Min mamma fick sitt badrum helrenoverat för något år sedan (2 tror jag). Nu funkar inte spottarna i taket och inte heller golvvärmen.

Panelen till golvvärmen funkar och när jag slår på manuellt hör jag hur det klickar, men någon värme kommer icke.

Skruvade bort ett doslock i taket och hittade där en sån här trafo: https://www.ahlsell.se/10/el/tele-d...formatorer-elektroniska-a-collection/5281101/

Vad tror ni; borde jag satsa på att byta ut den? Eller kan det sitta en säkring inuti? Kan golvvärmen och belysningen vara kopplade på samma trafo? Kan nämna att det finns ytterligare en lampan badrummet (badrumsskåpet) och den funkar, så ström till och genom brytaren finns helt klart.

Med ett enkel mätning med ett mätinstrument går det att avgöra var felet ligger.
Kanske har du en dimmer före trafon, där finns en rörsäkring som ibland går sönder.
Vanligt fel i golvvärmetermostater är att reläet ger upp. Ger den felsymptom du beskriver.

Ok, har voltmeter hemma men ingen här hos morsan. Tänkte mest om detta är något vi sannolikt löser själva eller om jag ska säga till henne att ringa en elektriker..

Säkring i dimmern och relä i termostaten, innebär det att det är två oberoende fel?

Svar ja.

L
Är det samma dosa med brytare till all belysning eller finns det två strömbrytare ,
kan vara så att lyse över handfat går för sig och det andra för sig , kan möjligtvis vara att nollan har försvunnit ut till nämnda objekt eftersom termostaten klickar

Allt sitter i samma hål i väggen. Panelen för golvvärmen och två knappar för respektive belysning. Spottarna är kopplade till en dosdimmer som jag precis hittat, försöker öppna den nu för att se om det sitter någon säkring i. Smått Omöjlig att öppna dock verkar det som... den andra knappen är bara on/off, så att felet sitter i dimmern låter logiskt.

Golvvärmen vettetusan. Köper jag ett nytt relä enbart eller köper jag hela styrenheten?

Hela golvvärmetermostaten. Men de kostar typ 1500 kr så välj noga för att hitta en modell som känns bra. Golvvärmeslingan bör mätas upp först så man det att det inte är avbrott där.

Alla sladdar sitter i, så golvvärmen vet jag inte vad jag ska göra åt förutom att byta den enheten. Dosdimmern hoppas jag snart lyckas öppna... vilken dag som helst nu....

• Elkablage och en dosdimmer installerade i öppna vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man stänger alltså av strömmen om inte det redan är gjort och sedan skruvar man loss de två lite grövre ledningarna från golvvärmetermostaten som går neråt till golvvärmeslingan och mäter upp resistansen. Kan vara ett hundra ohm eller likande.

L
T tasman skrev:
Allt sitter i samma hål i väggen. Panelen för golvvärmen och två knappar för respektive belysning. Spottarna är kopplade till en dosdimmer som jag precis hittat, försöker öppna den nu för att se om det sitter någon säkring i. Smått Omöjlig att öppna dock verkar det som... den andra knappen är bara on/off, så att felet sitter i dimmern låter logiskt.

Golvvärmen vettetusan. Köper jag ett nytt relä enbart eller köper jag hela styrenheten?
Dosdimmern har ingen säkring om du kopplar ihop ut och in på dimmern så tänds lyset förhoppningsvis , då är det dimmer som sagt upp sig , om inte så har trafon gått sin väg , ska finnas spänning på 230 sidan , är det noll dimmerfel , är det 230 är det trafofel
Det med GV-termostaten är lite mera med , men en enklare variant , räcker gott och väl ,
med julas , men du måste byta givare i golvet då , hoppas att du får ut den lätt

Jodå strömmen är av :)

Mycket riktigt så hittade jag ingen säkring i dosdimmern. Tänkte koppla bort den helt eftersom morsan inte bryr sig om man kan dimra eller inte, men känner mig inte helt hundra på det så det passar jag till en elektriker.

Golvvärmen får hon byta - det får samma elektriker fixa för det har jag noll kunskap om.

Så summa sumarum blev ett råd att ringa en elektriker, trist att inte kunna hjälpa men det känns viktigare att det blir rätt än att vi kanske sparar en tusenlapp eller två. Det bör ju vara ett rätt snabbt och enkelt jobb för en elektriker.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.