Byggahus.se
Hej jag och min sambo flyttade in i hus förra året, våran altan har en hemsk blå färg som vi vill få bort. Har provat spola av med högtvättstryck samt slipa men det går lite trögt nån som har tips på ett snabbare sätt. (har ingen aning om vad för slags färg dom förra ägarna målat med)
 
  • Altanplankor med sliten blå färg som delvis är bortslipad, visar träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Provat slipa med vad? Hyr en golvslip om det är stor yta
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
1) tvätta noga. Om det är stor yta hyr en maskin. Det är värt det. Det finns särskilda maskiner för tralltvätt.

2) luta träet.

3) tvätta igen med maskinen

4) slipa det sista med "renovator"-maskin

Jag har gjort er resa. Detta är den slutgiltiga lösningen.
 
  • Gilla
Lars_A
  • Laddar…
Är nog vanlig färgad lasyr, ser för tunt ut för att vara färg. Antingen hyr ni en skurmaskin med grov Scotsbrite svamp, tar bort majoriteten av lasyren, rundar skarpa hörn, tar bort alla spetor, är gjort på någon timme och blir billigt.

Eller så hyr ni en golvslip och tar bort översta 1-2mm trä, ni får gå över alla skruvar först så ingen sticker upp. Brädorna blir som nya men hörnen på brädorna blir vassa. Dyrare och tar längre tid.
 
nu ser vi inte hur stor altanen är och hur det är med vinklar och vrår.
Kan vara lika lätt att vända på trallen eller helt sonika byta den.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Provat slipa med vad? Hyr en golvslip om det är stor yta
Pilla loss en liten flaga och ta med till nån välrenommerad färgbutik. De brukar kunna avgöra vad det är för något och ge förslag på hur du ska gå tillväga.
Det finns väl två sätt:

Slipa med golvslip - kan vara svårt om man är ovan. Nackdel är väl att man inte kommer ner i de djupaste springorna.

Kemisk borttagning brukar ta det mesta men kan vara elakt mot eventuella buskar etc.
Man får också räkna med att träet blir blekt.
Ytan blir alltid något grövre då de finaste träfibrerna reser sig.

En kombination av bägge har jag själv använt fast omvänt. Kemisk borttagning, torkning och sedan slipning med finare papper.
Demidekk har en fungerande soppa om än något dyr.

Sedan kan du välja lasyr eller olja.
 
Jag körde terasslasyrborttagare på vår för att få bort den gamla täcklasyren.
Körde lite lut (propplösare) där det inte räckte till, men det var inte lika effektivt.

En renoverad terrass med träplankor efter behandling med lasyrborttagare och lut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har med gott resultat hyrt golvslip, brukar inte bli dyrt då man bara använder ett par olika grovlekar på slippapper. Kolla Hygglo.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.