Hej vi har ett 2 plans hus med plankstomme och fasadtegel byggt 1954.
Nu skulle vi vilja bygga om en garderob i ena kattvinden.
Min fråga är helt enkelt om ni tror att denna vägg är bärande eller om man kan ta bort den.
Väggen är uppbyggd av spåntade stående 2 tums plankor.
Ytterväggarna och andra väggar som jag är säker på är bärande är byggda med 3 tums plankor.

Se bifogade bilder

Mvh
 
  • Arkitektonisk ritning av hussektion, måttsatt och handritad, med måttstock längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en byggnadsplan med måttenheter, rumsmarkeringar och en cirkelmarkerad detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavslutat renoveringsprojekt, träväggar, gardin bakom öppning, spån och konstruktionsmaterial på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår i ett tätt, träbeklätt utrymme med byggmaterial och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det brukar vara de kattvindsväggar som följer husets långsidor som innehåller de bärande takstolarna, alltså de väggar på vindsplanet som syns på sektionsritningen. Oftast är det lite kraftigare reglar som är en del av takstolskonstruktionen, t.ex. skulle regeln på vänstra sidan av närmaste öppningen på första bilden från kattvinden vara en del av en takstol. Men plankhus är inte alltid så enkelt och standardiserat byggt utan byggarna kan ha hittat på egna lösningar.
 
Okej, det sitter ingen takstol rakt ovanför väggen men det kan ju ligga en balk på den som går till väggen bredvid kanske. Får ge mig upp på vinden å gräva i spånet helt enkelt 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.