V Vardagsrum skrev:
har tappat bägge framhjulen, totalt tre ggr nu!
Min feltemaklippare tappade med framhjulen. Borrade 2mm hål i spåret för låsringen och satte dit en bricka och låste med 1,5mm najtråd så försvann det problemet
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
F
V Vardagsrum skrev:
Jag hade samma problem som du med att den fastnade på tuvor och gropar, min tomt är stor och ligger i sluttning. Och den är långt ifrån plan.. Gjorde först som du och tog av hela kjolen, men då klättrade fanskapet upp på kantskydden runt några päronträd och knivarna blev slöa.

Tillbaka till ritbordet alltså. Sågade då bort endast den främre delen, där det sitter tre skruvar. Sparade delen för ev. framtida behov. Nu går den bra mycket bättre och där den lämnar tuvor oklippta så ser man att man behöver åtgärda något i trädgården, oftast en grop.

Guld att du skruvade isär den! Youtube hade nog uppskattat en film. Och vi här på Byggahus uppskattar fler bilder!

Komponenterna såg ju rejält oxiderade ut.. Bor du kustnära? Har du nån aning om hur vattnet kan ha tagit sig in? Samt om det var blött i batterifacket?

Nya delar finns på [länk]

Moderkort € 199,99
Display €12,99
Sen behöver du nog Innere och obere Gehäusedichtung också, kanske dessa som fallerat för dig?

Men ett jädra pris för moderkortet tycker jag.. Hälften hade kanske varit rimligt, sett till vad hela klipparen inkl laddare och batteri kostade.

Jag hade provat elektronikrengöring, isopropyl eller svag ättikslösning, och försiktigt skrubba det oxiderade. Har haft framgång med den metoden på andra prylar. Om det funkar, så täta den lille fan ordentligt och lacka kortet.

Jag skulle tro att den klarade testerna galant utifrån de kvalitetskrav importören ställt upp.
De vill nog ha en MTTF på strax över 3 år. Håller det längre så bra, men inte om kostnaden för produktionen ökar. Men jag tycker faktiskt att kortet ser ut att vara lackat på bilderna..? @Tomas Mauritz ? Förvånansvärt isf! Och märkligt att det oxiderat.. Om inte nån liten tyristor, mosfet eller konding havererat kanske..?

Uselt oavsett vilket.

Min egen hade dåligt dragna drivhjul (4 x Ph2) och har tappat bägge framhjulen, totalt tre ggr nu! Det sitter en låsring inne i hjulen som är snäppet för stor, eller så är jag för våldsam mot min maskin. Tar 10 minuter att fixa, men är såklart vansinnigt irriterande.

Således långt ifrån en Husqvarna, men än är jag inte villig att kalla produkten för rent skräp. Trots en del incidenter och rapporter här i tråden. Många är ju nöjda också. Tycker att den har hyfsad problemlösning, klarar backar bra och har bra kraft. Går väldigt länge på större batterier också, vilket jag ser som ett plus.

Gissar att de har fler måndagar i Shenzhen helt enkelt, och tysken tillåter det.
Menar du MTBF eller är MTTF nåt annat? Och 3år???? Det är väl endast några månader? Rinner det in vatten är det inte designat mot några tre år. Oavsett vilket, den har naturligtvis inte klarat några test ”galant”. Alla som håller på med sånt här professionellt vet att regnvatten hat mindre ytspänning och är mer penetrerande än kranvatten och baserat på hur det ser ut så klarar den inte ens en trea på IP-testet.

Vanlig ”billig” lack är för tunn och lägger sig imellan ben och mellan hela komponenter så på ett horisontellt PCBA i den miljön så behövs mer än ett lager lack på kortet. Då förutsätter jag att skadorna man ser är från inträngande vatten.
 
F fsn skrev:
Menar du MTBF eller är MTTF nåt annat? Och 3år???? Det är väl endast några månader? Rinner det in vatten är det inte designat mot några tre år. Oavsett vilket, den har naturligtvis inte klarat några test ”galant”. Alla som håller på med sånt här professionellt vet att regnvatten hat mindre ytspänning och är mer penetrerande än kranvatten och baserat på hur det ser ut så klarar den inte ens en trea på IP-testet.

Vanlig ”billig” lack är för tunn och lägger sig imellan ben och mellan hela komponenter så på ett horisontellt PCBA i den miljön så behövs mer än ett lager lack på kortet. Då förutsätter jag att skadorna man ser är från inträngande vatten.
MTTF pratar man om när en enhet inte är reparabel av tekniska eller ekonomiska skäl. Cyniskt av mig kanske, jag har flera verktyg och maskiner från tysken som har betydligt fler år än 3 på nacken. Men inga av dessa används utomhus i ur och skur, oövervakat dessutom. Men denna klippare gör, därför tvivlar jag på att den kommer att ha lika lång livslängd som andra prylar därifrån.

Vad jag menade var att jag tror säkert att Lidl ställt upp strikta parametrar för kvalitén på denna klippare. Då de har så pass generös och okrånglig garanti (de skickar i princip en ny produkt till dig när något gått sönder, eller så skickar du in den felaktiga och får den reparerad och sen hemkörd). Det har de säkert råd med på små skruvdragare och knivslipar. Men om alla deras gräsklippare som säljs över hela Europa och troligen i USA också, ska haverera eller fräsa PCB:er så fort det regnar, så blir det snabbt dyrt för dem. Dessa produkter är ju betydligt mer kostsamma än enkla elverktyg och de lär ha sålt hundratusentals, för att inte säga miljontals.

Så de strikta parametrarna lär ha varit något i stil med:

• Skiten får inte vara dyr.

• Skiten måste hålla minst 3 år från första användningsdag. Längre är eftersträvansvärt, men får icke göra så att punkt 1 inte uppfylls.

• Max X% får tillverkas på måndagar (vara felaktiga från kartong).

• Max X% av felen får finnas i/hos några av de dyra delarna

• Skiten får inte kunna leda till personskada för lätt (därav de rigorösa ”kjolpaketen”..?)

• Skiten ska inte börja brinna, även om vatten kommer in i den eller i batteriacken.

Det är dessa parametrar som jag tror att den klarat galant.

Att det skulle vara galant med vatteninträngning är det dock inte! Snudd på skrattretande.. Får
väl se om @Tomas Mauritz kan utveckla vad han tror orsakade felet på hans.

Intressant info om lack på kretskort, tack! Förstod jag dig rätt att du menar att då ”vanlig lack” är för tunn, så innesluter den inte komponenterna helt, utan rinner undan och det behövs ett tjockare lager?

Intressant med ytspänning på regnvatten också, är det beroende på hårdhetsgraden och mineralhalt måhända? Det har aldrig slagit mig, men borde inte IP-klassningarna bygga på just regnvatten, eller det beror på applikation kanske. Tål ens eluttag högtryckstvätten, så tål det nog ett duggregn också.
 
F
V Vardagsrum skrev:
MTTF pratar man om när en enhet inte är reparabel av tekniska eller ekonomiska skäl. Cyniskt av mig kanske, jag har flera verktyg och maskiner från tysken som har betydligt fler år än 3 på nacken. Men inga av dessa används utomhus i ur och skur, oövervakat dessutom. Men denna klippare gör, därför tvivlar jag på att den kommer att ha lika lång livslängd som andra prylar därifrån.

Vad jag menade var att jag tror säkert att Lidl ställt upp strikta parametrar för kvalitén på denna klippare. Då de har så pass generös och okrånglig garanti (de skickar i princip en ny produkt till dig när något gått sönder, eller så skickar du in den felaktiga och får den reparerad och sen hemkörd). Det har de säkert råd med på små skruvdragare och knivslipar. Men om alla deras gräsklippare som säljs över hela Europa och troligen i USA också, ska haverera eller fräsa PCB:er så fort det regnar, så blir det snabbt dyrt för dem. Dessa produkter är ju betydligt mer kostsamma än enkla elverktyg och de lär ha sålt hundratusentals, för att inte säga miljontals.

Så de strikta parametrarna lär ha varit något i stil med:

• Skiten får inte vara dyr.

• Skiten måste hålla minst 3 år från första användningsdag. Längre är eftersträvansvärt, men får icke göra så att punkt 1 inte uppfylls.

• Max X% får tillverkas på måndagar (vara felaktiga från kartong).

• Max X% av felen får finnas i/hos några av de dyra delarna

• Skiten får inte kunna leda till personskada för lätt (därav de rigorösa ”kjolpaketen”..?)

• Skiten ska inte börja brinna, även om vatten kommer in i den eller i batteriacken.

Det är dessa parametrar som jag tror att den klarat galant.

Att det skulle vara galant med vatteninträngning är det dock inte! Snudd på skrattretande.. Får
väl se om @Tomas Mauritz kan utveckla vad han tror orsakade felet på hans.

Intressant info om lack på kretskort, tack! Förstod jag dig rätt att du menar att då ”vanlig lack” är för tunn, så innesluter den inte komponenterna helt, utan rinner undan och det behövs ett tjockare lager?

Intressant med ytspänning på regnvatten också, är det beroende på hårdhetsgraden och mineralhalt måhända? Det har aldrig slagit mig, men borde inte IP-klassningarna bygga på just regnvatten, eller det beror på applikation kanske. Tål ens eluttag högtryckstvätten, så tål det nog ett duggregn också.
Det tror inte jag, baserat på det jag har med mig av inköp på Kinesisk lågprismarknad av större aktörer. De lutar sig till 100% mot Kinesernas verifiering och tillverkaren står för garantin men Lidl får en administrativ kostnad som dom får ta. Det som är intressant är hur det är uppstyrt vid uppenbara konstruktionsfel som helt faller utanför all normalfördelning. Där har jag sett olika varianter, det vanliga är att det är helt utelämnat och att man tror att man är skyddad genom leverantörens garanti och så drunknar man i admin och missnöjda kunder. Har varit med om att kinesiska leverantören har fått lösa det på plats i Europa med när felen ramlar över en viss nivå men då har det handlat om utbyte av PCB eller justeringar.
 
Hej där, någon som har "reservdelar till robortgräsklippare Parkside?" sunegbg@hotmail.com
 
S sunegbg skrev:
Hej där, någon som har "reservdelar till robortgräsklippare Parkside?" sunegbg@hotmail.com
Lidl?
Någon särskild detalj du behöver?

https://grizzlytools.shop/Parkside_408
 
D Dilato skrev:
Lidl?
Någon särskild detalj du behöver?

[länk]
Är ute efter laddstationen med eller utan laddare.
 
Vill bara påminna eder alla Lidl-klipparvänner om att det är hög tid att ställa av den lille betjänten för vintervila.

Förvaras lämpligen väl rengjord, inomhus i något sånär uppvärmt utrymme.

Det är viktigt att ta ut batteriet ur roboten, och se till så att det ligger runt 60% i laddning. Mer än så ska det inte ha om man inte tänkt använda det fören framåt våren.

Det enklaste är nog att kolla laddningsnivån i roboten, om man inte har nån smart laddare eller vill fippla med multimetern.

Kan nog vara klokt att ta in laddningsstationen också.

Min åkte in idag. Alldeles för sent egentligen, men det får den tåla. Jag tog ut batteriet och kontrollerade batterifacket, där var det torrt och fint. Nu får den basta lite i pannrummet ett tag, så att gräs och skit torkar innan jag rengör den.

För att summera första säsongen med denna klippare, så är jag mer än nöjd. Har aldrig haft så fin gräsmatta, och mossan minskade redan på en säsong.

Det märks att den är budget här och där, jag har fått sätta fast hjulen två ggr och spänna ett par skruvar. Mjukvaran får man ibland fundera ett par ggr kring, men klipper det gör den alldeles utmärkt.

Har dock fått hämta den väldigt många ggr, säkert fler gånger än den kört hem av sig själv. Detta beror dock på att jag inte hunnit göra något åt min svåra, backiga och framför allt blöta tomt. Och jag var väldigt sträng mot den när jag la ut gränskabeln. Så skyller inte klipparen för det.

Är mer än nöjd som sagt, särskilt sett till pris/prestanda.

Ska bli spännande att se om den överlever vintervilan! Jag väntar mig dock inget annat. Men skulle den inte göra det, så är det 3 års garanti på den 😀

Hur skulle ni sammanfatta er sommar med tyskroboten?
 
  • Gilla
Holypain och 2 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Vill bara påminna eder alla Lidl-klipparvänner om att det är hög tid att ställa av den lille betjänten för vintervila.

Förvaras lämpligen väl rengjord, inomhus i något sånär uppvärmt utrymme.

Det är viktigt att ta ut batteriet ur roboten, och se till så att det ligger runt 60% i laddning. Mer än så ska det inte ha om man inte tänkt använda det fören framåt våren.

Det enklaste är nog att kolla laddningsnivån i roboten, om man inte har nån smart laddare eller vill fippla med multimetern.

Kan nog vara klokt att ta in laddningsstationen också.

Min åkte in idag. Alldeles för sent egentligen, men det får den tåla. Jag tog ut batteriet och kontrollerade batterifacket, där var det torrt och fint. Nu får den basta lite i pannrummet ett tag, så att gräs och skit torkar innan jag rengör den.

För att summera första säsongen med denna klippare, så är jag mer än nöjd. Har aldrig haft så fin gräsmatta, och mossan minskade redan på en säsong.

Det märks att den är budget här och där, jag har fått sätta fast hjulen två ggr och spänna ett par skruvar. Mjukvaran får man ibland fundera ett par ggr kring, men klipper det gör den alldeles utmärkt.

Har dock fått hämta den väldigt många ggr, säkert fler gånger än den kört hem av sig själv. Detta beror dock på att jag inte hunnit göra något åt min svåra, backiga och framför allt blöta tomt. Och jag var väldigt sträng mot den när jag la ut gränskabeln. Så skyller inte klipparen för det.

Är mer än nöjd som sagt, särskilt sett till pris/prestanda.

Ska bli spännande att se om den överlever vintervilan! Jag väntar mig dock inget annat. Men skulle den inte göra det, så är det 3 års garanti på den 😀

Hur skulle ni sammanfatta er sommar med tyskroboten?
Med den beskrivningen kan jag inte förstå att du ”är mer än nöjd”. Du har väl ändå lagt kanske 5000kr och för 7000k får du en Landroid utan alla de problemen du beskriver.
 
La 4400 på en einhell istället sen returen av Lidl klipparen. Einhell har klarat regn och rusk. Inte lika smart på att upptäcka när den kört fast men har app stöd och i samma pris segment så är nöjd. Använde samma begränsningskabel (som jag fick behålla) men stationen står med riktning åt andra hållet.
 
Ja det är de jag menar,
 
R Rolle85 skrev:
Med den beskrivningen kan jag inte förstå att du ”är mer än nöjd”. Du har väl ändå lagt kanske 5000kr och för 7000k får du en Landroid utan alla de problemen du beskriver.
Jag är faktiskt det, men som jag sa, jag var sträng när jag la begränsningskabeln och jag har en stor besvärlig tomt med branta backar och blöta partier. Lutningarna den får ta är mer än vad den är specad att klara.

Jag gav 3500:- och för det priset överträffade den mina förväntningar. Har man en någorlunda plan, och framförallt torr tomt så bör det inte vara några problem.

Att hjulen ramlade av är ingen kvalitetskänsla direkt, men det tog 10 minuter att fixa. Hade jag klagat så hade de säkert skickat en ny.

Att jag köpte den från början berodde på deras 90-dagars öppet köp, samt 3 års garanti. Väntade mig ingen höjdare direkt, men den överraskade.

Hur ser Landroids garantier, och garantiförfarande ut?
 
Hej, på Landroid lossnar inte hjulen. 3 års garanti men om du köper den på Bauhaus får man 5 års garanti. Klipparen har alla bekvämligheter och kan styras via app varsomhelst.
 
Fick inte byta min då det var slut på lager. Lidl erbjöd då bara pengar tillbaka. Fanns inga reparationsdelar eller något så räkna inte med att ni kan fixa er om något går fel.

Lidl är slit och släng.
 
  • Gilla
Benny Paulsson
  • Laddar…
K Krypström skrev:
Fick inte byta min då det var slut på lager. Lidl erbjöd då bara pengar tillbaka. Fanns inga reparationsdelar eller något så räkna inte med att ni kan fixa er om något går fel.

Lidl är slit och släng.
Lösningen på det är att ha två, en till reservdelar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.