maah maah skrev:
Det är ett bra budgetalternativ.
Såhär ser det ut på insidan, skulle bli väldigt trevligt ljusinsläpp med 2 fönsterdörrar.[bild]
Absolut! Helglasade naturligtvis. Skulle bli ett riktigt lyft både inifrån och utifrån! Gör't bara.

• Gilla
maah
  • Laddar…
maah maah skrev:
Nu är jag klar!
Otroligt nöjd med slutresultatet och med att ha gjort det själv, förutom matta och rör då.

Det enda som blev lite tokigt är placeringen av toan. Det hade varit bättre att ha den vriden 90° men det hade varit väldigt mycket jobb att få till pga en källarvägg som är i vägen för avloppet.

Ska försöka summera lite kostnader sen men i runda slängar har det gått på 65 000:-

Nu kommer det lite bilder!
En del är tagna med vidvinkel så det kan se lite skevt ut.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt! Vad blev det för fabrikat på duschdörrarna, är det Svedbergs?

• Gilla
maah
  • Laddar…
maah maah skrev:
Nu är det klart!
[bild] [bild]

Lägger med några bilder på hur det såg ut 2018 när vi köpte huset med, alltid kul för ens egen del att se hur mycket man faktiskt har gjort.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Du råkar inte ha fler bilder på staketet?
Ser ut så som jag vill bygga men fastnar i dimensioner och infästning av olika delar.
Har en tråd om ämnet men dåligt med svar i tråden

Sommarens projekt 2023 blev en lekstuga.
Jag hade en hel del panel över från tillbyggnaden så jag använde den.
Har byggt storlek och viktmässigt så att det ska gå och flytta den vid behov.

Träramkonstruktion med geotextil på gräsmatta, troligen förhöjd odlingsbädd, trädgårdsarbete pågår. Soligt väder, grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion, troligen däck, på gräs med verktyg, trädgårdsarbete pågår, häck i bakgrunden, dagstid.
Skapa konto
Träkonstruktion på gräsmatta, verktyg utspridda, byggprojekt i början, skymning, trädgård, växthus i bakgrunden.
Skapa konto
Trälekstuga under konstruktion i trädgården, stege framför, grå moln ovanför, solpaneler på hus i bakgrunden.
Skapa konto
Lekstuga under konstruktion på gräsmatta, verktyg och byggmaterial synliga, molnig himmel i bakgrund.
Skapa konto
Litet grått skjul med veranda under skymning, delvis konstruerad, grön gräsmatta, lugnt bostadsområde.
Skapa konto
Grått lekstuga med veranda, trägolv, öppen dörr, i en grön trädgård, dagtid.
Skapa konto

En dörr ska byggas också sen är det dags för inredning men där har nog inte jag så mycket att säga till om.

• Gilla
hakber77 och 38 till
  • Laddar…
Nu är det dags för nya projekt!

Familjen växer och det behöver hallen också göra.
Enda sen vi flyttade in har vi varit missnöjda med den obefintliga hallen, man kommer rakt in i huset, och den farliga trappan.

Planen är att flytta ut ytterdörren så den livar med fasaden och helt bygga om altanen och trappan.

Nuläget
Grått hus med inglasad veranda och trätrappa. Planerad renovering inkluderar ny ytterdörr och utbyggd altan.
Skapa konto

Eller inte helt nuläget för jag rivit lite grann och använt virket till andra grejer.
Grått hus med trappa och altan under renovering. Barn leker med träbitar framför huset. Staplade plankor och verktyg synliga på marken.
Skapa konto
Träaltan under renovering med verktyg utspridda och stolpar på en gräsplan med utsikt över ett litet grått skjul och natur i bakgrunden.
Skapa konto

Vi har matplatsen precis innanför fönsterna så på sikt ska fönster bytas till altandörrar också.
Hela altanen behöver höjas 10-15cm för att liva med golvnivån i huset.
Samt att altanen ska förlängas ut ca 70-100cm så vi får plats med ett bord där ute.

Allt detta kan vid första anblick låta ganska enkelt men ju mer jag tänker på det desto mer krångliga moment uppstår.
Så nu har jag slutat tänka och börjar riva istället (eller inom en månad eller två)

• Gilla
Ompax och 4 till
  • Laddar…
Det blev ett annat litet* projekt innan.

Dotterns rum hade en garderobsvägg mot en trappa som inte nyttjades till annat än att förvara skräp.
Skräpet slängdes, garderoberna demonterades och det byggdes ett sovloft istället.

Före
Rum med garderobsvägg och dörröppning till en trappa. Leksaker och hyllor syns till vänster vid fönstret.
Skapa konto

Efter
Nytt sovloft med träräcke och stege i dotterns rum, byggt efter att garderobsvägg har tagits bort och utrymmet renoverats.
Skapa konto

* Man tänker att det ska ta några kvällar men tar några veckor pga magsjuka, andra sjukdom och att spackla är det värsta som finns

• Gilla
Anderscurl och 9 till
  • Laddar…
Nu när det lilla projektet är klart har jag börjat riva lite på hallen för att bilda mig en uppfattning om hur jag ska gå tillväga.

Det här huset är ombyggt och utbyggt ett antal gånger sedan 60-talet så det har sina utmaningar.
Att få till bra isolering och få golvet i rätt nivå blir utmaningarna i detta projekt.

Golvet ska få elektrisk golvvärme och klinkers så där måste jag räkna lite på höjderna så bjälklaget hamnar i rätt nivå.

Trätrappa leder upp till en grå husfasad med vita dörrar; byggmaterial och verktyg vid sidan, stenlagd mark nedanför.
Skapa konto
En altan med en vit ytterdörr, träpanelvägg, plywoodskiva, och en metallstol står på trägolv; del av en renovering.
Skapa konto
Entré till hus under renovering med sliten träpanel och vit dörr, elverktyg på verandagolv.
Skapa konto

Fortsättning följer!

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Det blev ett annat litet* projekt innan.

Dotterns rum hade en garderobsvägg mot en trappa som inte nyttjades till annat än att förvara skräp.
Skräpet slängdes, garderoberna demonterades och det byggdes ett sovloft istället.

Före
[bild]
Efter
[bild]

* Man tänker att det ska ta några kvällar men tar några veckor pga magsjuka, andra sjukdom och att spackla är det värsta som finns
Jag kan komma och spackla vilken dag som helst hos dig - så länge du slipar sen (och städar efteråt) :)

Snyggt jobb, hoppas dottern blev nöjd

• Gilla
  • Haha
OFP och 2 till
  • Laddar…
Det har blivit lite mer rivning.
Otroliga mängder virke, skruv och spik på så liten yta.
Det som är yttervägg nu är påreglat 45mm på utsidan med 45mm isolering. Det ska också rivas för att få några extra centimeter.

Utomhus byggprojekt med exponerad träregelvägg, vindskyddsduk, öppningar i taket och en vit ytterdörr. Сtоl med några verktyg framför.
Skapa konto
Vägg med träreglar och isolering, tak med träpaneler, synlig elinstallation. Inomhusrenovering; rivning och påregling syns.
Skapa konto

Måste köpa radar mot getingar idag innan jag fortsätter riva. Mycket getingar som kryper in och ut i takvinkeln. Som tur va detta bo övergivet.
Getingbo i takvinkeln mellan träplankor under rivning i ett bygge.
Skapa konto

Ovanför boarden man ser på bilden så är det ca 400mm lösull så taket behöver inte isoleras.
Men däremot borde jag få dit nån form av ångbroms.

Öppen ytterdörr som leder ut till en träveranda med trappa. Soligt väder, gräsmatta och trädgårdsredskap syns i bakgrunden.
Skapa konto
Öppen dörr till rum med ljusgrått golv och skor på dörrmatta. Skuggor och träveranda syns i förgrunden.
Skapa konto

Bjälklaget ger mig lite huvudbry.
Golvet kommer bestå av golvspån, flytspackel med golvvärme, fix och klinkers.
Så jag måste räkna ut exakt höjd för att få det att liva med golvet inne.

Men det jag funderar över är vad jag ska ställa dörrkarmen på.
Ska golvspånet läggas ända ut mot ytterkant på bjälklaget och sen ställa dörrkarmen på det med distanser för att kompensera flytspacklet och klinkers?
Eller hur hade ni gjort?

Det blir inte många timmar i veckan när man jobbar heltid och har småbarn.
Men ikväll kunde jag köra på några timmar och är klar med rivning av väggar.

Öppen exponerad vägg under renovering intill en vit dörr, med isolering synlig och en svart stol placerad på trädäcket framför.
Skapa konto
Vitt innerdörr med fönster i en delvis isolerad vägg, trägolv, en hammare, kvast och en NKT-låda i hörnet.
Skapa konto
Trappa och entré till ett hus under renovering, med en stol vid dörren och omgivande växtlighet i förgrunden.
Skapa konto
Isolerade väggar med träreglar och mineralull syns efter rivning. Ett verktyg lutar mot väggen i ett ombyggnadsprojekt.
Skapa konto

Väldigt mycket virke som har rivits. Har varit försiktig samt dragit ur all spik så allt går att återanvända till annat.
Brädor och rosa garderobsdörrar ligger på en träaltan vid en grå husvägg, med grönska i bakgrunden.
Skapa konto
Staplat virke vid en husvägg, bredvid en trappa med två katter, en svart och en flerfärgad, sittande på trappstegen.
Skapa konto

Ovan syns även dom rosa garderobsdörrarna från dotterns rum som jag hade att stå på när jag satte upp markisen 🙄

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Rivit lite mer idag och fått bort all trall.

Jag kommer behålla reglarna som sitter där. Det är tryckt virke som suttit i 10-15 år och är torr och fint.
Men jag behöver sala på dom för att få rätt nivå.
Rivna trallbrädor och exponerade reglar, en stolpe, jordunderlag och viss isolering; en del av ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Det finns en knepig stolpe som jag har beslutat att den får va kvar.
Skulle bli alldeles för mycket jobb att ta bort den och växla av.
Byggarbetsplats med isolering i vägg, exponerade träreglar och en provisorisk gångbro. Verktyg och material syns på golvet.
Skapa konto
Trästolpe och reglar under renovering, synlig provisorisk konstruktion och en utomhusvy i bakgrunden.
Skapa konto

Problemet med att ha den kvar är att jag bara får in 40mm isolering eftersom nya väggen blir 170mm.
Mätning av avstånd mellan två träreglar med en tumstock, en del av byggprojektet att justera isoleringsnivå.
Skapa konto

Kanske ändrar mig om nån kommer med invändningar!

Väldigt provisorisk gångbro nu
Väggstruktur under renovering med isolering synlig, träreglar och en vit dörr med glasrutor, samt brädor framför dörröppningen.
Skapa konto

• Gilla
Sandrar80
  • Laddar…
Lägger in en bild på nuvarande hall med.
Ska bli så skönt att slippa allt grus och kaos med kläder där.

Rörig hall med skor, kläder och grus på golvet, ljus träparkett och en vit ytterdörr med glasruta.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Fått en del gjort idag trots regn och blåst.

Bjälklaget klart och stommen för ytterväggen klar
Byggarbetsplats med färdigt bjälklag och stomme, vaterpass och verktyg synliga, isolering i vägg och en vit dörr i bakgrunden.
Skapa konto
Närbild av en träskiva med märkningar för snitt, del av ett pågående byggprojekt på en grusig markyta.
Skapa konto
Trästomme och bjälklag byggda, synligt inifrån en under konstruktion varande yttervägg.
Skapa konto
Byggprojekt med färdigställt bjälklag och väggstomme, verktyg synliga.
Skapa konto
Bjälklag och stomme i trä under konstruktion med verktyg och vattenpass. Bucket med byggklossar syns på golvet.
Skapa konto
Bjälklag och stomme för yttervägg klart, med vindskydd Halotex W10 installerat vid en byggdörr under konstruktion.
Skapa konto

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Ett halvt golv och halva panelen på plats är värt att fira!

Ett glas med dryck på ett halvfärdigt träunderlag, en byggmiljö med delvis isolerad vägg i bakgrunden.
Skapa konto
Grått hus under renovering med halv panel och golv, trädgård med grusgång och blommor i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Testarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.