande över mätvärdet. Men placeringen utomhus borde radonet ventileras bort, även om man mäter en bit ned i sanden.
Jag gjorde en liknande mätning med radonmätare utomhus för jag ville se att den ändrade sig. Vet inte om trögheten i mätaren gör en sådan mätning svår men fick bara något lägre värden utomhus i vårt område än i huset (ca ca 200Bq ute och 400Bq inne) den fick vara ute i ca 8h på ca 50cm över marken. Tog den till landstället och då var den < 40Bq.
 
Så värdet utanför är ganska normalt?
 
Det kan vara 1000 Bq i marken utanför och det ändå är "ok".
Det är värdet inne i huset som spelar roll eftersom att det är där ni spenderar mest tid.

Mätningen inomhus ska helts göras med spårfilmspuckar under vinterhalvåret och under flera veckors(månaders) tid.

Sen tycker jag inte att radonvärdet ska värderas allt för högt i ett husköp om det rör sig om markradon. Både relativt billigt och enkelt att åtgärda. Dessutom ganska ofarligt för oss som inte röker.
 
I
Du behöver läsa på mer om hur radon fungerar, här kommer några tips:

Radon är en flyktig gas som ofta varierar stort mellan tid och plats. Man kan mäta upp värden på 1000 Bq/m³ för att nästa vecka mäta 20 Bq/m³.

Radon orsakar främst lungcancer, det krävs långvarig exponering av relativt höga nivåer. Även om rökare löper klart störst risk så kan även icke-rökare hamna i farozon.

I Sverige har man en gräns på 200 Bq/m³ där man anser att åtgärder bör sättas in, i många andra europeiska länder har man en gräns på 100 Bq/m³. Varför Sverige har högre kan jag inte svara på, men det finns spekulationer runt att det skulle bli för dyrt att sätta gränsen vid 100 eftersom det är så pass vanligt här.

Man mäter radon genom att placera ut "puckar" i de rum där man vistas mest, exempelvis vardagsrum, sovrum osv., under 2-3 månader. Det är viktigt att mätningen sker under "vintermånaderna" då radonhalten tenderar vara högst.

Radonhalten kan skilja sig markant från rum till rum och från period till period vilket innebär att i praktiken får man inga exakta värden för hela året. Önskar man detta så måste man köpa in "permanenta" mätare, exempelvis RadonEye.

Radon är som sagt en flyktig gas vilket innebär att om man har exempelvis 1000 Bq/m³ i ett slutet rum utan ventilation och öppnar en dörr eller fönster så kan halten gå ner till under 50 Bq/m³ på under en timme.

När vi flyttade till hus gjorde vi en snabbläsning på ett par dagar, den angav runt 40 Bq/m³. Besiktningsmannen ansåg att det inte fanns några farhågor. Först 5 år senare bestämde vi oss för att göra en ny mätning, denna gången på "riktigt" vis med 3 doser och 3 månader. Det blev då tydligt att radonhalten var klart högre än 40 Bq/m³, snarare 250-300 på sina håll i källaren. Man ansåg att värdena trots allt var låga och egentligen inget som behövde åtgärdas, men vi ville ändå gå vidare med det. Köpte in ett par RadonEye för att dels kartlägga men även för att se så att åtgärder gjorde skillnad. Efter en tids kartläggande kunde vi konstatera att vi hade cirka 1000 Bq/m³ i snickarboden (källaren) där det saknades ventilation.

Företaget vi hyrde puckar av menade dock på att det ändå inte var någon fara eftersom vi sällan vistades där. Egentligen skulle man inte ens mäta ett sådant utrymme eftersom man inte tillbringar särskilt mycket tid där i jämförelse.

Våra åtgärder blev att borra upp flera ventilationshål samt serva och kalibrera den mekaniska frånluftsventilationen. I snickarboden förseglade vi spolbrunnens lock vilket gjorde stor skillnad, men vi passade också på att såga upp för ventilation. Nu ligger värdet runt 100 Bq/m³.

Även om man kan bekämpa radon effektivt med ventilation så finns det en uppenbar nackdel, huset blir svårare/dyrare att hålla varmt under vintern. Kan man lokalisera exakt var radonkällan är så kan det vara mer effektivt att täta eller sätta in en speciell radonsug.

Tyvärr är det inte lätt att reda ut radonhalten i ett nytt hus, man kan som sagt göra lite preliminära mätningar men efter köpet behöver man göra en grundligare kontroll och se till att ha finanserna som krävs för att eventuellt åtgärda problem. Gå inte blint på mätningar gjorda av förra ägaren, det är väldigt lätt att manipulera mätare.

Tillägg : Radonmätning ska görs ca var 5e år eller om man genomför betydande "renovering" på huset som ex kan påverka ventilation eller grund.

Det är inte heller särskilt ovanligt att se värden på flera 1000 bq/m3 men vanligast som jag sett när man pratar förhöjda värden brukar ligga runt 600-800. Men bara för att det är höga värden betyder inte att det nödvändigtvis är mer kostsamt att åtgärda, i många fall kan det handla om att täta någon brunn eller liknande.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…

Radon ska mätas från oktober till april(då vädrar man inte bort radonet).

Radon är naturligt och kan variera kraftigt ute i naturen. I grottor och gruvor kan Radon värden vara nästan löjligt höga.
Jag själv har runt 100 på markplan och mellan 200-400 i källaren. Har aldrig rökt och spenderar inte så mycket tid i källaren så jag är ej orolig. Hade högre värden innan jag satte in en ftx ventilator på väggen. Då låg det runt 1000
 
coconut
M math55 skrev:
Så värdet utanför är ganska normalt?
Radonvärdet i markluft är normalt minst 5000 Bq/m3.

Jag har mellan 2-4000Bq/m3 i marken vid mätning med spårfilm. Det resultatet var att betrakta som felaktigt då det var för lågt. Mätte om med en firma som använde en MARKUS och de fick samma resultat.

Vid mätning i huset sen uppmättes nivåer under 20Bq/m3.

Så jag skulle vilja säga att ditt mätvärde är att betrakta som ganska opålitligt. Så länge du inte mätt med ett instrument avsett för mätning i mark.
 
A aka_the_barf skrev:

Radon ska mätas från oktober till april(då vädrar man inte bort radonet).

Radon är naturligt och kan variera kraftigt ute i naturen. I grottor och gruvor kan Radon värden vara nästan löjligt höga.
Jag själv har runt 100 på markplan och mellan 200-400 i källaren. Har aldrig rökt och spenderar inte så mycket tid i källaren så jag är ej orolig. Hade högre värden innan jag satte in en ftx ventilator på väggen. Då låg det runt 1000
Det där har jag tyckt är så konstigt när man tänker på hus med självdrag, som har mest ventilation under mätperioden och inte tvärtom.
 
T topmount skrev:
Det där har jag tyckt är så konstigt när man tänker på hus med självdrag, som har mest ventilation under mätperioden och inte tvärtom.
Stämmer men på sommaren funkar självdrag dåligt så att ha öppna fönster för korsdrag är rätt vanligt på sommaren. Kan säkert bero på fler anledningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.