Hej!

Vi köpte ett 1,5plans kedjehus i sep 2011 som ligger i nordvästra Skåne (Rydebäck). Huset byggdes 1991 och är på 118kvm samt har en biyta på 25kvm i ett utrymme som tidigare var garage men som idag är vardagsrum.

Huset värms upp med naturgas via en 20år gammal Valiantgaspanna. Vi förbrukar ca6500kwh/år gas. Värmen fördelas via ett vattenburet och högtempererat ettrörssystem till 10st element.

Ventilationen sköts via en Ivt 590 frånluftsvärmepump som suger in luft från våtutrymme, kök och garderob och återvinner denna luft till att värma husets tappvärmevatten. Friskluften kommer in via luftkanaler ovanför husets fönster.

Vi förbrukar 8500kwh/år när det gäller hushållsel.

Vi vill inte längre värma vårt hus med gas. Vi har inte tillgång till fjärrvärme.

Vi vill ha ett lättskött System som är billigt i drift. Vilka alternativ har vi?

En firma rekommenderade installation av Nibe 370 fighter FVP med elpanna som tar hela husets värmebehov. Vi är dock rädda för att det blir dyrt med elpanna.

Pellets är inget alternativ då vi inte har plats till magasin och ingen lust att tömma aska.
 
Vad kostar gasen?
 
Lättskött och billigt brukar betyda värmepump, vilket nog inte går ihop med ert rörsystem. Kanske ni kan komplettera med en bra luftvärmepump och fortsätta med gas, alternativt byta gasen mot en elpanna. Då kan ni fortsätta med det högtempererade systemet.
 
Hej Tack för era svar!

Fotografen: Gas är ett fossilt bränsle och följer priset på olja. Förr fanns det mer ekonomi i gas men inte längre. Jag vet inte exakt pris på kwh för gas men det är inte billigt. Pannan är över 20år gammal och verkningsgraden låg så den ska ändå bytas och att byta mot ny gaspanna känns inte som ett alternativ.

pelpet: Tack för ditt svar. Enligt Electra i Helsingborg ska det gå att installera en frånluftsvärmepump och låta den köra på i ettrörssystemet och ändå få ut bra med värme. Jag är skeptisk men jag har hört med en granne som förvisso har liknande hus som jag, dock mindre och på ett plan, men han blev nöjd när han satte in en frnluftsvärmepump med elpatron.
 
En frånluftsvärmepump är väl ungefär som en elpanna med värmeåtervinning, så det borde väl fungera.
Dyrt är relativt, men en energiförbrukning på 6500 kWh är ju väldigt lite. Normalvillan ligger väl kring 20000 kWh.

Vilken besparing har firman räknat på med Nibe-pumpen? Ni återvinner ju redan idag värmen från frånluften med befintlig utrustning så ni borde inte kunna räkna med någon större besparing om ni går över från att värma enbart tappvatten till både värme och tappvatten.

Är er gaspanna en kombipanna för el/gas? Isåfall kan man ju fråga sig om det är motiverat att ens byta system. Om pannan saknar elpatron så kanske ni kan köpa en begagnad elpanna på blocket och byta ut gaspannan mot denna, och på så sätt tillgodoräkna er skillnaden mellan elpris och gaspris med en minimal investering. När IVT-pumpen lägger av slänger ni ut elpannan och skaffar en kombinerad enhet typ Niben.
 
I dagsläget har vi en 20år gammal Valiant gaspanna som har passerat sitt bäst före datum. All tid som den nu presterar är bonus, men vi vill ligga på framkant om och när den smäller.

Gaspannan som sådan är en ren gaspanna och värmer enbart upp vattnet i värmesystemet.

Jag gillar inte att ha två system då vi får betala dyra anonnemangsavgifter för gasen och för elen. Även om vi "bara" har 6500kwh/år när det gäller gas så har vi trots relativt litet hus och att vi är försiktiga med att slösa med el en förhållandevis hög hushållsförbrukning enligt mitt tyckte. Vi ligger på ca 8500kwh/år och det som jag tror gör att förbrukningen går upp är just frånluftsvärmepumpen.

Jag har mejlat företaget som tipsade om Nibe 370 och bett dem räkna på vinsten av en sådan installation.

Jag tror dock inte jag kommer göra några revolutionernade besparingar i mitt hus oavsett vad jag byter till men det hade varit skönt att slippa betala abonnemang för båda gas och el samt skaffat en maskin som tar hand om allt med värme till skillnad mot idag då vi har äldre och bullriga maskiner med tveksam verkningsgrad...
 
Jag har ställt frågan till firman som rekommenderade nibe 370 också hur den maskinen presterar i ett ettrörssystem som är tänkt att bli matat med hög värme. Följande svar fick jag då;

"Vi har satt in flera Nibe 370 i detta område och det har fungerat bra.Du måste behålla dina element och även golvvärmen.
Problemet med dina element är nog en justeringsfråga och visst kan man byta termostater samtidigt"

Med golvvärme menar han en mindre slinga som går runt hela husets golvsockel för att hålla den torr och alltså inte någon komfortvärme. Slingan lär enligt många inte behövas men alla husen byggdes med denna slinga 1991 så den har fått vara kvar och det är IVT590 som fixar denna slinga samt golvslingan.
 
Har du läst tråden Vilket värmesystem ska Michael välja? Där refereras till Sirius värmepumpar. Kanske en Sirius S2 Luft vore något för dig? Den kopplas till en acktank och ger hög temperatur på vattnet, så den borde fungera med ditt ettrörssystem. Det kanske kan vara ett bra alternativ till Niben?

Jag har ingen aning om hur bra pumpen är i praktiken, har bara läst produktbladet.
 
peternicklas
Du ska nog räkna igenom kostnaderna för din gaspanna. Vi har en gaspanna och den är runt 30% effektivare än motsvarande oljepanna som den ersatte 1990. Skulle räkna med att pannan håller c:a 15 år till. Man räknar med en verkningsgrad på runt 90% jämfört med oljepannan som låg på runt 75%. Vi gjorde av med c:a 23000kW och satte in en luft/vattenpump för 2 år sedan. Gas pannan finns kvar för varmvattnet samt för att vara som stöd om det blir riktigt kallt. Om vi räknar allt samt att det är normala vintrar så räknar vi hem vår installation på 7 år. Prismässigt så ligger gasen 10 - 15% lägre än oljan samt bättre verkningsgrad gör att det är svårt att få till en riktigt bra kalkyl då det man jämförmed i regel körs på el och den kostar 50% mer än gasen. Visst gas är fossilt men hur tillverkas elen samt vad värme vattnet i en fjärrvärmeanläggning? En ny gaspanna kostar runt 55000 installerat och klart och en verkningsgrad på 110% så är de klart prisvärda. Att vi har båda systemen är bl.a. för att kunna välja vad vi vill använda p.g.a. t.ex. priser på gas och el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.