Har en bosch serie 4 torktumlare som har börjat låta illa från en fläkt i botten på framsidan av tumlaren. Är det själva fläkten eller kan det vara något bakom som gör ljudet? Någon som har koll på om det är lätt åtgärdat och hur jag isf löser det?

 

Bästa svaret

A
ta loss höger sida så ser du in bakom
Men troligen är det själv fläkten, du kan se på typskylten var den är gjord
 
electroluxaren skrev:
ta loss höger sida så ser du in bakom
Men troligen är det själv fläkten, du kan se på typskylten var den är gjord
Fläkten utbytt och det löste problemet. Tack för hjälpen.

Men en fråga till. Hur rengör jag bäst utrymmet bakom dom 2 filtrena som tar hand om allt ludd. När man tar bort dom 2 filtrena så ser man långt ner ett "galler" som ser ut som en kylare på en bil och denna var ruskigt skitig med gammalt ludd så det knappt kommer igenom något där. Men det var ju också snudd på omöjligt att komma ner dit ned händerna för stt kunna ta bort?
Några bra tips på hur jag kan göra? För testade ta bort vänster sida på maskinen men det verkar som att hela trumman och allt måste tas ned för att kunna plocka ned den där...

Öppet fack på en torktumlare där två filter ska sitta, med synligt ludd och röda markeringar som illustrerar problemområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Galler liknande en bilkylare fyllt med grått ludd och damm, vilket visar behovet av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Grillen Grillen skrev:
Fläkten utbytt och det löste problemet. Tack för hjälpen.

Men en fråga till. Hur rengör jag bäst utrymmet bakom dom 2 filtrena som tar hand om allt ludd. När man tar bort dom 2 filtrena så ser man långt ner ett "galler" som ser ut som en kylare på en bil och denna var ruskigt skitig med gammalt ludd så det knappt kommer igenom något där. Men det var ju också snudd på omöjligt att komma ner dit ned händerna för stt kunna ta bort?
Några bra tips på hur jag kan göra? För testade ta bort vänster sida på maskinen men det verkar som att hela trumman och allt måste tas ned för att kunna plocka ned den där...

[bild] [bild]
du pillar bort luckan framför och skär upp luckan innanför så kommer du åt att rengöra
beställ ny lucka från bosch 00646776 och skruva fast den så är det klart
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du pillar bort luckan framför och skär upp luckan innanför så kommer du åt att rengöra
beställ ny lucka från bosch 00646776 och skruva fast den så är det klart
Det är ju sjukt att dom inte har den monterad från fabrik? Men tack för tipset :)
 
  • Gilla
Mr Marqs och 1 till
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Fläkten utbytt och det löste problemet. Tack för hjälpen.

Men en fråga till. Hur rengör jag bäst utrymmet bakom dom 2 filtrena som tar hand om allt ludd. När man tar bort dom 2 filtrena så ser man långt ner ett "galler" som ser ut som en kylare på en bil och denna var ruskigt skitig med gammalt ludd så det knappt kommer igenom något där. Men det var ju också snudd på omöjligt att komma ner dit ned händerna för stt kunna ta bort?
Några bra tips på hur jag kan göra? För testade ta bort vänster sida på maskinen men det verkar som att hela trumman och allt måste tas ned för att kunna plocka ned den där...

[bild] [bild]
Grillen Grillen skrev:
Har en bosch serie 4 torktumlare som har börjat låta illa från en fläkt i botten på framsidan av tumlaren. Är det själva fläkten eller kan det vara något bakom som gör ljudet? Någon som har koll på om det är lätt åtgärdat och hur jag isf löser det?

[video]
Hej! Hur fick du bort fläkten? Tog du bort luckan på framsidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.