useless useless skrev:
Hoppas att påskmaten inte kommer upp...
Varken mat eller långsida kom upp.
Hade räknat fel på 2 reglar till syll och hammarband.
I morgon är det annat på schemat så kanske att väggen kommer upp på söndag.
 
  • Gilla
Gramse69
  • Laddar…
P
Har ni verkligen funderat igenom planlösningen färdigt? Väldigt mycket golvyta går åt till korridor, och de två rummen som inte är sovrummet ser inte så rymliga ut. Tror att ni kan använda ytan mer effektivt utan att ändra utbyggnadens yttermått.
 
Jodå, vi har kunnat mäta ut på bjälklaget och känna oss för hur det blir.

Det lilla rummet är vårat befintliga sovrum så det kan vi inte göra så mycket åt.
Vi vill inte göra korridoren smalare för då är risken att det känns just som en korridor.
Sovrummet blir 4m brett så det blir fullt tillräckligt.

Men vi är absolut öppna för andra förslag. Placering av innerväggar går att ändra om ganska mycket.
 
P
maah maah skrev:
Jodå, vi har kunnat mäta ut på bjälklaget och känna oss för hur det blir.

Det lilla rummet är vårat befintliga sovrum så det kan vi inte göra så mycket åt.
Vi vill inte göra korridoren smalare för då är risken att det känns just som en korridor.
Sovrummet blir 4m brett så det blir fullt tillräckligt.

Men vi är absolut öppna för andra förslag. Placering av innerväggar går att ändra om ganska mycket.
Skiss av hemplanlösning med markeringar som visar onödig korridoryta och förslag på rummans disposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet ju inte var den befintliga dörren till köket finns från det lilla sovrummet med docksängen(?), men jag visar bara den här skissen för att poängtera hur mycket golvyta ni bränner på korridor idag, som ni aldrig kommer kunna ha till någon användbar golvyta. Det är absolut inget fel på ert stora sovrum om ni vill ha ett sånt, men jag skulle inte vilja ha det övre rummet med soffan som sovrum. Det är alldeles för smalt, när man istället kan ha två rejäla rum som i min skiss.

Sedan rekommenderar jag att fundera noga på förvaring redan nu så att ni inte står där och har svårt att få in garderober när rummen är färdiga.

Jag ser att det jag skriver låter lite arrogant, men jag är egentligen trevlig i tonen... Det får du föreställa dig ;)
 
  • Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
Haha, jag tycker tonen är prefekt!

Det där är ett jättebra förslag.
Men...
Dörren in till lilla sovrummet är precis där du har ritat den.
Och precis där utanför har vi kyl och frys samt diskbänk 2 meter bort.
Och det är hopplöst jobbigt med en 6 månaders bebis sovandes där inne.

Det är ett onödigt stort sovrum men vi vill lyxa till det efter att ha sovit 3st i ett sovrum på 8,5m² i ett halvår.

Rummet där jag har ritat in garderober och soffa blir till en början egentligen en stor klädkammare bara, men möjligheten finns att göra om det till ett barnrum om behovet finns.

I dag har vi våran klädförvaring i kontoret som är längst bort i andra änden på huset.
 
P
Ok, för att spekulera vidare. Behåll den dörr du hade ritat till det lilla rummet, använd det stora rummet i mitt förslag som ert sovrum med dörr direkt in till bebisens rum. När bebisen blir större kan den flytta in i det nedersta rummet, så att nästa bebis(?) kan ta över rummet i anslutning till ert rum. Ni kan ju behålla dörren även till köket från det rummet och ha det som walk-through-closet om barnet flyttar till det nedre sovrummet i mitt förslag och ni inte har hunnit utöka familjen. Det som isåfall skulle behövas är förstås att flytta altandörrarna, men det är ju inte för sent än... Då får ni ett fett sovrum med fönster i två riktningar och WIC alternativt barnrum i anslutning.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Det va inte helt enkelt att visualisera vad du menar, gör gärna en ny bild om du orkar :thinking:
 
P
Det kan jag förstå!
Ritning av en lägenhetsplan med markerade ytor för bebis/WC, dubbelsäng, garderob och barnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 6 till
  • Laddar…
Hur funkar spikpistolen, ute efter något liknande.
 
T twoody skrev:
Hur funkar spikpistolen, ute efter något liknande.
Den fungerar perfekt, inget att klaga på.
Men räkna med träningsvärk i armen efter första användningarna då den väger en hel del.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jobbade på med sista väggen idag och fick upp den till slut.
Man blir helt slut av att hoppa upp och ner över bjälklaget i några timmar.

Husbyggnation med trästomme och en fönsteröppning, vissa reglar nära fönstret är sneda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd väggstomme med felaktigt placerade reglar nära fönsteröppning vid ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr fick jag ett hjärnsläpp och mätte fel cc-mått vid hammarbandet så reglarna till höger om fönsteröppningen är sneda.
Ingen katastrof men jävligt jobbigt att rätta till eftersom dom sitter med 4st spik uppe.

Uppförande av trästomme till vägg med synliga snedställda reglar nära fönsteröppning och bjälklag i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara att ta nya tag i morgon!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Vad kommer detta kosta?
 
rockin_john rockin_john skrev:
Vad kommer detta kosta?
I dagsläget så ligger kalkylen på ca 215 000:-
Vi har en budget på ca 280 000:-

Det är en del belysning och andra materialval som kan göra att kalkylen kan öka några procent på slutet.
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Passa på att kontrollmät fönsterhålen också, insåg i efterhand att jag satt en regel på fel sida strecket när jag byggde ut :)
Tur att fein/vecturon finns ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Passa på att kontrollmät fönsterhålen också, insåg i efterhand att jag satt en regel på fel sida strecket när jag byggde ut :)
Tur att fein/vecturon finns ;)
Det ska jag definitivt göra!

Blir ju lätt fel när man gör det mesta själv och inte har nån som kan dubbelkolla saker åt en.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.