Där har vi en stor del av förklaringen till att hus-och lägenhetspriserna rusar. Ganska skrämmande att folk inte har bättre koll.
 
För mig betyder det 20 papp per år, men det är ju för att jag har låg ränta, skulle både ränteavdraget och räntan höjas så skulle det helt klart synas på antalet champagner beställda på krogen
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
G
Jag fattar fan ändå inte? Handlar detta om pengarna man får tillbaka i samband med deklarationen eller är det något man kommer få behöva betala till?
 
Jag fattar inte att man inte kan ha koll på sånt.
Jag fattar inte heller hur man kan låna så mycket att om ränteavdraget slopas så har man inte råd att bo kvar.
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Gäst :
Om du inte har skattejämkning, så är det pengarna du brukar få tillbaka på skatten, som kommer att minska eller helt försvinna. Detta är nu c:a 30 % av vad du har betalat i räntor för dina lån.
 
gäst skrev:
Jag fattar fan ändå inte? Handlar detta om pengarna man får tillbaka i samband med deklarationen eller är det något man kommer få behöva betala till?
Grattis du hör till de 22 procenten :p
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte hur jag ska klara mig utan 3k per år
 
Det är klart att det blir mycket pengar på ett år (för oss ca 25 tkr) men jag är helt för en avtrappning av ränteavdraget eftersom principen att får betalt (ja, så kan man se det) för att låna pengar är rätt sjuk. Dock bör detta göras samtidigt som man också sänker/förändrar beskattning av räntor (som det är nu blir man alltså straffad (=får betala skatt) för att spara och belönad (=får pengar tillbaks) för att låna... så kan vi inte ha det.

Att sedan belånande människor inte har koll på detta är ju ett mirakel. Både i mäklarkalkyler och när man går till banken blir man ju upplyst om detta...
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
O
Det verkar som generellt att många som köper hus inte har någon som helst uppfattning om pengar... Eller för den delen vad som kostar med hus och lägenheter... När renoveringsobjekt kan dra iväg ordentligt i pris blir man väldigt förvånad hur tänker folk? Tänker folk överhuvudtaget... när budandet drar iväg nån miljon från utgångspris på ett renoveringsobjekt så blir man riktigt rädd...

Istället för att ställa krav på amorteringar och andra saker för att få ner lånebilden borde man kanske inför körkort i husköp...
 
Ser ut som det är lite fel i tabellen. T.ex. vid 5 miljoner och 2,5% ränta är räntekostnaden innan avdrag 125 000. Då bör det kostnaden efter ränteavdrag vara 100 000*0,70 + 25 000*0,79 = 89 750.
 
marmi : det är rätt :), men det stod väl ingenstans uträknat efter dagens regler ? Tabellen gällde ju rakt av för respektive belopp när det var "inga avdrag".
 
Odjuret skrev:
Det verkar som generellt att många som köper hus inte har någon som helst uppfattning om pengar... Eller för den delen vad som kostar med hus och lägenheter... När renoveringsobjekt kan dra iväg ordentligt i pris blir man väldigt förvånad hur tänker folk? Tänker folk överhuvudtaget... när budandet drar iväg nån miljon från utgångspris på ett renoveringsobjekt så blir man riktigt rädd...

Istället för att ställa krav på amorteringar och andra saker för att få ner lånebilden borde man kanske inför körkort i husköp...
Att ställa krav på insats och amortering är ju samma sak som att kräva körkort :D
Sjukt hur många som äger boende som inte borde det, jag lägger undan 10-20 tusen till sparkontot varje månad, och det är efter alla utgifter för månaden är betalade, många spar ju inte mer än någon tusenlapp, det är inte mycket marginal den dagen armoteringskraven höjs eller räntan ökar
 
G
jaha. Men då spelar det ju ingen större roll. Tråkigt o få mindre tillbaka men dom pengarna har jag aldrig placerat i nån kalkyl utan det är happyfuntimespengar när dom kommer. Stoppas i buffert eller helt enkelt tillbaka i huslånet i form av amortering
 
HasseTeknik skrev:
marmi : det är rätt :), men det stod väl ingenstans uträknat efter dagens regler ? Tabellen gällde ju rakt av för respektive belopp när det var "inga avdrag".
Lån 5 miljoner vid räntan 4% och 6% är beräknade enligt dagens regler och markerade med *, men inte 2,5%.
T.ex. för 5 miljoner 4% har vi 100 000*0,70 + 100 000*0,79 = 149 000, vilket stämmer med tabellen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.