M Matte Bygg skrev:
När jag stänger av säkringen till TV-rummet släcks allt.
Det är ingen som helst garanti att det bara är en säkring som förser rummet med el! Tvärtom anses det lämpligt att flera säkringar är inblandade i ett rums strömförsörjning så att inte allt i rummet blir spänningslöst om en säkring löser.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kan nån förklara detta fenomen då….

När strömbrytaren är AV så lyser de sporadiskt. När strömbrytaren är PÅ så är det konstant ljus julbelysnings-kontakterna medans de andra flimrar.

Kanske dags för elektriker?
 
Japp
 
M Matte Bygg skrev:
Se video.
M Matte Bygg skrev:
Kan nån förklara detta fenomen då….
När strömbrytaren är AV så lyser vissa spottar inkl. julbelysningskontakte.

M Matte Bygg skrev:
När strömbrytaren är PÅ så är det konstant ljus julbelysnings-kontakterna medans de andra flimrar.

Kanske dags för elektriker?
 
Vill någon (kunnig och erfaren) elektriker komma ut och kolla och ev. åtgärda mitt problem.

Plats: Södertälje
 
Kan du ta en bild på drivdonet till en av dessa downlights
 
M Matte Bygg skrev:
Tack för alla svar.

Jag har en fråga. När jag stänger av säkringen till TV-rummet släcks allt.

Men när jag kör in testmejsel i kontakterna så lyser lampan på testmejseln.


Är detta normalt jag använder 2 olika testmedlem av olika fabrikat och det är samma sak: lampan lyser på medlen trots att säkringen är av och ingen elapparatur funkar i de olika kontakterna?

Är det detta normalt och isåfall är det riskfritt att pilla på kablarna? När säkringen är av?
Om nollan är avsäkrad istället för fasen skulle det yttra sig så.
 
A avh67f skrev:
Kan du ta en bild på drivdonet till en av dessa downlights
Hej

Finns inget drivdon. Alla går direkt på 220V.

Samma tryckknapp (dimmer till samtliga spottar och 4 kontakter för julbelysning. Kontakterna för julbelysningen funkar utan anmärkning.

Har lagt upp lite bilder och videos vid intresse.


Tänkte om någon var intresserad att komma förbi skyndsamt eftersom min ”hemmaelektriker” är bortrest i ca 2 veckor.
 
M Matte Bygg skrev:
Tänkte om någon var intresserad att komma förbi skyndsamt
Tyvärr har jag inga inplanerade australienresor i närtid. 😉
 
Har du provat att koppla förbi dimmern? Låter som det är glappkontakt någonstans annars. Bara att börja följa, inspektera anslutningar och mäta sig fram från lämpligt ställe.
 
M Matte Bygg skrev:
Hej

Vad skulle avbrottet bestå i? En kabel som lossnat? Isåfall vilken?

Tack så info.
Ja, någon. Dina symptom tyder på avbrott. Ditt symptom med strömbrytaren avslagen kan tyda på att strömbrytaren bryter nollan istället för fasen.

Försök hitta varifrån belysningen matas, "inkommande" ledning. Kontrollera hur allting är kopplat. Förmodligen finns det en ledning som matar första spotten i taket, och som i sin tur matar alla de övriga i taket. Där någonstans finns ett glapp eller avbrott. Känn efter att ingen ledare som är åtkomlig i dosorna gått av. Byt sedan alla dessa torix mot t.ex Wago 221 så tror jag att du är på banan.
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.