Fixade badrummet för drygt två år sedan. Sedan dess har inga taklister kommit upp. Anledningen är att jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Det är våtrumsmatta på väggarna och hörnen är rundade. Det går med andra ord inte att sätta två lister mot varandra och få en 90-graders vinkel. Jag är intresserade av hur ni mer kunniga hade gjort. Finns det någon list som löser problemet exempelvis?

Osäker på om bilden förmedlar det jag syftar på men det gick inte få bilden bättre.
 
  • Hörn av ett rum med vitmålade väggar, takmöte, med synliga sprickor och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du tänkt för taklist?
Hur tjock / hur mycket går taklisten ut från väggen?
Hur stor/liten är radien på väggmattan?

Det går att såga/karva/fräsa bort trä på bägge listerna så att baksidan av taklisten följer böjen på väggmattan.

Det går också att skära ett snitt i väggmattan och trycka in listen i hörnet.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad har du tänkt för taklist?
Hur tjock / hur mycket går taklisten ut från väggen?
Hur stor/liten är radien på väggmattan?

Det går att såga/karva/fräsa bort trä på bägge listerna så att baksidan av taklisten följer böjen på väggmattan.

Det går också att skära ett snitt i väggmattan och trycka in listen i hörnet.
Så många aspekter har jag inte tänkt på, men jag kan tänka mig nästan vad som helst bara för att få det gjort. Blir nog till att såga/karva och det är anledningen till att jag inte fått det gjort. Tror inte att jag kan utföra det själv på ett sätt som leder till ett bra slutresultat. Tack för din tid och input!
 
Mitt förslag är att med en morakniv skåla baksidan på den ena listen så att den passar i hörnet och sedan kroppa den andra listen så att den passar mot den första. Jag hade liknande i badrummet i mitt förra hus och jag upplevde att det var knepigt att gera listerna och sedan försöka få dem att sitta snyggt.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Mitt förslag är att med en morakniv skåla baksidan på den ena listen så att den passar i hörnet och sedan kroppa den andra listen så att den passar mot den första. Jag hade liknande i badrummet i mitt förra hus och jag upplevde att det var knepigt att gera listerna och sedan försöka få dem att sitta snyggt.
Just det, det låter ju inte alls dumt. Hade tänkt att kroppa dem då det är så i hela huset ändå och det är inget som stör mig alls. Tack för tipset!
 
  • Gilla
JvD
  • Laddar…
Varför vill du ha taklist?

Personligen försöker jag undvika om det går
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Ett alt är att sätta hörnklossar som du enkelt moddar så dom passar mot rundningen, taklisten monteras sedan mot dom.
Dvs du slipper krängla med att gera/förkroppa.

Tex.
[länk]
el.
[länk]
Tack!
 
T-dog T-dog skrev:
Varför vill du ha taklist?

Personligen försöker jag undvika om det går
Har det i resten av huset och taket är av model 1978 med skarvar så jag vet inte om det gör sig utan taklist riktigt? Skulle jag då fylla området mellan våtrumsmatta och tak med typ fog och måla detta?
 
Bilden är lite svår att tyda och alltid gåt det ju inte att undvika taklist. Har dock en målare som trollat fler gånger än en :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.