K Krypström skrev:
La 4400 på en einhell istället sen returen av Lidl klipparen. Einhell har klarat regn och rusk. Inte lika smart på att upptäcka när den kört fast men har app stöd och i samma pris segment så är nöjd. Använde samma begränsningskabel (som jag fick behålla) men stationen står med riktning åt andra hållet.
Vilken modell är det du har köpt och vart har du köpt den?
 
M maxmsm skrev:
Vilken modell är det du har köpt och vart har du köpt den?
Einhell freelexo 900. Ser dock att de höjt priserna lägligt inför black week. Men ja den kosta under 5000 i somras från proshop.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det stora problemet som någon var inne på här är just när butukerna ska sälja "sina egna märken" eller liknande är just tillgången på reservdelar. Ett färskt exempel är Bauhaus och deras Powerworks, omöjligt att få tag i delar eller ens att kunna köpa förslitningsdetaljer såsom tex nytt batteri vilket kan leda till att man får skrota maskinen istället för att laga den. Både ur ett hållbarhetsperspektiv och rent ekonomiskt kan detta vara en sämre affär än att köpa ett etablerat märke för enbart nån tusenlapp extra.
 
R Rolle85 skrev:
Det stora problemet som någon var inne på här är just när butukerna ska sälja "sina egna märken" eller liknande är just tillgången på reservdelar. Ett färskt exempel är Bauhaus och deras Powerworks, omöjligt att få tag i delar eller ens att kunna köpa förslitningsdetaljer såsom tex nytt batteri vilket kan leda till att man får skrota maskinen istället för att laga den. Både ur ett hållbarhetsperspektiv och rent ekonomiskt kan detta vara en sämre affär än att köpa ett etablerat märke för enbart nån tusenlapp extra.
Ja. Einhell hade förutom den tyska (engelska) även svensk support. Skickade ut en laddare gratis så man kan ladda batteriet inomhus också. Bra på vinter så man kan underhållsladda. Var också bra att einhell är så pass stora att det finns service ställen man kan lämna in det till.
V Vardagsrum skrev:
Ja det är skamligt när det inte erbjuds reservdelar. Ur alla perspektiv.

Konstigt att @Krypström fick ett sånt skitbemötande. Det finns både verkstad och reservdelar.

[länk]
Har mailen fram och tillbaka. Grizzlytools svarar att de inte erbjuder reparationer i Sverige men kan erbjuda pengarna tillbaka. Fick även svar att de inte får skicka lithium batterier när jag fråga angående annat verktyg.
Lämnade in i butik och fick pengar tillbaka.

"
Dear Customer,


We are sorry for the inconvenience but we cannot process complaints from abroad.

Please clarify this with your salesperson or service partner.

Best regards



Grizzly Tools Endkundenservice

Grizzly Tools GmbH & Co. KG

Stockstädter Straße 20

D-63762 Großostheim"

LIDL svarar på frågan om de kan hjälpa mig med reservdelar och om klipparen kommer in i sortiment igen:
"
Hej,
Tack för din återkoppling.
Grizzly är vår integrerade servicepartner och då de inte kunde hjälpa dig så har vi ingen möjlighet att ordna fram en ny gräsklippare åt dig. Därav erbjöd vi reklamation i butik.
Vi har som sagt lagt in en förfrågan om återkommande vara till vårt sortiment. Vi kan inte lova att den inkommer igen, men håller tummarna.
Ha en fin dag.
Med Vänlig Hälsning,
(tog bort namn)
Lidls Kundtjänst
"


Slutsatsen är att eftersom klipparen inte är ordinarie sortiment och de inte har reservdelar så är det bara skrot om något fel uppstår. Returnera innan er garantiperiod går ut är min rekommendation.
 
Vilken adress använde du när du skrev till Grizzly?
 
V Vardagsrum skrev:
Vilken adress använde du när du skrev till Grizzly?
Via deras formulär på sidan.
De svarar från service@grizzlytools.de .
 
Einhell skulle jag absolut kunna tänka mig men Parskide går bort.
 
R Rolle85 skrev:
Einhell skulle jag absolut kunna tänka mig men Parskide går bort.
Japp. Den är ju IP-klassad så den tål att få vatten på sig.

Parkside klipparen är inte IP-klassad , dvs tål inte regn vilket många av oss sett. Dessutom väldigt felkonstruerad där batterifacket och kretskortslådan inte har dränagehål men ändå tillåter vatten och kondens att samlas där och dränker lithiumbatteriet = brandrisk.
Jag anser att Lidls klippare borde återkallas, skulle elsäkerhetsverket titta på det så är det nog resultatet.
 
Ja de finns ju en anledning till att den är billig. Du får byta ut den efter 2 säsonger
 
K Krypström skrev:
Via deras formulär på sidan.
De svarar från service@grizzlytools.de .
på Grizzly’s eller på Lidl’s sida?
 
V Vardagsrum skrev:
H
Den mailade jag på också, samt pratade med Lidls kundtjänst.
Leder till samma.

Som sagt, retur av kass klippare som inte tål sommarregn.
 
R Rolle85 skrev:
Ja de finns ju en anledning till att den är billig. Du får byta ut den efter 2 säsonger
Du menar 2 veckor? :D
 
K Krypström skrev:
Du menar 2 veckor? :D
ja kanske.
 
K Krypström skrev:
Den mailade jag på också, samt pratade med Lidls kundtjänst.
Leder till samma.

Som sagt, retur av kass klippare som inte tål sommarregn.
Mig svarar de iaf, och även andra människor i tråden så det är verkligen konstigt och beklagligt att du fick ett sånt skitbemötande.

Men försäljningsförbud är väl lite att ta i..?

Var det du som hade problem med blött batterifack i somras och skruvade ner maskinen..? Kom du fram till hur vattnet lyckades tränga in?

Roboten är IP-klassad. X4 mer specifikt.

Mitt batterifack var snustorrt nu när jag tog in maskinen. Uppmanar alla här i tråden att kontrollera sina (man bör ju ändå ta ut batteriet vid vinterförvaring).

Min robot har fått smaka mycket regn. En vecka stod den ute när det regnade som värst i 4 dagar. Samt att regnsensorn inte är aktiverad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.