Hej!

Hittar inte svar på mina frågor så testar här.

2019-06 : Köper hus 1 för 2.800.000 kr
2023-01 : Säljer hus 1 för 4.500.000 kr
2023-05 : Köper hus 2 för 4.350.000 kr
2023-10 : Säljer hus 2 för 4.300.000 kr
2023-10 : Köper hus 3 för 5.200.000 kr

Försäljning av hus 1 ger cirka en miljon i vinst (borträknat renovering).
Försäljning av hus 2 ger förlust på 50.000.

Kan jag "fortsätta" skjuta upp vinsten på hus 1 nu när jag köper hus 3? Har ännu ej deklarerat någon vinst.
 
Lättast måste vara att skippa hus två i deklarationen och lägga över vinsten från hus1 i hus tre. Annars ska du nog dra av förlusten för hus 2.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lättast måste vara att skippa hus två i deklarationen och lägga över vinsten från hus1 i hus tre. Annars ska du nog dra av förlusten för hus 2.
Är det möjligt att göra så? Så det spelar ingen roll att jag köpte ett hus emellan?
 
Claes Sörmland
M Maestrono skrev:
Är det möjligt att göra så? Så det spelar ingen roll att jag köpte ett hus emellan?
Ja det är möjligt för uppskovet ligger på beskattningen av försäljningen av hus 1. D v s du kan göra alla möjliga fastighets- och lägenhetsaffärer efter att du har sålt hus 1 men du väljer själv vilken av dem som räknas som ersättningsbostad, alltså var du väljer att bosätta dig inom en viss tid.

Lagtexten här, 47 kap.

https://lagen.nu/1999:1229#K47P3S1
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är möjligt för uppskovet ligger på beskattningen av försäljningen av hus 1. D v s du kan göra alla möjliga fastighets- och lägenhetsaffärer efter att du har sålt hus 1 men du väljer själv vilken av dem som räknas som ersättningsbostad, alltså var du väljer att bosätta dig inom en viss tid.

Lagtexten här, 47 kap.

[länk]
Tack för svar! Det låter hoppfullt.
 
K
Som det redan sagts ovan så kan du göra så. Har gjort det själv 👍
 
H
M Maestrono skrev:
Tack för svar! Det låter hoppfullt.
Har för mig att det måste göras inom en 2 års period, räknas från 1/1 år år 1 och 31/12 år 2. Oavsett vilket datum på året försäljning och köp skedde. Görs fler husköp så kallas det för mellanboende, man kan då välja vilket hus man önskar om det sker inom den tiden.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K
H HEM2121 skrev:
Har för mig att det måste göras inom en 2 års period, räknas från 1/1 år år 1 och 31/12 år 2. Oavsett vilket datum på året försäljning och köp skedde. Görs fler husköp så kallas det för mellanboende, man kan då välja vilket hus man önskar om det sker inom den tiden.
Det stämmer, det är tidsbegränsat men har inte med exakt månader att göra utan vissa datum. Kolla på skatteverkets hemsida.
 
H
K Kirre2021 skrev:
Det stämmer, det är tidsbegränsat men har inte med exakt månader att göra utan vissa datum. Kolla på skatteverkets hemsida.
Har pratat med skatteverket tidigare, därav skrev jag dessa datum ovan.
 
Nanny Fine
M Maestrono skrev:
Hej!

Hittar inte svar på mina frågor så testar här.

2019-06 : Köper hus 1 för 2.800.000 kr
2023-01 : Säljer hus 1 för 4.500.000 kr
2023-05 : Köper hus 2 för 4.350.000 kr
2023-10 : Säljer hus 2 för 4.300.000 kr
2023-10 : Köper hus 3 för 5.200.000 kr

Försäljning av hus 1 ger cirka en miljon i vinst (borträknat renovering).
Försäljning av hus 2 ger förlust på 50.000.

Kan jag "fortsätta" skjuta upp vinsten på hus 1 nu när jag köper hus 3? Har ännu ej deklarerat någon vinst.
Så länge man uppfyller alla kriterier för uppskov kan du rulla med dig uppskov hur länge som helst. Dock så missar du ett kriterie för bostad 2, dvs du har inte bott där i minst ett år före försäljningen så den kan du inte ta i beaktande, även om förlusten hade täckts upp av tidigare vinst.

Jag hade gjort som övriga skriver, skippa den affären helt och gå från bostad 1 som ursprungsbostad och sätt upp nr 3 som ersättningsbostad. Du köper inom rätt tid. Se bara till att flytta in före 2 maj bara.. :)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.