galento
A AndersS skrev:
Japp, trycker gasen i botten och trycker in knappen, då startar den med högre varvtal och släpper när du ger den gas. Gör nog det bara med kall motor, med varm startar den på tomgång.
Ja så gör jag också men halvgas läget visste jag inte , att ta upp spaken till driftläget utan att röra gasen så skulle gasspjället stå halvöppet.
 
galento galento skrev:
Ja så gör jag också men halvgas läget visste jag inte , att ta upp spaken till driftläget utan att röra gasen så skulle gasspjället stå halvöppet.
Aha, nu förstår jag tar ett tag innan polletten ramlar ned. Du ger fullgas och trycker ned, startar sågen, men sedan trycker du inte på gasknappen utan petar bara tillbaka spaken för halvgas.
Blir att prova om jag har den funktionen.
 
galento
A AndersS skrev:
Aha, nu förstår jag tar ett tag innan polletten ramlar ned. Du ger fullgas och trycker ned, startar sågen, men sedan trycker du inte på gasknappen utan petar bara tillbaka spaken för halvgas.
Blir att prova om jag har den funktionen.
Man får testa detta (y)
 
F fribygg skrev:
Skor?
Sågskyddsstövlar eller kängor är lämpligt om man ska skaffa skydd.
Uttryckte mig slarvigt (y)
 
galento
A AndersS skrev:
Aha, nu förstår jag tar ett tag innan polletten ramlar ned. Du ger fullgas och trycker ned, startar sågen, men sedan trycker du inte på gasknappen utan petar bara tillbaka spaken för halvgas.
Blir att prova om jag har den funktionen.
Vete fasen Anders om detta läge finns på sågen , killen på Stihl i GBG var helt frågande
på detta och skulle undersöka och återkomma. Men fann några bilder som kan förklara
detta men så ser det ju inte ut på 194,an iallafall utan spaken har tre lägen.
och separat chokereglage.
Närbild av en orange och vit elektrisk enhet med en stoppknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Del av en motorsåg, orange och vit, STIHL märke, modell MS 261C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motorsåg med orange kåpa, säkerhetsvarningsetiketter och svart handtag, fotograferad på grått underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand i arbets handske justerar reglage på orange och vit motorsåg. Steg-för-steg instruktion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange och vit bärbar motorsåg av märket STIHL, modell MS 261 C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På min såg 192an.
Startläget som du aktiverar med fullgas och trycker ned knappen.
Närbild av en orange och svart plastdetalj, möjligtvis en del av en leksak eller verktyg, med vattendroppar och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kör läge, som knappen hoppar till om du petar till på gasen.
Närbild av orange föremål med vattendroppar, svarta detaljer, mekaniska element, fästanordning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stopp
Närbild: snigel på orange yta med vattendroppar, mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och chokevred, ett "host" och bort med choken så startar den på nästa drag.
Närbild på en smutsig strömbrytare med orange knapp på en apparat. Slitage och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
Ja det är ju lika på min 194,a. Men återförsäljaren tipsade om att prova
halvgasläget på sågen , dock tror jag inte detta finns på våra sågar med separat choke reglage . Kontakten på
Stihl ringde inte tillbaka idag som han sa
men har skickat ett mail om detta också.

Ifall åf hävdar detta igen så vore det bra att ha denna infon då den lämnas in.
Testade sågen igår igen men det blev att hämta Huskvarnan istället.
 
Mysko, min bara fungerar och startar nästan alltid på andra draget.
 
galento
Den startar fint kall men när man kört den en liten stund och stänger av är den jävlig att få igång. Den startar men dör direkt .
 
Det måste vara någon fel/justering, kan stänga av och starta utan problem när jag arbetar. Men har aldrig behövt justera något.
När den är varm så petar jag bara knappen i 1-läget så startar den direkt på första draget.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
Den startar fint kall men när man kört den en liten stund och stänger av är den jävlig att få igång. Den startar men dör direkt .
Har du fått ordning på sågen? Kom att tänka på det när jag körde min nyligen och den startar direkt, körde lite ved så den fick startas varm några gånger.
 
galento
A AndersS skrev:
Har du fått ordning på sågen? Kom att tänka på det när jag körde min nyligen och den startar direkt, körde lite ved så den fick startas varm några gånger.
Hej , den är inlämnad då det är garanti kvar så får de kolla på den. Får testa den lite
när man får den tillbaka. Men de har mycket att göra nu sa de.
 
galento
A AndersS skrev:
Har du fått ordning på sågen? Kom att tänka på det när jag körde min nyligen och den startar direkt, körde lite ved så den fick startas varm några gånger.
Var och hämtade sågen igår men har inte testat den än . De hade bytt förgasaren då det
tydligen inte är nåt vidare att köra på självblandad bensin i dessa. De var visst mer
känsliga i membranen än andra sågar som man kör självblandat i.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
galento galento skrev:
Var och hämtade sågen igår men har inte testat den än . De hade bytt förgasaren då det
tydligen inte är nåt vidare att köra på självblandad bensin i dessa. De var visst mer
känsliga i membranen än andra sågar som man kör självblandat i.
Har säkert inte något med saken att göra men blir lite nyfiken. Vilken bensin använder du att blanda med och hur mycket olja blandar du i ?
 
Kör ju mina maskiner enbart på alkylat bensin, både 2T och 4, men gör bara av med ca 20L/år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.