Och så en kombidunk med påfyllningsventiler, bara att vända dunken och trycka ner pipen i tank för bensin eller olja. Ventilerna stänger sedan automatiskt.
 
Köpte mig en begagnad Husqvarna med tre månaders garanti.
Genomgången, ny kolvring, kedja, svärd, luftfilter, bränslefilter, diverse tätningar.
Går utmärkt, stark, sågar upp ca 15 kbm björkved varje vår. F ö enda uppvärmningen av huset, med en stor täljstenskamin mitt i kåken.

Så den duger åt mig. Gav halva priset mot vad en sprak ny.
Varar mina behov resten av livet.

(Som pensionär behöver jag pengar även till annat.
T ex hålla segelbåten igång, underhålla huset, bilarna, sommarstugan, älgjakt, fiske...)
 
galento
N Niq skrev:
Har säkert inte något med saken att göra men blir lite nyfiken. Vilken bensin använder du att blanda med och hur mycket olja blandar du i ?
Sen e10 95 kom gick jag över till e5 98 och har ett mått som ger 2 % blandning , mäter upp antal liter bensin och fyller 2t olja till motsvarande liter markering.
Har använt detta måttet i över 30 år utan problem. Använder också Castrols syntetiska 2t olja av högsta kvalitet.
Har t.ex aldrig haft nåt sånt strul med Huskvarnan som tankas ur samma dunk
eller nån annan 2t .

Det borde nästan stå i Stihls handbok att man endast ska använda Aspen men det gör det inte.

Ps har kört skoter i en del år och man rekommenderades en sådant måttkopp då de var lite känsliga för nypning.
 
galento galento skrev:
Sen e10 95 kom gick jag över till e5 98 och har ett mått som ger 2 % blandning , mäter upp antal liter bensin och fyller 2t olja till motsvarande liter markering.
Har använt detta måttet i över 30 år utan problem. Använder också Castrols syntetiska 2t olja av högsta kvalitet.
Har t.ex aldrig haft nåt sånt strul med Huskvarnan som tankas ur samma dunk
eller nån annan 2t .

Det borde nästan stå i Stihls handbok att man endast ska använda Aspen men det gör det inte.

Ps har kört skoter i en del år och man rekommenderades en sådant måttkopp då de var lite känsliga för nypning.
Ungefär som jag då. Vad månne Stihl rekommenderar i sina motorsågar nuförtiden. När jag köpte min lilla ms180 2006 så stod det i bruksanvisningen att om man använder Stihls egen olja så ska man blanda 2% men om man använder någon annan olja så ska man blanda 4%. Naturligtvis så följde jag råden och blandade 4% eftersom jag inte köpte Stihls egen olja. Det rök så förskräckligt. Lilla 180an har inte justerbar förgasare så gick inte justera till den blandningen. Men jag började blanda 2% med annan olja och sågen går riktigt bra. Stihls egen olja var betydligt dyrare. Så nu går båda mina motorsågar på 2%. Min större 029 har justerbar förgasare så den kan man anpassa.Men min röjsåg som visserligen är en billigihetsmodell ska ha blandningsföehållande 1:40 vet inte exakt vad det blir för procent men den går riktigt dåligt på 2%. Den går inte heller att justera förgasaren på.
 
N Niq skrev:
ska ha blandningsföehållande 1:40 vet inte exakt vad det blir för procent men den går riktigt dåligt på 2%.
2,5 %, så rätt nära ändå.

100/40=2,5
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
2,5 %, så rätt nära ändå.

100/40=2,5
Ja ingen stor skillnad. Underligt att det märks så stor skillnad i hur motorn går.
Tack för uträkningen
 
Jag kör alla mina luftkylda 2-taktare på färdigblandad alkylatbensin typ Aspen/Reliant. Har inte ens funderat på vad instruktionsboken säger om oljeprocent. 😳
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento
Brorsan har en Stihl 018 och den har i alla år gått mkt bra på självblandat bensin. Enligt mekanikern var de nya sågarna mkt mer ömtåliga konstruktioner än de äldre.
 
Enklast för att undvika bekymmer med motorsågar, röjsågar och liknande är att köra med färdigblandad bensin. Jag använder uteslutande Aspen 2T, då vet jag att den har rätt inblandning av 2T-olja av rätt klassning JASO FD som är vad som rekommenderas av de flesta större tillverkare av luftkylda högvarviga tvåtaktare, eller Stihls "4-mix" motorer, fyrtaktare men som drivs med 2T oljeblandat. Plus att alkylatbensinen ger minimalt med hälsovådliga emissioner, plus att man får minimalt med sot, koks och bös i motorn.

Går att köpa på pump på många ställen, bra priser jfr i dunk.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Hva 545 å 560 de ny är riktigt fina maskiner , passar för alla olika slags träd du ska ta ner
 
H Harald Blåtumme skrev:
Enklast för att undvika bekymmer med motorsågar, röjsågar och liknande är att köra med färdigblandad bensin. Jag använder uteslutande Aspen 2T, då vet jag att den har rätt inblandning av 2T-olja av rätt klassning JASO FD som är vad som rekommenderas av de flesta större tillverkare av luftkylda högvarviga tvåtaktare, eller Stihls "4-mix" motorer, fyrtaktare men som drivs med 2T oljeblandat. Plus att alkylatbensinen ger minimalt med hälsovådliga emissioner, plus att man får minimalt med sot, koks och bös i motorn.

Går att köpa på pump på många ställen, bra priser jfr i dunk.
Är den 2% blandning❓ Hur fungerar det med maskiner som inte ska ha 2%❓
 
N Niq skrev:
Är den 2% blandning❓ Hur fungerar det med maskiner som inte ska ha 2%❓
Har du gamla maskiner som inte klarar det får du blanda själv. Men alla moderna maskiner av etablerade fabrikat klarar det törs jag "anta" utan att till 100% veta. Finns ju de som "filar" i sina motorsågar för få lite mera effekt, men då har man ändrat förutsättningarna, men det är de som arbetar i skogen.
 
N Niq skrev:
Är den 2% blandning❓ Hur fungerar det med maskiner som inte ska ha 2%❓
Har för mig att det finns aspen 2t med 2,5% också men den är inte så vanlig.
 
H
Jula säljer både 2 och 3% såg jag när jag gick förbi
 
Den med högre inblandning är väl tänkt att kunna användas i båtmotorer, men fungerar väl även för gamla "sågar".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.