Hejsan, har precis flyttat in i en bostadsrätt med helt nyrenoverat badrum. Badrummet är ej brukat innan jag flyttade in.

Får gula fläckar i taket hela tiden. Dessa är väldigt lätta att torka bort med en fuktig trasa. Men de kommer konstant tillbaka.

Misstänker dålig ventilation, men de är rätt rejält sug i badrumsfläkten.

Men trots suget så blir det även väldigt fuktigt i taket väggar osv vid duschning.(Rinner längs väggar på andra sidan rummet, droppar som fastnar i taket). Så kanske värt försöka trimma på frånluftsfläkten?

Undrar även vem som ansvarar för att öka flödet på fläkten, ligger de på bostadsrättsföreningen? Alltid bott i hyres innan. Vattenskada eller mögel på en vitmålad takyta ovanför en tapet med linjemönster. Renoveringsbehov synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 mvh
 
  • Gilla
Pligg85
  • Laddar…
Såna där fläckar får jag i mitt nuvarande, nybyggda hus och det har jag även fått i samtliga lägenheter jag har bott i.

Antar att det är järnet i vattnet som ger den karaktäristiska färgen? Jag vet i och för sig inte hur hög järnhalt det har varit i lägenheterna jag har bott i, men där jag nu bor är det ganska hög järnhalt.
 
  • Gilla
ErikC89
  • Laddar…
Jag tror för övrigt inte att det är dålig ventilation som är problemet, utan snarare duschvanorna. Duschar man snabbt och inte så varmt hinner det inte bli så mycket kondens jämfört med om man duschar länge och varmt.
 
  • Gilla
ErikC89 och 1 till
  • Laddar…
Finns det ordentlig tilluft till badrummet? Den mängd luft som fläkten suger ut måste komma in någonstans. Oftast via luftspalt mellan dörr och karm.
Blir det lika fuktigt om du duschar med dörren lite på glänt?
 
  • Gilla
ErikC89
  • Laddar…
Duschvanor och dålig ventilation.
Och, luft måste in för att den ska komma ut.
 
  • Gilla
ErikC89
  • Laddar…
Föreningen ansvarar för ventilationen, det tillhör byggnaden och det är föreningens byggnad.
 
  • Gilla
ErikC89 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.