Flyttar upp till ny tråd. Hade problem med TT i januari, fixat inom garantitid men nu krångel igen. Bosch, serie 8. Efter rengöring blev det ok förra gången. Nu låter propellern/fläkten längst ner på hö sida mkt (framsid av maskinen). Öppnat sidan och dammsugit innuti. Kände på propellern och den gick runt lätt. Lät inget när den började snurra vid dammsugning. Gnisslar och tickar. Tycker maskinen tar lång tid för tumling. Filtersymbolen lyser ofta. Lätt att åtgärda eller dags för ny? Fixa själv eller ringa ngn? C:a 5 år, håller på att leta efter kvittot. Propellern på hö sida: Är det ngt som drivs av motor och är nödvändigt för att luften ska komma in i maskinen eller vad är den till för?
kyler
funkar den inte så får du dålig effekt
funkar den inte så får du dålig effekt
Aha. Då går inte vattenångan ut som vätska och fukten blir kvar? Varm fuktig tvätt?
Typ
Hm. Om man då inte har garanti kvar...då är frågan om det är idé att fixa och greja eller om det är dags för ny maskin...
Vi kör ju våran väldigt mkt. Flera laddningar/dag då vi är en stor barnfamilj. Om en normalanvändning (5 ggr/v?) skulle hålla 5 år så har vi kört vår som på 15 år på samma tid...
Vi kör ju våran väldigt mkt. Flera laddningar/dag då vi är en stor barnfamilj. Om en normalanvändning (5 ggr/v?) skulle hålla 5 år så har vi kört vår som på 15 år på samma tid...
Har kikat på tumlaren igen. Fläkten snurrar nu inte alls men löper fritt. Stämmer väl med vad Electroluxaren skrev att tvätten då blir varm men inte torr. Om fläkthjulet löper fritt men inte rör sig borde det vara fläktmotorn, eller? Tittade på reservdelar och en sådan verkar gå på över 2000. I så fall funderar jag på om det är värt att laga... Är absolut pos till att undvika slit o släng men den är sannolikt 8 år och har gått över 10 ggr/v, kanske uppemot 12 ggr/v. Skulle man jmf det med en maskin som kör 5 omgångar/v motsv det 15-20 år...
troligare att fläkthjulet lossnat från axeln
om du nu inte har en värmepumpstork då är den fläkten helt för sig själv
Renoverare
· Västragötaland
· 857 inlägg
plockade ner min 8 med värmepump häromdagen för att byta rem och städa lite. Fanns rätt mycket grus och skit som gjorde att den gick lite trögt.electroluxaren skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
finns ju en fläkt längst fram och sen ytterligare ett fläkthjul på baksidan. är det den fram så kostar den väl ca 600kr till min maskin.
https://www.bosch-home.se/eshop-produktlista/00646563
Oj, jag ska inte vara riktigt lika brutal. Men även när jag nu har satt ihop maskinen (tog loss o dammsög hö-sidan för några v sedan) ser jag att fläkten helt stannat om jag lyser in fr framsidan. Däremot snurrar det fritt om man petar till det m liten pinne framifrån genom de små hålen. Skulle det snurra lätt om hoppat av?mattetvilling skrev:
Du har då troligen lika dan maskin med värmepump och skall fläkten vara så.