Hej,

undrar om det är någon som gjort uppskov med vinst 2ggr och vet hur man räknar?

Exempel, sålde fastighet för 4 år sedan och gjorde en vinst på 900.000 SEK. Denna summa gjorde vi uppskov på och köpte dyrare fastighet.

Om vi nu säljer nuvarande fastighet och gör en vinst på 500.000 SEK och vill köpa en lika dyr fastighet
som vi säljer, hur räknar man då för att se hur mycket uppskov man kan göra?

Summering - Nuvarande uppskov 900.000 SEK (ca 180.000 SEK i skatt). Säljer nuvarande fastighet för 5,5M SEK och gör en vinst på 500.000 SEK. Köper ny fastighet för 5.5 MSEK.

uträkningsexempel som finns hos Skatteverket är tydliga, men det gäller bara vid ett tillfälle. Dvs det står ingenting om hur man räknar ut hur man gör uppskov igen, bara att man kan flytta många gånger och fortsätta med uppskov.

Denna försäljning räknar jag så här, kapitalvinst (500.000 SEK) X pris ny bostad 5,5 MSEK/ Försäljningspris 5,5MSEK = 500.000 SEK.
Dvs i denna försäljning borde man kunna göra uppskov för hela vinsten, men hur påverkas gamla uppskovet?
 
Gamla uppskovet betalas tillbaka och du får nytt uppskov på senaste försäljning. Så i princip behöver du betala skatt på 400000 av den gamla vinsten.
 
sunnis
Att det inte finns beräkningsexempel är för att det inte går. Det gamla uppskovet behöver betalas.
 
Nej man behöver inte betala av något på uppskovet, jag har sålt med vinst 2ggr och flyttat med mig vinsten till ett nytt boende. Ditt totala uppskov borde vara summan av vinsten på bostäderna. Vill du sen betala av det vilket jag avråder ifrån så är det väl cirka 22% skatt på det.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Efter lite eftersökning hittade jag följande,


Man kan göra uppskov hur många gånger man vill så länge man uppfyller kraven för uppskov. Du kan alltså flytta så många gånger du vill och ändå skjuta med dig ditt uppskov så länge du uppfyller kraven.

Om du har ett gammalt uppskov sedan tidigare och säljer din nuvarande bostad med vinst plussas ditt uppskov ihop med din nya vinst och de blir tillsammans din totala vinst. Du kan sedan skjuta upp hela eller delar av din totala vinst så länge du uppfyller kraven för uppskov.


Så baserat på ovan borde det vara,
Vinst + Vinst = Totalt vinstbelopp

Exempel: Vinst 1 = 900.000 + Vinst 2 = 500.000 vilket ger totalt 1,4MSEK

Kapitalvinst X (Pris ny bostad/försäljningspris)
Detta skulle kunna bli,
1400000 X (5500000/5500000) = 1,4MSEK i uppskov.

Annat Senario
1400000 X (5200000/5600000) = 1,3MSEK i uppskov, skatt 22% på 100.000 SEK som ska betalas.

Känns det som rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.