Som rubriken.
Jag sitter och tittar på att byta till luft/vatten värmepump och funderar på om det är lönt att skaffa en modell större pump och acktank. Då borde man kunna värma tanken när elen är billig (natten) och ta ut energin jämt över dygnet.
Centralt för kalkylen är hur stor skillnade det är på timpriset över dygnet under vintern. Jag har googlat för att hitta sådan data, men inte lyckats. Någon som vet var/om det finns?

Jag bor i elområde fyra.

/ Hälsningar, Fredrik
 
T Tornhill 2 skrev:
Som rubriken.
Jag sitter och tittar på att byta till luft/vatten värmepump och funderar på om det är lönt att skaffa en modell större pump och acktank. Då borde man kunna värma tanken när elen är billig (natten) och ta ut energin jämt över dygnet.
Centralt för kalkylen är hur stor skillnade det är på timpriset över dygnet under vintern. Jag har googlat för att hitta sådan data, men inte lyckats. Någon som vet var/om det finns?

Jag bor i elområde fyra.

/ Hälsningar, Fredrik
Nordpool publicerar timvärden med 2 månaders historik, sen har du en elleverantör som kanske kan hjälpa dig. Nöjer du dig med perioden 2021-01 till 2022-10 så har jag datan för SE4.
 
Här har du ett bra tips.

A alfista skrev:
Det går att hämta valfritt intervall från Vattenfall, men det är lite kringelikrokar innan man har det i Excel. En av fördelarna är då att man får enheter och valuta man är van vid.

För att exempelvis hämta priserna i SE3 för Augusti 2023 kan man använda följande URL:

[länk]
(Du inser säkert hur du skall modifiera den för det intervall och elområde du söker)

Du får då en JSON-fil i retur som du sparar.

Det går att importera JSON direkt i Excel men det kräver några klick, går nog fortare att konvertera via [länk]
 
Här är timdata för okt 23 - maj 24 i .csv-format som jag exporterat från Home Assistant. Förvisso för SE3 (men skillnaden har inte varit jättestor mellan SE3 och SE4 på ett tag nu) så du kan iaf få ett hum.

https://www.dropbox.com/scl/fi/bmg2..._se3.csv?rlkey=clekd0jfn3nroy9x5rhvqhg20&dl=0

Utslaget på en eller ett par månader eller ett år så är kostnaden för elen inte över tid den största kostnaden så jag är osäker på om timpriserna kommer vara avgörande.

Med fasta månadskostnaderna för nät- och elabonnemang och en årsförbrukning kring 14000 kWH så kostade mig elen (inkl allt) i
- jan 2,21 kr/kWh (spot 1,11 kr, överföring, 0,29 kr, skatt 0,54 kr, fasta avgifter utslaget 0,27 kr) / kWh
- feb 1,92 kr/kWh (spot 0,69 kr, överföring, 0,29 kr, skatt 0,54 kr, fasta avg utsl. 0,41 kr) / kWh
- mar 2,11 kr/kWh (spot 0,74 kr, överföring, 0,29 kr, skatt 0,54 kr, fasta avg utsl. 0,55 kr) / kWH
- apr 2,40 kr/kWh. (spot 0,73 kr, överföring, 0,29 kr, skatt 0,54 kr,, fasta avg utsl. 0,85 kr) / kWh

Den stigande kostnaden är för att månadsavgifterna för 16A är så hög (553 + 30 kr/mån) och förbrukningen sjunker i takt med förbrukningen för uppvärmning.

Jag brukar kolla snittpriserna på elbruk.se samt använda månadssnittet från appen Greenely (gratis att registrera sig och spåra sin förbrukning).

Hoppas det hjälper dig någorlunda.
 
Länken i citatet i inlägg tre fungerar och kräver inget inlogg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.