Byggahus.se
Patrik440
Kör min gamla Partner 540 professional på Aspens färdigblandade.

Förra årets start efter att den stått i garaget i 5-6 år gick fint, var det inte första rycket så var det andra den startade på.

Hund undersöker motorsåg och reservdelar på ett glasbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/ P

S
Patrik440 Patrik440 skrev:
Kör min gamla Partner 540 professional på Aspens färdigblandade.

Förra årets start efter att den stått i garaget i 5-6 år gick fint, var det inte första rycket så var det andra den startade på.

[bild]

/ P
Flera verkar ju förtjusta i Partner, men jag tycker den vibrerar klart mer och känns lite klumpigare än min Husqvarna 445. Kanske skillnad på Partner och Partner.

Patrik440
S stugfar skrev:
jag tycker den vibrerar klart mer och känns lite klumpigare än min Husqvarna 445. Kanske skillnad på Partner och Partner.
Ok. Ja så kan det kanske vara. 🤔

Jag kör såpass lite så för mig spelar det inte så stor roll och har inte haft så många andra sågar att jämföra mot.

/Patrik

S
Patrik440 Patrik440 skrev:
Ok. Ja så kan det kanske vara. 🤔

Jag kör såpass lite så för mig spelar det inte så stor roll och har inte haft så många andra sågar att jämföra mot.

/Patrik
Ser iofs att du har en Pro- kanske bättre dämpning på dem.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Gamla Partner gjordes i Huskvarna och många modeller var helt identiska med motsv Husqvarna-modeller ned på komponentnivå.

Angående oljeinblandning, Aspen 2T har 2% inblandning av en högklassig olja med specifikation JASO FD som sagt, jag kör alla mina luftkylda 2-taktare med denna helt problemfritt.

Även en billig kina-lövblås som enligt manualen ska ha 3-4% oljeinblandning (iofs ej specat JASO FD i det fallet) funkar perfekt med 2% oljeinblandning av JASO FD-klassad olja vilket är den högsta oljekvaliteten som finns för luftkylda motorer.

TCW3-klassad olja är till för vattenkylda 2-taktare typ utombordare och har andra egenskaper - här är det en mycket lägre temperatur på cylinderväggarna och det finns krav på nedbrytbarhet i marina miljöer. Läs på Julas dunkar vad det är för klassning på oljan så ni får rätt sort.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
galento
Blandar med Castrol Jaso FD och 98 oktan och kört på detta utan problem på andra 2t motorer men det verkade inte funka på Stihl som rekommenderar att blanda med ett bränsle med högre oktantal än RON 90 och att alkohohalten inte överstiger 10% . Oljan rekommenderar Stihl ska vara Jaso FB , FC , FD , ISO-L-EGB , ISO-L-EHC , ISO-L- EGD.

Man har alltid försökt köra med olja av högsta kvalité men man får väl testa Aspen i Stihlen så får vi se 👍.

Måste också skriva att 194,an är en kanonsåg i format och vikt jämfört med Huskvarna 445 och Jonsered 535 t.ex.
Man behöver ju inte bära på tyngre såg än man behöver till klenare sågning 😊

Produktetikett, motorolja, Castrol, flerspråkig information, barcodes, volymmarkering (1L), logotyper, varumärkessäkerhetsinfo, webbadress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AndersS skrev:
Har du gamla maskiner som inte klarar det får du blanda själv. Men alla moderna maskiner av etablerade fabrikat klarar det törs jag "anta" utan att till 100% veta. Finns ju de som "filar" i sina motorsågar för få lite mera effekt, men då har man ändrat förutsättningarna, men det är de som arbetar i skogen.
Min röjsåg är inte så gammal Men det är mycket möjligt den skulle fungera bra med alkylat jag har inte provat. Jag har alltid blandat själv och det har fungerat bra. Jag är dock lite rädd för att gå över till alkylat i mina motorsågar då jag är rädd för att den ska lösa upp gammal smuts.

C
H Harald Blåtumme skrev:
Gamla Partner gjordes i Huskvarna och många modeller var helt identiska med motsv Husqvarna-modeller ned på komponentnivå.
Är det inte tvärtom så att Partner ursprungligen hade egen tillverkning i Mölndal innan Electrolux i slutet på 70-talet köpte upp både Partner, Husqvarnas utomhusprodukter och Jonsered och konsoliderade konstruktionen/tillverkningen av motorsågar till Jonsereds fabrik?

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Flera verkar ju förtjusta i Partner, men jag tycker den vibrerar klart mer och känns lite klumpigare än min Husqvarna 445. Kanske skillnad på Partner och Partner.
Klart det är skillnad på partner och partner och att vissa gillar sin mer än andra! Vad gäller vibrationer har jag förstått att vissa utan partner skaffar en särskild vibrator. Ja, även vissa med partner också förresten.

Ska man lämna en partner tycker jag att man ska göra det med stihl.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
galento och 6 till
  • Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.