Hej igen,

Jag hittade detta på Amazon ! Har någon testat att köpa den?
Det är M5 x 7 mm

https://www.amazon.se/dp/B0C4CZHDC3/ref=pe_27093201_516075731_TE_FOCE_n_id#customerReviews


Ni kan läsa kundrecensioner om det , nån som har skrivet
(Knivarna är av mycket god kvalitet och tillverkas mycket exakt. Med de medföljande specialskruvarna passar de Parkside robotgräsklipparen perfekt.)

den andra skriv :
(Endast de medföljande M 5 x 7 mm skruvarna passar inte på Worx-klipparens bladplatta) .... då är det perfekt till Parkside robotgräsklipparen
 
  • Tre rektangulära metallbrickor med hål och tre runda skruvhuvuden undertill på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kenneth Mårtensson och 1 till
  • Laddar…
Al-Hamdani Al-Hamdani skrev:
Hej igen,

Jag hittade detta på Amazon ! Har någon testat att köpa den?
Det är M5 x 7 mm

[länk]


Ni kan läsa kundrecensioner om det , nån som har skrivet
(Knivarna är av mycket god kvalitet och tillverkas mycket exakt. Med de medföljande specialskruvarna passar de Parkside robotgräsklipparen perfekt.)

den andra skriv :
(Endast de medföljande M 5 x 7 mm skruvarna passar inte på Worx-klipparens bladplatta) .... då är det perfekt till Parkside robotgräsklipparen
En skriver att kniven fastnar när man drar åt skruven. Tyvärr verkar skruven sakna distansen vilket dom döljer bra på bilderna.
 
  • Gilla
Benny Paulsson
  • Laddar…
 M
Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Nu har jag haft min klippare inomhus sedan i söndags. Rätt varmt inne med tanke på sol och värme. Det såg ut som att det var lite mindre kondens/droppar. Jag tänkte då borde det väl gå att starta allafall.
Ställde den på laddplattan och slog in pinkoden. Då slocknade skärmen. Blir ingen klippning idag heller.
Nu har min fina klippare bedömts att få gå i graven tyvärr.
Men jag fick behålla den som reparstionsexemplar. Dvs dom tog inte in den.
Det står motor stall. Är det nån som är kunnig som har någon idé vad jag kan göra om jag vill reparera på egen hand?
 
  • Gilla
janiutsund
  • Laddar…
Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
 M

Nu har min fina klippare bedömts att få gå i graven tyvärr.
Men jag fick behålla den som reparstionsexemplar. Dvs dom tog inte in den.
Det står motor stall. Är det nån som är kunnig som har någon idé vad jag kan göra om jag vill reparera på egen hand?
Skulle gissa på inträngande fukt. Eller något som brunnit , t.ex. hall sensor , motor kablar, moset eller liknande.
Börja med att inspektera pcb och kablar till motorerna.

Motor stall kan ju va gräsklipparmotorn eller hjulen, lite osäker då det saknas dokumentation.
 
K Krypström skrev:
Skulle gissa på inträngande fukt. Eller något som brunnit , t.ex. hall sensor , motor kablar, moset eller liknande.
Börja med att inspektera pcb och kablar till motorerna.

Motor stall kan ju va gräsklipparmotorn eller hjulen, lite osäker då det saknas dokumentation.
Ja problemet var från första början att det blev fukt under displayen med kondens och även droppar av vatten.
Nu har jag inte kollat så nogrannt men går det att öppna maskinen (lossa på toppen) med konventionella verktyg eller är det specialverktyg?
Jag hoppas att elmotorn inte är trasig men det känns ju tveksamt att det den skulle gått sönder pga lite fukt.
 
Har haft igång klipparen i 2 veckor nu. Har en rätt ojämn gräsmatta med en kulle på maxlutning (av vad klipparen klarar av enligt spec).

Tog lite hjärnvärk innan det blev helt klart hur stationen var tvungen att placeras för att slingan skulle hamna rätt samt några ändringar av slingan efterhand klipparen fastnade osv. Den dockar perfekt varje gång och har ca 2 m raksträcka till stationen.

Det första jag märkte var att klipparen hela tiden körde fast i en mindre grop eller tjockare grästuva och att det berodde på ”kjolen” som är väldigt nära marken. Jag skruvade bort hela den och sedan dess har den inte fastnat en enda gång.

Kullen har den tagit hur snyggt som helst utan problem och klipper väldigt fint! Byggde ett litet hus åt den för att minska risken som många råkat ut för, med vatten som tränger in och förstör. Detta problemet i sig borde ju göra att Parkside får skärpa sig och bygga rätt men priset var för bra för att jag INTE skulle köpa😄

Satte i ett 8 Ah-batteri och den jobbar på i närmare 6 timmar innan den åker hem och laddar. Av den anledningen har jag satt klipptiden mellan 11.00-19.00, 5 dagar i veckan. Tycker att resultatet är bra och jämt så ska prova att dra ner det en timma åt gången.
 
  • Gilla
Benny Paulsson
  • Laddar…
F
Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
 M

Nu har min fina klippare bedömts att få gå i graven tyvärr.
Men jag fick behålla den som reparstionsexemplar. Dvs dom tog inte in den.
Det står motor stall. Är det nån som är kunnig som har någon idé vad jag kan göra om jag vill reparera på egen hand?
Känner igen alla mig från mitt ”Kina-fynd” för ca 5 år sen. Skönt ändå att inse att skit fortfarande är skit såhär 5 år senare. Du kan ju söka på Tianchen så hittar du en klippare som skulle revolutionera markanden och få Husqvarna att svettas…… tjena.

Du skall få ett tips…. Jag la på tok för mycket tid för att få fart på min skit, gör inte samma misstag om du öht sätter ett värde på din egen tid. Ta det faktum att du fick tillbaka pengarna som rena lottovinsten och köp dig ur problemen genom att betala för en erkänt fungerande produkt, det finns flera att välja på.
 
  • Gilla
Tomas Mauritz
  • Laddar…
Jag plockade isär och kollade min klippare. Allting såg bra ut förutom mitten på moderkortet som fått in fukt och oxiderat.
 
  • Person reparerar gräsklippare på träaltan; verktygslåda och lösa hjul synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppslagen elektronik med kretskort och mekaniska komponenter på träbord, verktygslåda, hand som håller enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotgräsklippare, verktygslåda, händer, utomhus underhåll, soligt trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med elektroniska komponenter, kondensatorer, motstånd, integrerade kretsar och anslutningskablar, tecken på korrosion eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med korroderade elektroniska komponenter och synlig skada, möjligen orsakad av vatten eller kemisk läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Benny Paulsson
  • Laddar…
F
Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Jag plockade isär och kollade min klippare. Allting såg bra ut förutom mitten på moderkortet som fått in fukt och oxiderat.
Bra jobbat av kineserna som kastade ihop den. Man funderar ju på hur dom fick den igenom sina tester?
M MrDanger skrev:
usch vad tråkigt att se.

Man blir lite sugen på att lossa kortet och måla på plasti dip för att fuktskydda det.

[länk]
Kortet måste väl ändå vara lackat från leverantören? Bara det faktum att det sitter horisontellt i en inte dammtät design gör ju ordentligt lackat kort helt nödvändig.

Potta hela kortet i 3-4mm epoxi
 
Detta borde säljstoppas.
Hela lithium batteriet riskerar också att bada. Med tanke på konstruktionen av batteri lådan där batteriet står i ett kärl som sakta fylls upp.
Samt efterföljande brand som ett brev på posten.
 
  • Gilla
Tomas Mauritz
  • Laddar…
Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Jag plockade isär och kollade min klippare. Allting såg bra ut förutom mitten på moderkortet som fått in fukt och oxiderat.
Hur fick du bort ratten där man ställer klipphöjd. Jag lossade alla skruvar men hittade inget sätt att snäppa bort ratten. Testade med rätt mycket våld och försökte lirka... Du lyckades uppenbarligen. Hur?!
 
med en liten mejsel eller kniv, stick den mellan det svarta tringeln och röda ratten, och lirka loss den. sitter bara intryckt, därunder sitter en skruv.
 
  • Gilla
Tomas Mauritz
  • Laddar…
N Niklas Ekborg skrev:
Hur fick du bort ratten där man ställer klipphöjd. Jag lossade alla skruvar men hittade inget sätt att snäppa bort ratten. Testade med rätt mycket våld och försökte lirka... Du lyckades uppenbarligen. Hur?!
Dra ej i ratten. Ta en kniv och bänd upp den lilla plattan uppe på ratten. Där under sitter en skruv som du skruvar bort och då är det bara att ta bort ratten.
 
H Håtå skrev:
Har haft igång klipparen i 2 veckor nu. Har en rätt ojämn gräsmatta med en kulle på maxlutning (av vad klipparen klarar av enligt spec).

Tog lite hjärnvärk innan det blev helt klart hur stationen var tvungen att placeras för att slingan skulle hamna rätt samt några ändringar av slingan efterhand klipparen fastnade osv. Den dockar perfekt varje gång och har ca 2 m raksträcka till stationen.

Det första jag märkte var att klipparen hela tiden körde fast i en mindre grop eller tjockare grästuva och att det berodde på ”kjolen” som är väldigt nära marken. Jag skruvade bort hela den och sedan dess har den inte fastnat en enda gång.

Kullen har den tagit hur snyggt som helst utan problem och klipper väldigt fint! Byggde ett litet hus åt den för att minska risken som många råkat ut för, med vatten som tränger in och förstör. Detta problemet i sig borde ju göra att Parkside får skärpa sig och bygga rätt men priset var för bra för att jag INTE skulle köpa😄

Satte i ett 8 Ah-batteri och den jobbar på i närmare 6 timmar innan den åker hem och laddar. Av den anledningen har jag satt klipptiden mellan 11.00-19.00, 5 dagar i veckan. Tycker att resultatet är bra och jämt så ska prova att dra ner det en timma åt gången.
Jag hade samma problem som du med att den fastnade på tuvor och gropar, min tomt är stor och ligger i sluttning. Och den är långt ifrån plan.. Gjorde först som du och tog av hela kjolen, men då klättrade fanskapet upp på kantskydden runt några päronträd och knivarna blev slöa.

Tillbaka till ritbordet alltså. Sågade då bort endast den främre delen, där det sitter tre skruvar. Sparade delen för ev. framtida behov. Nu går den bra mycket bättre och där den lämnar tuvor oklippta så ser man att man behöver åtgärda något i trädgården, oftast en grop.
Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Jag plockade isär och kollade min klippare. Allting såg bra ut förutom mitten på moderkortet som fått in fukt och oxiderat.
Guld att du skruvade isär den! Youtube hade nog uppskattat en film. Och vi här på Byggahus uppskattar fler bilder!

Komponenterna såg ju rejält oxiderade ut.. Bor du kustnära? Har du nån aning om hur vattnet kan ha tagit sig in? Samt om det var blött i batterifacket?

Nya delar finns på https://grizzlytools.shop/

Moderkort € 199,99
Display €12,99
Sen behöver du nog Innere och obere Gehäusedichtung också, kanske dessa som fallerat för dig?

Men ett jädra pris för moderkortet tycker jag.. Hälften hade kanske varit rimligt, sett till vad hela klipparen inkl laddare och batteri kostade.

Jag hade provat elektronikrengöring, isopropyl eller svag ättikslösning, och försiktigt skrubba det oxiderade. Har haft framgång med den metoden på andra prylar. Om det funkar, så täta den lille fan ordentligt och lacka kortet.
F fsn skrev:
Bra jobbat av kineserna som kastade ihop den. Man funderar ju på hur dom fick den igenom sina tester?

Kortet måste väl ändå vara lackat från leverantören? Bara det faktum att det sitter horisontellt i en inte dammtät design gör ju ordentligt lackat kort helt nödvändig.

Potta hela kortet i 3-4mm epoxi
Jag skulle tro att den klarade testerna galant utifrån de kvalitetskrav importören ställt upp.
De vill nog ha en MTTF på strax över 3 år. Håller det längre så bra, men inte om kostnaden för produktionen ökar. Men jag tycker faktiskt att kortet ser ut att vara lackat på bilderna..? @Tomas Mauritz ? Förvånansvärt isf! Och märkligt att det oxiderat.. Om inte nån liten tyristor, mosfet eller konding havererat kanske..?

Uselt oavsett vilket.

Min egen hade dåligt dragna drivhjul (4 x Ph2) och har tappat bägge framhjulen, totalt tre ggr nu! Det sitter en låsring inne i hjulen som är snäppet för stor, eller så är jag för våldsam mot min maskin. Tar 10 minuter att fixa, men är såklart vansinnigt irriterande.

Således långt ifrån en Husqvarna, men än är jag inte villig att kalla produkten för rent skräp. Trots en del incidenter och rapporter här i tråden. Många är ju nöjda också. Tycker att den har hyfsad problemlösning, klarar backar bra och har bra kraft. Går väldigt länge på större batterier också, vilket jag ser som ett plus.

Gissar att de har fler måndagar i Shenzhen helt enkelt, och tysken tillåter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.