Hej,
Jag har ett hus som är byggt av nån sorts gjuten betongsten. Har hört att byggmästaren tog patent på lösningen, men vet inte några detaljer.

En tidigare ägare fick för sig att måla fasaden med nån sorts vit färg. Jag vet inte vad det är för färg och inte heller om färgen andas, men med tanke på hur värdelös personen varit på allt annat som försiggått (se t.ex. hur bra precisionen varit när de skulle måla fönsterbågarna... de bara hällde på akrylatfärg så var det klart) så tror jag inte att det fanns någon eftertanke överhuvudtaget vid vare sig val av färgtyp eller utförande. Dessutom orkade de inte måla hela fasaden så huset är fläckigt.👎

Nu är min fråga, har nån av er erfarenhet av att få bort färg på liknande material (helst fasad) med antingen blästring eller ES-metoden?

- Hur stort är ert hus? eller hur många kvm fasad?
- Vad kostade jobbet?
- Hur lång tid tog det?
- Blev det bra?

Mitt problem är också att huset ligger i en glesbygd i Skaraborg, långt från storstäderna. Därför känns det som att utbudet av hantverkare som är intresserade av att komma och jobba är begränsade. Vad man ska göra åt det är i och för sig en annan femma.

Tacksam för svar.

#fasad #färg #galningar #betong #färgborttagning #ES-metoden #ESmetoden #blästring #byggnadsvård
 
  • Gamla, slitna trappsteg mot hus med skadad, möglig vägg och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla, nedslitna fönsterluckor i vitt, med spruckna färger och trasiga rutor, på en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitbågat fönster, grå stenvägg, reflektion av träd, dagljus, slitet fönsterfoder, arkitektonisk detalj, ute.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre husfasad med vit dörr, slitna betongtrappsteg, fönster, och avskavd färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägg/ändring: fasaden är byggd av cementsten.
 
N
Antar att det är det vita som ska bort.
I mina ögon är det blästra som gäller.
Vet inte priserna hos dig, men under 5k kommer man nog inte.
 
N neo11 skrev:
Antar att det är det vita som ska bort.
I mina ögon är det blästra som gäller.
Vet inte priserna hos dig, men under 5k kommer man nog inte.
Ja, det vita ska bort.
5000 kr låter ju våldsamt billigt (?). Har du erfarenhet av att anlita eller har utfört själv?
 
N
Våran blästrare Tog innan corona 2019 7500 kr för en halvdag, 15000 för en heldag.
Med dubbla bilar, en med bläster och en med tvätt, kanske gått upp.
Men detta är i stockholm, och fick intrycket av att det var ganska liten blästring.
 
N
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.