Hur fixar jag dessa fogarna?
Är helt "handfallen" så alla tips och råd emottages tacksamt! 🙏
 
  • Vit kakelvägg med skadade fogar och en del av en korg nederst i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg med fog, del av korg, möjlig skada eller smuts i fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita kakelplattor med smutsiga och skadade fogar bredvid en korg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
B bassetasse skrev:
Hur fixar jag dessa fogarna?
Man får skrapar ur lite försiktigt så att det blir lite djup, det är tätskikt bakom plattorna så man får inte skrapa för djupt. Sedan tar man med sig en torr bit till kakelbutiken så att man kan välja rätt kulör på den cementbaserade fogen som man köper..
Sedan får man foga i 😊
 
T topmount skrev:
köp en fogkrats och foga om. [länk]

Hela badrummet eller bara en del.
Inte hela badrummet tack och lov! Främst "runt" tvättmaskinen. Men upptäckte att en av kakelplattorna på bilden sitter svinlöst så blir nog silvertejp som räddare snart...
E man tjej och singel så är man... 😏😅
 
BirgitS
Även tjejer kan lära sig :)

Vet du när badrummet kaklades om?

Om plattan är rör sig kan det vara därför som fogarna spricker och då är det nog risk för att även en ny fog spricker.

Står tvättmaskinen direkt mot väggen så att vibrationerna under centrifugeringen orsakar rörelser i väggen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även tjejer kan lära sig :)

Vet du när badrummet kaklades om?

Om plattan är rör sig kan det vara därför som fogarna spricker och då är det nog risk för att även en ny fog spricker.

Står tvättmaskinen direkt mot väggen så att vibrationerna under centrifugeringen orsakar rörelser i väggen?
Kåken byggdes 90/91. Har kontaktat vederbörande som var byggansvarig då och han hänvisade till att det var i den vevan som våtrumslagen träde i kraft men kunde inte svara på hurvida den användes i vår kåk.

Badrumsmattan har lyft sig på ett ställe och fastighetsförvaltaren har varit här och gjort en fuktighetsmätning som visade 100% i golvet MEN hänvisade till att berodde på att jag hade duschat tre timmar innan.

Jag misstänker (och allmost vet) att hela kåken är fuktskadad, så därför har jag varit föga intresserad att renovera badrummet (för att riva det snart igen...? Nääää).

Tvättmaskinen står med en-två cm avstånd till väggen med dom trasiga fogarna. Är det för lite eller?
En plattsättare giddrade om sätta en "primer först innan fyllde på fogarna" (och där hade han redan "tappat" mig.... 🥴🥴🥴).

Så som sagt alla råd och tips tas emot tacksamt då det är en provisorisk lösning så plattorna inte börja ramla ner.
 
BirgitS
En primer är en sorts lim som man har på först innan man gör något annat. I detta fall då för att öka chansen att fogmassan sitter kvar.

Om det går att få ut plattan hel så går det att limma tillbaks den med kakellim.

Är det en bostadsrätt eller en hyresrätt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
En primer är en sorts lim som man har på först innan man gör något annat. I detta fall då för att öka chansen att fogmassan sitter kvar.

Om det går att få ut plattan hel så går det att limma tillbaks den med kakellim.

Är det en bostadsrätt eller en hyresrätt?
Bostadsrätt. Kakelplattorna är inte trasiga utan är bara fogarna som är trasiga.
 
BirgitS
B bassetasse skrev:
Jag misstänker (och allmost vet) att hela kåken är fuktskadad, så därför har jag varit föga intresserad att renovera badrummet (för att riva det snart igen...? Nääää).
Är fuktskadorna något som diskuteras på årsmöten etc. och varför vill inte föreningen åtgärda dem?
B bassetasse skrev:
Tvättmaskinen står med en-två cm avstånd till väggen med dom trasiga fogarna. Är det för lite eller?
Det borde räcka om den inte skakar väldigt mycket.
B bassetasse skrev:
Badrumsmattan har lyft sig på ett ställe och fastighetsförvaltaren har varit här och gjort en fuktighetsmätning som visade 100% i golvet MEN hänvisade till att berodde på att jag hade duschat tre timmar innan.
Kan hen inte komma tillbaks en dag då du har låtit bli att duscha?
Det är vanligt att våtrumsmattor som är 30 år inte håller tätt längre. Kanske läge för en duschkabin så att golvet inte blir blött?
B bassetasse skrev:
Men upptäckte att en av kakelplattorna på bilden sitter svinlöst så blir nog silvertejp som räddare snart...
Det är alltså den plattan som man skulle kunna limma om den lossnar helt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är fuktskadorna något som diskuteras på årsmöten etc. och varför vill inte föreningen åtgärda dem?

Det borde räcka om den inte skakar väldigt mycket.

Kan hen inte komma tillbaks en dag då du har låtit bli att duscha?
Det är vanligt att våtrumsmattor som är 30 år inte håller tätt längre. Kanske läge för en duschkabin så att golvet inte blir blött?

Det är alltså den plattan som man skulle kunna limma om den lossnar helt.
Believe me, jag har käftar med denna föreningen och styrelsen om detta i mnga år för över 12 år sen. Har kämpat med näbbar och klor utan framgång, så har gett upp och orkar inte mer.
Sååå därför jag rådfråga hur jag fixar dom trasiga fogarna själv provisoriskt för förr eller senare lär väl fuktskadeproblemen "komma upp till ytan"
 
BirgitS
Tycker du att du har fått tillräckligt fylliga svar för att kunna foga om där det behövs?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är fuktskadorna något som diskuteras på årsmöten etc. och varför vill inte föreningen åtgärda dem?

Det borde räcka om den inte skakar väldigt mycket.

Kan hen inte komma tillbaks en dag då du har låtit bli att duscha?
Det är vanligt att våtrumsmattor som är 30 år inte håller tätt längre. Kanske läge för en duschkabin så att golvet inte blir blött?

Det är alltså den plattan som man skulle kunna limma om den lossnar helt.
+ när jag köpte lghten 2008 och vi skulle skriva på papperna frågade säljare mäklaren om han va tvungen att fixa dom två kakelplattorna i badrummet som hade ramlat av. Dum som jag va lät jag inte inte utföra en besiktning på lghten.

Men men, lätt att vara efterklok... 😒😣
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du att du har fått tillräckligt fylliga svar för att kunna foga om där det behövs?
ABSOLUT, och jag är galet tacksam för det och detta forumet är det bääästa som finns, har hjälp mig sååååå mycket.

Sen att jag valde att besvara respektive av Dina kommentarer ber jag så mycket om ursäkt för, va kanske dumt.

Ajjaaaa, önskar Dig hur som helst en fortsatt trevlig helg och tackar Dig ödmjukast för Ditt engagemang 🙏
 
  • Gilla
Foxpaint och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Tack så mycket och jag håller med dig om forumet!

Hur du besvarar mina inlägg spelar absolut ingen roll och jag har inte ens tänkt att du har gjort på något konstigt sätt.
 
  • Gilla
bassetasse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.