Är det så att om någon lägenhet säljs med nedsatt pris så publiceras den inte för att inte dra statistiken neråt? Eller beror det på förmedlaren om hen lämnar info till Hemnet? Annonsen var ju i Hemnet men lägenheten dök aldrig upp till slutpriserlistan efter försäljningen.
 
BirgitS
När det gäller lägenheter så måste informationen om slutpriset komma från mäklaren, t.ex. ett sista bud i en offentlig budgivningslista. Du får fråga mäklaren med andra ord.
 
Vad skulle kunna vara orsaken att förmedlaren har inte lämnat informationen då? Finns det någon myndighetsbaserad databas för att kunna se slutpriser?
 
För att slutpriser ska synas på Hemnet och andra plattformar måste du skriva på ett medgivande till mäklaren. Vi sålde precis hus och detta behövdes för att visa slutpris men var helt frivilligt.
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
BirgitS
G Gammastralning skrev:
Finns det någon myndighetsbaserad databas för att kunna se slutpriser?
Inte för lägenheter.
 
Kan tänka mig att mäklaren inte vill skylta med ett slutpris som ligger för lågt. Det påverkar både statistiken för området och hans statistik.

För bostadsrätter finns som sagt inget offentligt register över försäljningar. För fastigheter sköter lantmäteriet registreringen (och tar väääldigt bra betalt för det). För bostadsrätter sköter föreningen registreringen.
 
  • Gilla
Christian Hasse-Lass
  • Laddar…
Tommty
precis som Andreas skrev Ligger det på Säljare/köpare att bestämma. Om köpare/säljare inte säger något bestämmer mäklaren själv oftast då ingen brukar bry sig eller tänka på det.

När jag köpte hus så nämnde jag detta för köparen och båda kom överens om att inte visa det på hemnet, mäklaren var inte jätteglad..
 
  • Gilla
Qda och 1 till
  • Laddar…
Kolla om den finns med på Booli?
 
Kan tänka mig att en köpare inte heller nödvändigtvis vill att det ska lätt kunna kontrolleras vad denne köpte lägenheten för, när det väl är dags att själv sälja igen.

Men Hemnet kräver ett antal saker för att sålda objekt ska visas där, t.ex. att mäklaren har ett slutprisavtal och att både säljare och köpare ger godkännande för det specifika objektet. Booli är oftast ett bättre alternativ, då de skannar av från mäklarfirmornas hemsidor åtminstone för öppna budgivningar.
 
  • Gilla
bollen
  • Laddar…
Jag har aldrig kollat slutpriser via Hemnet, men Booli visar slutpriser för villor när lagfarten skrivs in, så det är offentlig information. Samma gäller inte för lägenheter där det är frivilligt att lämna in informationen.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Booli brukar visa sista bud för lägenheter även om mäklaren inte anmäler priset.
Det kan vara missvisande, min dotter köpte och betalade nästan 200 000 lägre än högsta bud (2 avhoppade budgivare). Så står ändå det höga budet som slutpris.
 
  • Gilla
lewkiz
  • Laddar…
MalZon MalZon skrev:
Kolla om den finns med på Booli?
Finns i regel med på Booli men har inte mäklaren lämnat infon så tar Booli utgångspris istället. Så det stämmer inte alltid.
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
G Gammastralning skrev:
Är det så att om någon lägenhet säljs med nedsatt pris så publiceras den inte för att inte dra statistiken neråt? Eller beror det på förmedlaren om hen lämnar info till Hemnet? Annonsen var ju i Hemnet men lägenheten dök aldrig upp till slutpriserlistan efter försäljningen.
var glad att slutpriset inte publicerades. Det är en angelägenhet mellan säljare och köpare och angår ingen annan. Skulle aldrig förekomma ute i Europa, och här kan vilken skurk som helst gå in och se hur mycket pengar någon fått, och här är det enkelt att ta reda på vem och var denne bor mm. T.om om de har hund och vilken bil. Kriminellt upplysa om så privata saker i övriga världen. Men vi har offentlighetsprincipen och företag som Ratsit mfl parasiterar på de uppgifter de kan plocka hos skattemyndigheterna. Har ni fått bra betalt, göm kvickt era pengar så ingen internettjuv kan stjäla dem.
 
H hempularen skrev:
Booli brukar visa sista bud för lägenheter även om mäklaren inte anmäler priset.
Det kan vara missvisande, min dotter köpte och betalade nästan 200 000 lägre än högsta bud (2 avhoppade budgivare). Så står ändå det höga budet som slutpris.
Verkar vanligt när högsta budet inte köper bostaden i slutändan. Grannarnas bostadsrätt hade tre olika slutpriser beroende på vem/var man kollade (där var det också tredje högsta budet som vann då de första två var oseriösa bud).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.