Vi har precis köpt en fastighet, stenkista finns. Snustorrt nere i grund och luktar bra osv men i själva stenkistan är det alltid lite vatten, ca 10 cm djupt. Är en ny pump installerad och den kör på bra när det exempelvis kommer riktigt mkt regn och blir mer vatten i stenkistan. Men frågan är, ska den inte pumpa helt tomt eller är det en funktion i att inte pumpa helt tomt? Tog dessa bilder efter några dagars skyfall.
 
  • Närbild på en vattenpump i vatten, med synliga kablar och rostig rörkoppling, tecken på vattenskada och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sumppump nedsänkt i vatten, rostiga rör och kablar, skyddsomslag, nödvändig i översvämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ChristBåten ChristBåten skrev:
Vi har precis köpt en fastighet, stenkista finns. Snustorrt nere i grund och luktar bra osv men i själva stenkistan är det alltid lite vatten, ca 10 cm djupt. Är en ny pump installerad och den kör på bra när det exempelvis kommer riktigt mkt regn och blir mer vatten i stenkistan. Men frågan är, ska den inte pumpa helt tomt eller är det en funktion i att inte pumpa helt tomt? Tog dessa bilder efter några dagars skyfall.
Är nog bra om den är en bit upp så den inte suger med sig grus från botten.Har min en bit upp och så har jag en sandfång innan pumpbrunnen
 
  • Plaströr nedgrävt i marken med vattenpump och slangar nertill. Grävmaskinens reflektion synlig i vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
V växelventil skrev:
Är nog bra om den är en bit upp så den inte suger med sig grus från botten.Har min en bit upp och så har jag en sandfång innan pumpbrunnen
Ahh du har rätt, tack för svaret, jag gissade att det var något sånt med tanke på att den står på ett block. Är sen ganska stora sprängstenar så ser ingen risk att suga in sand eller grus. :)
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.